WTCR - Yvan Muller az év végén befejezi
Yvan Muller az év végén befejezi
Fotó: Citroen Racing

Yvan Muller az év végén befejezi

LantiLanti
2016/09/22 09:00

Az idei lesz a négyszeres világbajnok Yvan Muller utolsó szezonja a WTCC-ben, a 47 éves francia pilóta 11 évad után úgy döntött, a jövőben kevesebbet szeretne saját versenyzésével foglalkozni.

A német felmenőkkel is rendelkező elzászi versenyző autós karrierje egy gokart Európa-bajnoki cím és világbajnoki második hely után (1986 és 1985) még 1988-ban indult a Francia Formula-Renault bajnokságban. Az évek során számtalan sorozatot megjárt, és rengeteg kalandban volt része. A formaautós időszak mindössze öt évig tartott, hiszen miután nem nyílt ajtó a F1-be, 1993-ban már Le Mans-ban, utána pedig GT versenyeken indult.

1998-ban mutatkozott be a Brit Túraautó Bajnokságban, először az Audinál, majd a következő évben a Vauxhallhoz került. Hét évet húzott le a márkánál, 2003-ban bajnok lett velük, és emellett még összesen négyszer volt második (2001, 2002, 2004, 2005). A győztes évben James Thompsont és Matt Nealt előzte meg.

Egy év "késéssel", 2006-ban csatlakozott a WTCC mezőnyéhez a SEAT színeiben, ahol egy negyedik és egy második hely után 2008-ban Gabriele Tarquini és Rob Huff megelőzésével megszerezte első világbajnoki címét. 2010-ben már Chevrolet-vel követte ezt a második, a rákövetkező szezonban pedig beállította Andy Priaulx rekordját. Az abszolút WTCC-s csúcsot jelentő negyedik világbajnoki címet a Chevrolet kivonulását követő évben, 2013-ban érte el.

A TC1-es éra kezdetén a Citroentől kapott szerződést, és bármennyire furcsa, de hosszú és sikerekben gazdag pályafutása során ez volt az első alkalom, hogy francia csapathoz került. Oroszlánrészt vállalt a C-Elysée fejlesztésében, ám az ötödik világbajnoki címet már nem sikerült megszereznie, hiszen háromszor is alulmaradt José Maria Lópezzel szemben.

Egy mellékszálról még említést kell tenni, 1996 és 2007 között Muller rendszeres résztvevője volt az Andros Trophy jégrali bajnokságnak, amit összesen tízszer nyert meg. Három versenyen indult a Rali Világbajnokságon (három francai ralin), legjobb eredményét pedig 2012-ben érte el, amikor 14. lett egy Mini WRC-vel.

A WTCC-ben gyakorlatilag az összes fontosabb csúcsot ő tartja, íme a lista:

Világbajnoki címek: 4 (második Andy Priaulx és José Maria López: 3-3)

Győzelmek: 48 (második Rob Huff és José Maria López: 28-28)

Pole pozíciók: 29 (második José Maria López: 19)

Leggyorsabb körök: 38 (második José Maria López: 28)

Dobogós helyezések: 126 (második Rob Huff: 82)

Pontszerzés: 213 (második: Gabriele Tarquini 194)

Vezető helyen eltöltött körök: 565 (második Rob Huff: 344)

Az utóbbi időben viszont többször is pedzegettem már, hogy olyan érzésem van, mintha Mullert egyre kevésbé érdekelné a dolog, egyre kevésbé hoznák őt lázba az eredmények, és a figyelme egyre inkább a versenyzésen kívüli dolgokra irányulnának. Az év végi visszavonulást bejelentő nyilatkozatában ő is erre utalt.

"Nem tudom, a kornak mekkora szerepe van abban, hogy elértem a pályafutásom végére. Nálam sokkal inkább az akaratról és a motivációról van szó. A tesztek, a szimulátoros munka, a fizikai felkészülés és a rengeteg utazás egy szezon során olyan szintű emberi elkötelezettséget igényel, amit már nem akarok vállalni. Persze a versenyzés az életem részévé vált, így azt sem tudom elképzelni, hogy teljesen felhagyjak vele. Viszont szeretnék több időt tölteni a családommal, és foglalkozni a csapatommal, az Yvan Muller Racinggel" - mondta a francia.

"Nagyszerű élményeket élhettem át pályafutásom során, ez az utolsó három szezon a Citroennel pedig igen különleges volt számomra, annak ellenére is, hogy velük nem sikerült világbajnoki címet szereznem. De mindig is büszke leszek arra, hogy részt vehettem egy ennyire sikeres program felépítésében."

A minap még hallottam olyan boxutcai pletykát, hogy ha talál megfelelő szponzort, jövőre még elindul a Sebastien Loeb Racingnél egy C-Elysée-vel, ám ebből már nem lesz semmi. Utolsó nagy célnak az összetett második hely megszerzését tűzte ki.

Muller_arc_motegi_buko

Yvan Mullerrel a túraautózás elmúlt három évtizedének egyik legmeghatározóbb alakja vonul vissza. A pályán rendkívül agresszivitásával, végtelenül pontos és kegyelmet nem ismerő versenyzésével szerzett magának hírnevet, azon kívül pedig sokszor mogorva stílusával, és éles megjegyzéseivel hívta fel magára a figyelmet. Ám aki többször is találkozott már vele, megerősítheti, Yvan tudott nagyon kedves is lenni, csak nem mindig erőltette meg magát.

Az autóval pedig azt csinált, amit akart. Karrierje csúcsán szinte alig került balesetbe, valahogy mindig érezte, hogyan kell meglépni a zűrös helyzetek elől. Egy körön és versenyben is rendkívül gyors volt, ráadásul a kilincs-a-kilincsen csatáktól sem riadt meg.

Yvan Muller személyében egy igazi túraautós klasszist és egy valódi karaktert veszít a sportág, amivel sajnos nem igazán vagyunk eleresztve mostanság a WTCC-ben és az autósportban. Hiányozni fog, nem kicsit!

Hozzászólások