WTCR - Miért léptek vissza Michelisz Norbiék, és meddig tarthat a bojkott?
Miért léptek vissza Michelisz Norbiék, és meddig tarthat a bojkott?
Fotó: fiawtcr.com

Miért léptek vissza Michelisz Norbiék, és meddig tarthat a bojkott?

LantiLanti
2020/09/24 11:50
Atomrobbanásra ébredt csütörtökön a túraautósportot szerető közösség, néhány órával az első szabadedzés kezdete előtt a Hyundai Motorsport bejelentette, mind a két csapata visszalép a WTCR második versenyhétvégéjétől.

Az Eurosport Hungary értesülése szerint a BRC Racing és a Team Engstler pilótái már el is indultak haza, így Michelisz Norbiék biztosan nem állnak rajthoz a Nordschleifén. 

A Hyundai Motorsport hivatalos közleménye nem fogalmaz teljesen konkrétan, a visszalépést azzal indokolja, hogy "nem szívesen látott vendégnek" érzik magukat, és "nem részesülnek a riválisokkal egyenlő bánásmódban."

Úgy tudjuk, a döntés hátterében két probléma húzódik. Az egyik a BoP (teljesítmény kiegyenlítés), amely az idei szezonra további motorerő csökkentést írt elő a koreai márka számára. A másik a közös vezérlő elektronika (Magnetti Marelli), amely a hírek szerint szintén nincs jó hatással az i30 N TCR teljesítményére.

Dráma a pokolban - Michelisz Norbiék visszaléptek a Nordschleifén | Eurosport

Nem vesz részt a WTCR második fordulóján a Hyundai Motorsport két partnercsapata, a BRC Racing és a Team Engstler, miután az igazságtalan teljesítménykiegyenlítésre hivatkozva visszaléptek. Michelisz Norbi, