WTCR - Töröljék, ne töröljék...
Töröljék, ne töröljék...
Fotó: WTCC Media

Töröljék, ne töröljék...

LantiLanti
2014/05/12 12:53

A WTCC 2005 óta íródó történetében most először fordult elő, hogy egy hétvége egyik futamát teljes egészében törölték; a tegnapi szlovákiaringi második versenyt az özönvízszerű felhőszakadás miatt nem engedték elrajtolni.

Komplett hétvégét már korábban is töröltek a Túraautó Világbajnokságon, 2010-ben a mexikói verseny maradt el a Puebla környéki áradások miatt, ilyen eset viszont még soha nem fordul elő. Nem véletlen, tehát, hogy sok eltérő vélemény fogalmazódott meg a versenyigazgató döntésével kapcsolatban.

Ha valaki lemaradt volna a komplett hétvégéről: már az egy órakor rajtoló első verseny is esőben indult, ám a táv feléig minden a legnagyobb rendben ment. Akkor azonban leszakadt az ég a felvidéki pályára, és sürgősen be kellett küldeni a biztonsági autót. Az aszfalton valósággal hömpölygött a víz, az autók még az egyenesben is felúsztak, és ide-oda táncoltak, mindezt messze 200 km/h felett.

A safety car végül elcsónakázott a mezőnnyel a táv 75%-ig (onnantól lehet teljes pontszámot osztani a bajnokságban), majd jött a piros zászló. Nem sokkal a leintés után alábbhagyott az eső, ám a 17:30-kor esedékes második futam előtt, ismét megnyíltak az ég csatornái. A pilóták és a helyszínen lévő kollégák szerint a helyzet minimum olyan volt, mint az első verseny félbeszakításakor, ám egyesek szerint még rosszabb is. Miroslav Bartos versenyigazgató végül a csapatokkal és a versenyzőkkel történt egyeztetés után törölte a második futamot.

"Nem volt egyszerű meghozni ezt a döntést, de a helyi körülmények és a vihar miatt a mentőhelikopter nem szállhatott fel, így pedig nem lehet elindítani a futamot. A meteorológia sem jelzett javulást az időjárásban, így a pályán lévő rengeteg víz, a helikopter problémái és a sötétedés miatt úgy döntöttünk, töröljük a futamot" - mondta Bartos az Eurosportnak.

Loeb_nezok_svk

Alig egy hete választották meg a csapatok közös képviselőjének Dominik Greinert, az All-Inkl.com Racing jelenlegi csapatmenedzserét, de máris komoly feladata támadt, ő fogalmazta meg ugyanis a boxutca népének véleményét a döntés pillanatában.

"Összegyűjtöttem a gyártók és a csapatok véleményét, és a legtöbben a törlés mellett foglaltak állást. Egyetértettek abban, hogy veszélyesek a körülmények, hiszen az első futamot ugyanilyen, de lehet, hogy ennél még egy kicsit jobb körülmények között szakították félbe."

"Idén teljesen új autókat építettek a WTCC-ben, és a pilóták még nagyon kevés tapasztalattal rendelkeznek esős körülmények között, ezért érezték úgy sokan, hogy nem lenne biztonságos elrajtolni" - fogalmazott Greiner.

A végső döntés meghozása előtt Bruno Correia megtett egy kört a pályán az Alfa Romeo 4C biztonsági autóval, és az imént már elhangzott érvekre hivatkozva ő is a törlés mellett tette le a voksát.

"A vízen futás egy rendkívül veszélyes dolog, az autó egy pillanat alatt felúszik, és onnantól kezdve a versenyző már nem ura a helyzetnek. Súlya balesetek történhetnek ilyenkor" - figyelmeztetett a biztonsági autó pilótája.

Huff_svk_r1_lada

Ahogy azt Dominik Greiner is elmondta, a csapatok és a pilóták jelentős része egyetértett a versenyigazgató döntésével, és nem akarta kockáztatni saját testi épségét valamint a sokmilliós technikát a szlovákiai özönvízben. Íme néhány vélemény:

"Nagyon sajnálom a dolgot, de rendkívül veszélyes odakinn. Biztosan sokan látták az élő bejelentkezésem az első futamon, amikor az egyenesben 140 km/h-nál is gondjaim voltak. Mindenki tudja, hogy szeretek esőben versenyezni, az autó is jól megy vizes pályán, de ez most túl sok. Rengeteg a gyors kanyar a pályán, és nem lenne jó elveszíteni néhány autót, a még súlyosabb veszélyekről nem is beszélve" - mondta a 2012-es világbajnok Rob Huff.

"Már az első futam utolsó két köre is durva volt, szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy elsőkerekes autókkal megyünk, ami egy fokkal biztonságosabb ilyen körülmények között. Szinte mindenhol felúsztak az autók, de különösen a célegyenesben. Én azok közé tartozom, akik egyetértettek a döntéssel. Bár szerettem volna versenyezni, de az a helyzet végül is kedvez nekem, hiszen tízről huszonöt pontra nőtt az előnyöm" - tette hozzá a listavezető José Maria Lopez.

"Nem hiszem, hogy bármi jó kisült volna abból, ha ilyen körülmények között elrajtol a második futam. Már az első is elég nehéz és veszélyes volt" - vélekedett James Thompson.

"Számomra teljesen érthető, hogy miért törölték a második versenyt. Egész délután brutális körülmények uralkodtak a pályán, és ha el is rajtolt volna a futam, nem jelentett volna túl nagy élvezetet senki számára" - mondta Yves Matton, a Citroen Racing csapatfőnöke.

Tarquini_moteiro_skv_meccs

Természetesen akadtak olyanok is a mezőnyben, akik elhamarkodottnak tartották a versenyigazgató döntését. Azt hiszem, senkit nem lep meg, hogy a második futam pole pozíciósa, Tiago Monteiro inkább vállalta volna az indulást.

"Kétségtelen, hogy rosszak voltak a körülmények, talán tényleg rosszabbak, mint délelőtt, de ettől még el kellett volna indítani a versenyt, ha máshogy nem, a biztonsági autó mögött. Aztán ha nem megy, akkor félbe lehet szakítani, de a show, a nézők valamint a sportszerűség kedvéért el kellett volna rajtolni. Csalódott vagyok, mert ha fél pontokat vagy csak egyharmad pontokat osztottak volna, az is sokat jelenthetett volna a bajnokság szempontjából. Azzal én is egyetértek, hogy a biztonság az első, ráadásul elkezdett sötétedni, de ettől még csalódott vagyok."

"Ennél durvább körülmények között is engedtek már el versenyt, korábban Forma-1-ben Malajziában 15 kört mentünk ennél nagyobb esőben, mielőtt félbeszakították volna a futamot" - mesélte Monteiro.

"A boxutcából nem láthattuk pontosan, milyen állapotban volt a pálya, mégis úgy érzem, egy kicsit elhamarkodott döntés született. Csalódott vagyok, én arra készültem, hogy megyünk néhány kört a biztonsági autó mögött, hátha 10-20 perc után eláll az eső. Aztán ha nem, akkor félbe lehet szakítani a futamot" - vélekedett Gabriele Tarquini, aki a harmadik helyről indult volna.

Michelisz_svk_Eso

A hondások úgy tűnik, hasonló véleményen voltak, mert a Zengő Motorsport szokásos videójában Michelisz Norbi is arról beszélt, ő nekivágott volna a versenynek.

"Sajnálom, mert én szeretek versenyezni. Persze nem egyszerűek a körülmények, de azért ez nem formaautó, úgyhogy szerintem, ha kicsit nagyobb kockázattal is, de végig tudtuk volna versenyezni" - mondta Norbi percekkel azután, hogy értesült a törlésről.

Végezetül egy saját vélemény: én két okból értek egyet a törléssel. Az egyik, hogy az első futamon láttuk, még a safety car mögött is nehéz volt pályán tartani az autót. A másik a mentőhelikopter. Ha ilyen körülmények között valaki összetöri magát, és emiatt nem jut időben megfelelő orvosi ellátáshoz, az nem bevállalható kockázat.

Egyelőre nincs információ arról, bepótolják-e valahol az elmaradt futamot, a helyszínen dolgozó Martin Haven viszont többször is pedzegette a témát. Meglátjuk...

Hozzászólások