WTCR - Magyar versenyző-nagyságok gyerekei között keres tehetségeket a Zengő Motorsport
Magyar versenyző-nagyságok gyerekei között keres tehetségeket a Zengő Motorsport
Fotó: Zengő Motorsport (Nagy Gábor Tamás)

Magyar versenyző-nagyságok gyerekei között keres tehetségeket a Zengő Motorsport

LantiLanti
2021/01/04 17:00
A modern sportban a jövő építése egy pillanatra sem állhat le, függetlenül attól, hogy a jelen éppen sikeres vagy botladozásokkal teli. A magyar labdarúgás példáján mindenki megtanulhatta: aki csak egy rövid időre is leáll vagy hátra dől a sikerek idején, amellett elrobog a fejlődés intercity-je.

De elég csak megnézni, milyen nehéz helyzetbe került a Zengő Motorsport Michelisz Norbi távozása után. Hiába voltak ügyes magyar srácok, akik megpróbálták átvenni a helyét, senki sem állt még készen az tavalyi világkupa-győztes által hagyott űr betöltésére. 

Éveknek kellett eltelnie, és egy Mikel Azconának megérkeznie, hogy a Zengő Zoli csapata ismét visszakerüljünk a Túraautó Világkupa élmezőnyébe. A spanyol pilóta mellett viszont már ott rügyezik Boldizs Bence, aki szívja magába a tudást, és felesleges terhek cipelése nélkül készülhet fel a jövőre. 

A Zengő Motorsport viszont nem áll le a tehetségkutatással: a 2021-re megállapodást kötöttek a Hankook Racer Cup RX-el, hogy csiszolatlan magyar gyémántokat keressenek, akik Michelisz Norbi, Mikel Azcona, és remélhetőleg idővel Boldizs Bence nyomába léphetnek. 

A Hankook Racer Cup 2014-ben még RCM Cup néven jött létre, majd több átalakuláson esett át. 2016-ban kapta meg jelenlegi nevét, aztán két éve a gyorsasági szakágból átvitték az átalakított Suzukikat ralikrosszba. Idén pedig már kizárólag tehetségnevelő sorozatként íródik tovább a történet. 

Hankook-racer-cup.jpgFotó: Hankook Racer Cup RX

A Zengő Motorsport és a Hankook Racer Cup RX között az egyező filozófia mellett van még egy közös pont: a sorozat szervezője Kismarty-Lechner Gábor, aki a csapattal tavaly bemutatkozott a Túraautó Világkupán. Az új tehetségkutatóról és a zengő kapcsolatról még az ünnepek előtt beszélgettünk vele. 

"Zengő Zolival régóta beszélgetünk a fiatalok felkutatásáról és a tehetségnevelésről, amiben szerintem ő egy elég nagy mester. A beszélgetésnek végül az lett a vége, hogy úgy döntöttem, a saját márkakupa sorozatomat is az utánpótlás nevelés irányába fordítom el" - mondta Kisma az Eurosport Hungary-nek. 
"Ennek értelmében 2021-től 12 és 22 év közötti fiatalok indulhatnak csak a Hankook Racer Cup-ban. Ezzel saját magamat egyből ki is zártam, amit picit sajnálok, mert jó lenne ralikrosszban is bajnoki címet szerezni, de a fiatalok kedvéért ezt most kicsit félreteszem."

És mielőtt valaki azt hiszi, ez egy toborzó interjú... Jobb, ha mindenki letesz arról, hogy idén részt vegyen a sorozatban: a Hankook Racer Cup RX már december közepén kitehette a teltház táblát. Ebben nagy szerepet játszott, hogy Kisma és a Zengő Motorsport együttműködésének köszönhetően ütősre sikerült a fődíj. 

Kisma-mutogat-rx.jpgKisma mutatja az iránytFotó: Hankook Racer Cup RX

"Mostanra összejött 14 olyan tehetséges fiatal, aki ebben a bajnokságban méri majd össze magát 2021-ben. Mivel Zengő Zoli számára mindig is fontos volt a tehetségkutatás, abban állapodtunk meg, hogy a bajnok egy TCR-autóval kap majd lehetőséget. Életkortól függően vagy egy OB/CEZ versenyhétvégét, vagy egy tesztlehetőséget. Ezt azért kellett kikötnünk, mert az Országos Bajnokság szabályzata megszabja, milyen életkorú versenyző indulhat egy ilyen autóval." 

