WTCR - Sztármérnök a WTCC-ben

Sztármérnök a WTCC-ben

LantiLanti
2012/12/16 11:01

A Forma-1 esetében szinte már alap, hogy az elszánt rajongók fejből tudják a csapatok technikai igazgatóinak és versenymérnökeinek nevét. A WTCC-vel itt még nem tartunk, bár az Inside magazinnak köszönhetően valószínűleg egyre többeknek beugrik, hogy ki az a Giancarlo Bruno, Chris Cronin vagy Albert Lau. Bári Gergőt pedig csak azért hagytam ki a felsorolásból, mert a Zengő Motorsport versenymérnökét egyértelmű, hogy mindenki ismeri.

Most azonban egy olyan mérnöknagyságról lesz szó, aki nem nagyon jelent meg az Inside-ban (tudtommal egyszer sem), ám mégis az egész mezőny egyik legtapasztaltabb szakembere. Marco Calovolo, akit James Thompson mérnökeként ismer a túraautó közvélemény, idén a Wiechers csapatnál dolgozott, és két győzelemhez segítette Stefano D'Astét. Eközben a Ladánál is voltak feladatai, sőt az év elején egy olyan hír is napvilágot látott, hogy a Proteam csapatnál kap állást. Első körben tehát öntsünk tiszta vizet a pohárba.

"A Proteam hírből egy szó sem volt igaz. Nagyon dühös lettem, amikor olvastam, mert akkor már folytak a tárgyalások a Wiechers-el a 2012-es szezonról. Ami a Ladát illeti, ők még januárban kerestek meg, hogy legyek a technikai tanácsadójuk a WTCC projekt során, és augusztusban kezdtük el James-el az igazi fejlesztőmunkát. Ezt előtte természetesen egyeztettem Dominikkel (Greiner, a Wiechers csapatmenedzsere), - mondta Calovolo a Túraautó Hírblognak.

Az őszhajú olasz maestro szerényen elkerüli a felhajtást, pedig van mivel büszkélkednie. Első komoly autósportos feladatát még raliban kapta, ő is dolgozott első Lancia Deltán a B csoport drasztikus megszüntetése után; a hajtásért felelt. Az autó két világbajnoki címet szerzett.

1992-ben a FIAT a raliról a túraautózásra és az Alfa Romeo 155-re helyezte a hangsúlyt, Calovolo pedig Alessandro Nannini versenymérnöke lett, aki 1994-ben negyedikként zárt a régi DTM-ben. Később az Alfa junior csapatát vezette, ahol Giancarlo Fisichella mérnöki teendőit látta el.

Több sikeres DTM/ITC szezon után 1997-ben Calovolo megkapta élete felkérését, a Minardi forma-1-es csapatához került, ahol a közönség kedvenc Ukyo Katayamával dolgozhatott együtt. A következő szezon már ismét a túraautózásban találta, az Alfa ugyanis újra bajnoki címre tört, ezúttal a 156-tal. Fabrizio Giovanardi mérnökeként Calovolo olasz szupertúraautó bajnok lett, 2000 és 2002 között pedig háromszor nyerték meg az ETCC-t, igaz, közben történt egy jelentős szabályváltozás, a Supertouring helyét az S2000 vette át.

A WTCC 2005-ös kezdetekor a mester éppen az n.Technology ralirészlegénél dolgozott, a következő szezonra viszont már az alfás csapat túraautó programjához hívták ügyvezető igazgatónak. Bár a 156-ot akkor már egy jó ideje nem fejlesztették, az autó az utolsó fordulóig versenyben volt a bajnoki címért. Itt az n.Technologynál kezdődött a kapcsolat James Thompsonnal, ami aztán az ETC-ben, a dán bajnokságban és a Ladánál is folytatódott.

"A Forma-1-ben rengetegen segítették a munkámat, több mérnök állt mögöttem, akik feldolgozták az adatokat, és nekem ezek közül kellett kiválasztani azokat az információkat, amelyek hasznosak voltak a versenyző számára. Éveken át voltam WTCC-s gyári csapatnál is, ahol már jóval kevesebben dolgoztak a kezem alá, pedig körülbelül ugyanolyan mennyiségű adatot kellett felhasználni. Egy privát túraautó istállónál pedig gyakorlatilag egyedül vagy, az autóversenyzés minden kis területéhez értened kell. Van azért egy nagy különbség a WTCC és az F1 között, a versenytaktika, ami a túraautó világbajnokságon nem egy bonyolult dolog."

"A versenymérnök és a pilóta kapcsolata viszont itt is, ott is egy különleges viszony. Talán a ralis és a navigátor kapcsolatához tudnám hasonlítani" - fogalmazott Calovolo.

Az olasz a Wiechers mellett a Proteam istállónál is dolgozott korábban, 2010-ben és 2011-ben segítette az istállót, az első évben ráadásul Sergio Hernandezzel privát bajnoki címet szereztek. Arról kérdeztük a mestert, hogy mi az a plusz, amit a német csapathoz tudott vinni, és aminek köszönhetően D'Aste két futamgyőzelmet is szerzett.

"Nem annyira nehéz a dolgod, ha egy olyan kiváló pilótával dolgozhatsz mint Stefano, egy olyan magas szintű csapatnál mint a Wiechers. Volt már egy közös évünk D'Astével még 2010-ben, és nagyon könnyen megtaláltuk a hangot. Most viszont arra is jutott időnk, hogy a teljesítményének minden apró részletét kielemezzük, és szerintem ez hozta meg a sikert. Egyébként semmit nem csináltam másképp, mint a múltban. A Wiechers magában is egy nagyszerű csapat, talán egy kis tapasztalatot és némi nyugodt olaszos légkört vittem hozzájuk. Amikor meg jönnek az eredmények, akkor minden olyan egyszerűnek tűnik."

"Nem szeretném, ha ezt valaki rosszul értelmezné, de Mehdi Bennani 2012-es sikereinek is nagyon örülök, mert  tudom, hogy alapjaiban azokat a beállításokat használta, amiket tavaly együtt raktunk össze."

Persze arra is kíváncsiak voltunk, hogy miként látja MC ténykedését Dominik Greiner, a Wiechers csapatmenedzsere.

"Ez valóban így volt, Marco elképesztő mennyiségű tapasztalatot hozott a csapathoz. Nagyszerű ember, óriási tudással, és hatalmas szerepe volt a csapat idei sikereiben. Szeretném ezúton is megköszönni neki az elvégzett munkát" - mondta Greiner.

Akkor már csak a jövő a kérdés. Wiechers? Lada? Esetleg valaki más?

"Egy-két dolgot még pontosítanunk kell, mielőtt erre a kérdésre válaszolni tudnék, de heteken belül megszülethet a döntés. Addig is tovább dolgozunk Stefanoval, aki raliversenyeken indult egy Lotus Exige-el, mi több az elsőt meg is nyerte. Ez egy nagyon fontos dolog számomra" - zárta az őszhajú maestro.
Hozzászólások