WTCR - Gondolatok egy botrányos futamról
Gondolatok egy botrányos futamról

Gondolatok egy botrányos futamról

LantiLanti
2013/11/17 17:18

Makao_general_13

Öt-hat órát sikerült aludnom, utána nem tudtam tovább elnyomni a belőlem kikívánkozó gondolatokat. Felrobbantották az agyam hálózatos állományát, és most azon kapom magam, hogy vérágas szemekkel megint a gép előtt ülök, és a WTCC-ről írok.

Ne számítsatok tárgyilagos, a tényeket pontról pontra felsoroló beszámolóra, mert ez most nem fog menni. De szerintem Ti sem azt várjátok. És gyanítom, azt is megbocsátjátok majd, hogy ezúttal a második futammal kezdem, hiszen az elsőről nagyon nincs mit írni.

Két hatalmas tömegbaleset, és két piros zászló volt a mérleg. Makaóban vagyunk, és ott előfordul az ilyen. Ám a két tömegbalesetet lézerszikével ketté kell választani, mert az ég világon semmi közös nem volt bennük. Az első, ami közvetlenül a rajtot követően az első kanyarban történt, egy nagyon sajnálatos, de tipikus rajtbaleset volt. Michelisz Norbi belső ívre ment a balos törésben (Reservoire), arra számítva, hogy Tom Chilton helyet hagy neki. Az angolt viszont szorongatták a másik oldalról is, így összementek. A Zengő Honda futóműve eltört, a kanyarkijáraton nekiment a szalagkorlátnak, és onnan visszavágódott a pálya közepére, ahol többen is belementek.

Rendkívül bosszantó, hogy egy ilyen szerencsétlen momentum megfosztotta Norbit az ötödik hely megszerzésétől, de ez - sajnos - benne van a pakliban, le kell nyelni. Van, hogy mások nyelnek, most nekünk, nekik kellett. Ami a legfontosabb Michelisz ép bőrrel megúszta.

Azért valakinek így is kiosztanék egy tockost. Hugo Valente szerintem csukott szemmel rajtolt, mert már vagy 3-4 másodperce pörögtek az autók a pályán, amikor kis túlzással teli gázzal belement Norbiba. A futam közben Stefano D'Aste is odaszólt a franciának, aki szerinte a tömegbaleset kellős közepén is kb. 50 km/h-val gyorsabban ment, mint bárki más. És ennek a srácnak annyi lóvéja van, hogy az összes komoly autóért bejelentkezett jövőre, és övé lesz az egyik új Chevrolet...

Az első balesetben odaveszett pilóták névsora: Bennani, Boardman, D'Aste, Calko, Kozlovskiy, Michelisz, O'Young és Valente. MacDowall autója is megsérült, de azt megjavították az újraindításig.

A mezőny ezután a biztonsági autó mögött mögött indult újra, de csak három körig tartott a meccs, Tom Chilton autója ugyanis lelassult. A brit a futam után azt mondta, valószínűleg azért, mert James Nash folyamatosan lökdöste hátulról, és elhajlott a kipufogó, a gázok pedig visszafojtották a motort.

Ettől persze még nem kellett volna elszabadulnia a pokolnak, ahhoz még szükség volt néhány, a nemzetközi szintű autóversenyzésre teljesen méltatlan és alkalmatlan helyi huszár elképesztően agyament viselkedése. Erről egyszerűen nem lehet más stílusban nyilatkozni, amit ezek a helyi hobbisták műveltek, az botrányos és egyben életveszélyes volt.

Chilton autója a pálya szélén poroszkált, egyre-másra előzték meg az ellenfelek, ám a Honda Accorddal érkező Eurico De Jesus annyira megijedt, hogy belement a Chevybe, és keresztbe állt a pályán. A két összetört autó mellett pont annyi hely maradt, hogy a pilóták libasorban elférjenek. A versenyirányítás nem szakította meg a futamot, csak beküldte a biztonsági autót. Ez egy WTCC szintű mezőnyben valószínűleg elég is lett volna, csakhogy a makaói társaságba idén is bekerült pár az autósport alapszabályait sem ismerő amatőr.

Dupla sárga zászlónál hárman is beleszálltak a pálya szélén álló autókba, majd miután előkerült a piros, még vagy ketten megismételték ezt a dicső manővert. Mi van????? Ezek hol voltak az eligazítás alatt? És mire kaptak nemzetközi versenyengedélyt? Dupla sárgánál és pirosnál ilyen tempóban megérkezni a baleset helyszínére? Közben egy szerencsétlen makaói sportbíró kis túlzással az életét mentve próbált elugrálni az autók elől... Szánalmas, és egy világbajnoksághoz teljesen méltatlan, ráadásul nagyon veszélyes jelenet volt.

