WTCR - Tényleg felkészületlenül mentek a Zengősök a Nordschleifére?
Tényleg felkészületlenül mentek a Zengősök a Nordschleifére?
Fotó: fiawtcr.com

Tényleg felkészületlenül mentek a Zengősök a Nordschleifére?

LantiLanti
2020/10/09 15:05
Két héttel ezelőtt a világ egyik legnehezebb versenypályáján járt a Túraautó Világkupa, ahol életében először próbált szerencsét két magyar pilóta, Boldizs Bence és Kismarty-Lechner Gábor. 

A Zengő Motorsport versenyzőin nem könyörült meg a természet sem: az időmérő edzést sötétedéskor rendezték, a két futamon pedig esett az eső. Egy alig ismert autóval, a szintén új Goodyear-gumikon nem volt egy szanatórium számukra a nürburgringi hétvége. 

A legfontosabb célt viszont elérték: komolyabb törés nélkül hozták haza Németországból a három Cupra León Competiciónt, ráadásul a riválisok hibáit kihasználva még pontokat is szereztek (Mikel Azcona pedig egy remek negyedik helyezést). 

Mi magyarok viszont fura lelkű népség vagyunk... Külön tehetségünk van arra, hogy azt vegyük észre, amit kritizálni lehet, és ne azt, minek örülni. Kismának és Bencének is jutott a "magyar törődésből", megkapták, hogy tehetségtelenek, vagy ha nem azok, akkor felkészülés nélkül utaztak a Zöld Pokolba.

Kisma-nodschleife-2020-levelek.jpg

Néhány nappal a szlovákiai verseny előtt Kismarty-Lechner Gáborral beszélgettünk a Nordschleife-felkészülés hátteréről, a Kisma-őszinteségről, és arról, ő hogyan élete meg a kritikákat.

"Aki azt mondja, hogy nem készültünk fel rendesen a Nordschleifére, annak kis részben igaza van, nagy részben viszont nincs. Ez egy olyan pálya, amire baromi nehéz felkészülni, ha nem tudsz ott a helyszínen sokat menni" - mondta Kisma az Eurosport Hungary-nek
"Mi rengeteget szimulátoroztunk előtte, ami a kanyarok ismeretében valamennyit segít. De senki se felejtse el, hogy ezek után félig sötétben rendezték az időmérőt, ami a fontos tájékozódási pontok egy jelentős részét elvette. Aztán volt egy esős-felszáradós első versenyünk, meg egy vizes második. Ezekre felkészülni egy olyan pályán, ahol kilenc különböző aszfalt és 173 kanyar van, nagyon nehéz." 

Voltak, akik a csapat szemére vetették, hogy fel sem merült bennük kimenni, és utcai autóval feltérképezni a Nordschleifét. Ami nyilván nem így volt. 

"A versenyhétvége előtt beszéltünk Zengő Zolival arról, hogy az előző héten menjünk ki, és tegyünk meg pár kört utcai autóval a pályán. Én ezt egy nagyon jó ötletnek tartottam, de végül közös döntés alapján elvetettük."

Kisma-nodschleife-2020-bukoban.jpg

"Az ok nagyon egyszerű. Arra jutottunk, hogy ha kimegyünk, akkor megtehettünk volna kétszer három kört utcai autóval, de ezért utaztunk volna 1200 km-t oda és vissza, ami gyakorlatilag két teljes nap. Úgy döntöttünk, ennél hasznosabb, ha ezt az időt szimulátorozással töltjük."
"Ehhez még hozzá jön, hogy Zengő Zoli az első pillanattól kezdve egyértelművé tette, ez az a helyszín, ahol a túlélésre kell játszanunk. Végig ennek a szellemében versenyeztünk, és jól látszik, hogy pontokat sem azért szereztünk, mert gyorsabbak voltunk másoknál, hanem mert betartottuk ezt az utasítást, és velük ellentétben mi nem hibáztunk."
"A verseny utáni kedden Zengő Zoli tartott egy kis beszélgetős estét a csapatnak, ahol elmondta, nagyon boldog. Kérdeztem, tőle, miért? Azt válaszolta: „Kisma, az utóbbi években akárhányszor voltam a Nordschleifén, mindig úgy jöttünk haza, hogy romokban voltak az autók…”

A Zengő Motorsport pilótája egy percig sem tagadja, hogy a tempója lassú volt a Nürburgringen, ám rávilágított néhány háttérinformációra, ami érthetőbbé teszi az okokat. 

