WTCR - Miről szól egy teszt
Miről szól egy teszt
Fotó: WTCC Blog

Miről szól egy teszt

LantiLanti
2014/05/07 16:44

Elég sok kérdés fogalmazódott meg a ma véget ért másfél napos hungaroringi teszt kapcsán, sőt, elhangzott egy-két olyan vélemény is, ami talán csak azért született meg, mert tulajdonosa kevés információval rendelkezik arról, hogyan is zajlik egy autósportos tesztelés.

Ezért aztán úgy döntöttem, megpróbálom egy rövidke bejegyzésben összefoglalni, hogyan dolgoznak a csapatok a tesztek során, mire figyelnek, és egyáltalán mi is a célja ezeknek a gyakorlásoknak.

A WTCC-ben alapvető probléma az időhiány. A szombati időmérő edzés előtt az adott pályán mindössze másfél óra tesztlehetőség áll a csapatok rendelkezésére, ami kb. nettó egy óra, ha leszámítjuk a boxban töltött időt és felvezető / levezető köröket.

Ez idő alatt csak egy nagyon szűk tartományban lehet változtatni a beállításokon. Ennek egyik oka, hogy a TC1-es autók annyira egyediek (szemben mondjuk a régi BMW-vel, ami inkább a customer car volt), hogy egy komolyabb átállítás akár egy órát is igénybe vehet.

A lehetséges beállítások száma pedig eközben elképesztően nagy, ezért van szükség a tesztekre, ahol rohanás nélkül lehet próbálgatni az ötleteket, és el lehet menni akár egészen extrém irányba, csak azért, hogy a csapat lássa, mire hogyan reagál a gép. Erre mondta azt Bári Gergő, Michelisz Norbi versenymérnöke még korábban, hogy ilyenkor az is eredmény, ha egy variációról kiderül, nem működik, hiszen onnantól kezdve legalább tudja a csapat, hogy abba az irányba nincs értelme próbálkozni.

Aki volt már teszten, tudja, hogy ilyenkor általában 3-5 körös etapokat futnak a pilóták. Változtatnak valamit az autón, kimennek, futnak néhány gyors kört, aztán visszajönnek, elmondják a tapasztalatokat, lementik az adatokat, majd jöhet egy újabb variáció. A nap végén pedig bevonulnak a kamionba a csapatvezetők, a mérnökök valamint a pilóták, és órákon keresztül elemzik a telemetria számait.

Teszt_monteiro_hun

Szóba került még a köridők kérdése. A tesztek során sokszor halljuk a pilótáktól, hogy nem foglalkoznak az időkkel, csak a kiszabott munkával. Ilyenkor szokott az öntudatos olvasó dühödten "bullshit"-et kiáltani, de csak részben van igaza. Természetesen mindig fontosak a köridők, hiszen végtére is minden fejlesztés célja az, hogy gyorsabb legyen az autó.

Ám egy tesztnap során nem ritka, hogy 100-nál több kört is megtesz egy autó, azt pedig gondolom nem kell magyarázni, hogy ilyenkor még a gyári csapatok sem tesznek fel minden egyes beállítási változtatáshoz egy új szett gumit. Ahogy már a tegnapi cikkemben is írtam, nem kell feltétlenül űridőt futni ahhoz, hogy a versenyző és a mérnök tudja, egy beállítás kedvező hatással van az autó viselkedésére. A telemetriából rengeteg adatot ki lehet olvasni, és a pilóta érzései is irányt mutatnak.

Ez persze nem jelenti azt, hogy nem lenne jó minden etapot új gumival kezdeni, hiszen így látszana igazán jól az előrelépés, ám ezt még a gyári csapat sem húzzák meg, egy kis privát alakulatról nem is beszélve.

A Zengő Motorsport végig használt gumikon ment a másfél nap során, miközben a többiek azért rakosgatták fel az új szetteket, mindez tehát erősen befolyásolja a köridőket.

Tegnap Norbi 1:50.138-as idővel hatodik lett, miközben szombaton a Q1-ben 1:49.421-et ment, ma pedig összehozott egy 1:49.688-at. Használt gumin tehát mindössze két tizeddel volt lassabb, mint az időmérőn egy új szettel. Hogy lehet ez? A pálya állapota azóta sokat javult, talán a beállítások is szerepet játszottak ebben, és valószínűleg felkerült egy jobb szett használt gumi.

Mindezt csak azért írtam le, hogy lássátok, mennyire sok tényező befolyásolja a köridők alakulását egy teszt során, és miért nem teljesen mellé duma, amikor a pilóták azt mondják, nem annyira fontos, mit mutat az eredményjelző.

Hiába lett tehát Norbi az összesített eredmények szerint "csak" ötödik a teszten, ennél sokkal fontosabb az a nagy mennyiségű információ, amit Gergő és a csapat gyűjtött, és amit már a szlovákiaringi hétvégén fel lehet használni. A magyar istálló teljesítménye eddig mindig javult a tesztek után (sajnos nem sok ilyenre volt példa), reméljük, most is így lesz.

Az első nap eredményei:

Teszt_hun_eredmeny

A második nap eredményei:

Teszt_hun_eredmeny_d2

Hozzászólások