A Hankook Racer Cup RX 14 főben határozta meg a felső limitet, mivel 16 ralikrosszra átalakított Suzukijuk van, és ebből kettőt tartalék autónak akarnak használni. A szervezők komoly pénzeket invesztáltak a sorozatba, így kedvező feltételekkel lehetett nevezni. Az egyik fontos cél ugyanis a tehetségek felkutatása. 

A mezőny ráadásul olyan nevekkel lesz tele, amelyek elég jól hangzanak a magyar autósport világában. Köztük nem kevesebb, mint öt lánnyal. A teljesség igénye nélkül: a pályán is raliban is csúcsra jutó Turán Frigyes lánya, Korda Erik és Botka Dávid lánya, Bagaméri László (Turán Frici navigátora) fia, Csuti Laci két gyerkőce illetve Kovács Zoli két fia. 

Bagameri-korda-turan.jpgBalról: Bagaméri László, Korda Erik és Turán Frigyes.Fotó: Korda racing

Az autó a már sokszor bizonyított 1.5-ös Suzuki lesz. A tökéletes tanulóautó. 

"Mindig azt szoktam mondani, hogy a Suzuki egy igazi lendületautó. Egy valódi versenyautó mindenben jobb nála. Viszont pont ezért, aki egy ilyennel megtanul gyorsan menni, annak utána könnyebb lesz átállni egy erősebb, hatékonyabb gépre."
És közben elkezdjük a versenyzésre nevelni ezeket a srácokat. Ugyanolyan percre pontos időbeosztást kapnak majd, mint amit a WTCR-ben láttunk, de lesz kötelező médiamegjelenés, illetve adunk melléjük egy szakembert, aki telemetriázni fog velük. Egy sor olyan dolgot mutatunk meg nekik, ami nagy hasznukra lesz, ha később feljebb lépnek az autósport ranglétrán."
"Azt ma már nagyon sokan átlátják, hogy nem elég a jó képesség ahhoz, hogy valakiből sikeres autóversenyző legyen. Kell egy erős anyagi háttér, jó kommunikációs képesség. Kell stabil angol nyelvtudás, érteni kell a közösségi médiához, és még sok ehhez hasonló."

Suzuki-neni-vicces.jpgFotó: Hankook Racer Cup RX

Joggal merül fel a kérdés, hogy ha a fődíj egy TCR versenyhétvége vagy teszt lesz, akkor mit keres a Hankook Racer Cup a ralikrosszban?

"Ennek több oka is van. Az egyik, hogy jelenleg a ralikrossz egy jóval kedvezőbb árkategóriájú versenyzést tesz lehetővé. Alacsonyabb a nevezési díj, kevesebb kilométert tesznek meg az autók, így kisebb az elhasználódás. Egy pályahétvége költségeihez képest egy ralikrossz forduló kevesebb mint fele annyiból, majdnem az egyharmadából kijön. Ez jelentős különbség, főleg egy teljes sorozatra kivetítve."
"A másik, hogy a ralikrossz az a szakág, ahonnan a legtöbb irányba tovább lehet lépni. A vegyes talajú pályákon jól megtapasztalják, milyen az, amikor hirtelen változik a tapadás, de közben megtanulják a mezőnyben autózást, a tükör használatát, az előzés és a védekezés trükkjeit. Innen indulva maradhatnak a ralikrosszban, de átmehetnek pályára, sőt akár a raliba is."

Sőt, ennél sokkal többet is megtanulhatnak a srácok a pályán. Az autósport olyan alapértékeket ültet el a gyerekekben, amire aztán az egész életük során támaszkodhatnak.

Például, hogy ha valamit el szeretnének érni, ahhoz először, munkát, figyelmet és energiát kell beletenni. Először jön a lemondás és az erőfeszítés, utána pedig a siker és az elért dolgok élvezete. Furcsa, de a mai jóléti társadalomban már sokkal kevesebbet találkoznak a gyerekek ezzel az alapigazsággal, mint az szükséges lenne. Az autósport viszont többek között erre is megtanítja őket. Aki többet nyomkodja a telefonját, az nem is jut olyan messzire, mint aki telemetriázik, edz, és maximálisan odafigyel. 

Hankook-racer-cup-akcio.jpgFotó: Hankook Racer Cup RX

"A tehetségkutatás egyik fontos része pont az, hogy azokat a gyerekeket keressük, akik hajlandók az átlagnál többet beletenni. Biztos vagyok benne, hogy lesz nagyon sok siker meg öröm, és mellette sok kudarc és sírás is. De az élet pontosan ugyanilyen."

Boldizs Bence 2019-ben még a Hankook Racer Cupban gyalulta a pályákat, tavaly pedig már a WTCR-ben indult. Ennél jobb motiváció aligha kell. 

Hozzászólások