Én tudom, hogy nem könnyű egy +300 lóerős, kihegyezett túraautót vezetni Makaóban, és azt is tudom, hogy rengeteg dologra kell egyszerre figyelni, főleg, ha valaki nem érzi magát teljesen magabiztosnak az autóban. De akkor nem kell rajthoz állni a WTCC-ben csak azért, mert otthon már a seggüket is 100 dollárossal törlik!

Azt gondolom, a makaói második futam ismét bebizonyította, hogy az autósport egy szakma, és nem egy játék, amit bárki, bármikor kedvére űzhet. Legalábbis nem ezen a szinten. Ám ha valaki mégis úgy dönt, hogy játszadozni van kedve, az legalább vegye a fáradságot, készüljön fel tisztességesen, és tanulja meg a legalapvetőbb biztonsági szabályokat.

És ez a probléma nem fog megoldódni azzal, hogy jövőre kitiltják a 2.0 literes autókat a mezőnyből. A makaói, hongkongi pénzes pojácák ugyanúgy kibérlik majd az idei 1.6 turbós gépeket, amiket még annyira sem tudnak majd vezetni, mint a sokkal barátságosabb szívó S2000-eseket.

Asia_kupa_general

Azt gondolom, az FIA-nak és Marcello Lottinak ezen a ponton húznia kell egy vonalat, és profik biztonsága érdekében szigorítani kell, hogy ki nevezhet be egy WTCC futamra. Mondjuk tegyék kötelezővé, hogy legalább a szezon felét teljesítsék, akik Makaón indulni akarnak, vagy legyen előfeltétel egy teljes évad valamely más bajnokságban, de 1600T autóval.

A futamot egyébként végül Rob Huff nyerte a SEAT-tal, aki az első versenyen is dobogóra állt, úgyhogy ismét bizonyította, rászolgál a Mr. Macau becenévre. Ez volt a tavalyi bajnok hatodik győzelme az utcai pályán, és kiváló hangulatban búcsúzott az All-Inkl.com Racing-től. Pepe Oriola lett a második, aki mellesleg közben kilökte James Thompsont, de úgy tűnik, a forrófejű spanyolnak ez is belefért. Erről később részletesebben. A poleból induló Tom Coronel hősiesen védekezett, de a hosszú egyenesben a BMW kevés volt a Chevyk és Huff ellen; a holland harmadik lett.

Az első futamot motorcsere miatt kihagyó Gabriele Tarquini végül pontszerzőként zárt az utolsó helyről (érdekes, ő nem ment bele senkibe), és két régi S2000-es autó is befért a top10-be, Henry Ho kilencedik lett a rózsaszín BMW-vel, Celio Alves Dias pedig tizedik a Chevrolet Lacettivel. Az 1.6 turbós motorok 2011-es bevezetése óta először fordult elő, hogy valaki egy szívó 2.0 literessel pontot tudott szerezni.

A 33 indulóból végül 14-en fejezték be ténylegesen a futamot.

A második futam végeredménye:

Makao_r2

Az első versenyről nagyon sok érdekeset nem tudok írni, Makaó az egyhangúbb arcát láthattuk a kilenc kör során. Pepe Oriola azért itt is kitett magáért, ezúttal Chiltont nyomta bele a falba, amivel az angol elveszítette esélyét az összetett második hely megszerzésére. Chilton a közvetítés során az Eurosportnak azt mondta, már nem tartja barátjának a spanyolt, aki azóta a Twitteren rimánkodott, hogy reméli, az RML-es egy nap majd elfogadja a bocsánatkérését. A baj csak az, hogy egy egész év munkájának tönkretételét nem lehet egy bocsánatkéréssel elintézni. És ezt 19 éves fejjel is illene tudni...

Ezen kívül látványos jelenet volt még, ahogy Konstantins Calko szétrobbant gumikkal vánszorgott vissza a boxba, de szerencsére nem lett belőle nagyobb baj.

A futamot Yvan Muller nyerte, Tiago Monteiro és Rob Huff előtt, viszonylag békés vonatkozást követően. Michelisz Norbi a negyedik helyen ért célba, amivel az összetettben a hatodik helyen zárt, pont úgy, mint tavaly, ám most sokkal több ponttal, és egy jóval erősebb mezőnyben.

Az első futam végeredménye:

Makao_r1

Igyekszem minél hamarabb feltölteni a közvetítéseket, de sajnos nem csak rajtam múlik a dolog.

Fotó: WTCC Media

Hozzászólások