Kisma-nodschleife-2020-2.jpg

"Valóban lehet ezt onnan is nézni, hogy lassúak voltunk. Rengeteget ültünk a telemetria előtt, és nézegettük, hol lehetne még időt nyerni. Az rajzolódott ki, hogy viszonylag könnyen tudtam volna körülbelül egy percet gyorsulni. Csak annyit kellett volna tennem, hogy azokban a kanyarokban, ahol tudjuk, hogy elfér padló gázon, el is vállalom padlón."
"Ezt azért kell kiemelni, mert versenyzői szempontból a padlógázas kanyarok egyszerűbbek, ott nem kell agyalni, hogy mennyi tempót vihetsz át." 
"De felteszem a kérdést: mennyivel lettünk volna előrébb, ha körönként egy perccel gyorsabb vagyok? Nagyjából semennyivel, ugyanitt végeztem volna, csak sokkal több kockázatot vállalva. Amiben benne a törés lehetősége, és hogy veszélybe kerül a két legfontosabb hétvége, a Szlovákiaring és a Hungaroring. Megfeszíthettük volna magunkat, sok kockázatot vállalva, majdnem semmiért."

Az időmérőn Kisma 1 perc 48 másodpercet kapott az elejétől, ha abból levonjuk a nagyjából egy percet, akkor is az utolsó helyen zár, csak közelebb van a mezőnyhöz. A két futamon közel négy perc volt a lemaradása, ami azt jelenti, hogy a nagyjából körönként mínusz egy perccel szintén közelebb lett volna a mezőnyhöz, de még mindig a sor végén. Mindezt nagy kockázatvállalással. Ám ez a hétvége a túlélésről szólt számukra. 

Kisma-nodschleife-2020-1.jpg

A rutinos pilótát leginkább nem is az őt ért kritikák zavarják, hanem az a mentalitás, ami emögött van, és ami az élet szinte minden területén megjelenik. 

"Ami engem a legjobban zavar ebben az egészben, hogy a velünk szemben megfogalmazott kritikák kicsit az egész társadalmunkról nyújtanak képet. Mi magyarok valami miatt nagyon szeretünk mindenben és mindenkiben hibát találni."
"Nagyon szeretném, ha megtanulnánk azt, hogy a pozitív részleteket tudjuk észre venni. Szerintem egy fantasztikus dolog, hogy négy magyar van a WTCR-ben. Persze lehet jobban drukkolni annak, aki ügyesebb, meg többet van az elejében, de ettől még jó dolog, hogy négyen lehetünk ott, plusz egy magyar csapat."

A mindig őszinte Kisma nem tagadja, voltak olyan kritikák, amik egy pici időre elrontották a kedvét, de aztán felülkerekedett rajtuk. 

"Nem tagadom, volt pár kritika, ami nálam is betalált, és egy ideig rosszkedvű lettem tőle. De aztán lezártam magamban azzal a megállapítással, hogy nem vagyok profi. Ha az lennék, sokkal könnyebben leráznám ezeket. Se a vezetésben, se ezeken a dolgokban nem vagyok profi, de nem is azért mentem oda, mert annak gondolnám magam. Azért vagyok itt, hogy megvalósítsam egy 20 éves álmomat, és ezt senki sem veheti már el tőlem."

kisma-zolder-autoban.jpg

"Sokat tettem azért, hogy itt lehessek minden szempontból. Élvezem, hogy itt vagyok, akkor is, ha mezőny végében tudok küzdeni. Rettentően jól érzem magam."
"Nem kizárt, hogy vannak olyanok, akik a vezetési képességük alapján jobban megérdemelnének egy ilyen lehetőséget, mint én. De az autósport ennél egy összetettebb dolog." 

Egy dolog biztos: érkezhetnek bármilyen vélemények, Kisma a rá mindig jellemző csupaszív őszinteségből nem fog engedni, és szerencsére úgy látja, a közönség egy részének ez szimpatikus is. 

"Itt nincs mellébeszélés, bullshit-elés. A Nordschleifén simán magyarázhattuk volna azzal a hátrányunkat, hogy valami gond volt a turbóval, és a sporthoz nem annyira értők valószínűleg el is hitték volna. De nem így történt, és ezért nem is fogom azt mondani, hogy így volt. Az az érzésem, hogy az állandó kritikusok mellett a közönség egy részének tetszik ez a hétköznapi őszinteség. Én inkább próbálok rájuk figyelni."
Hozzászólások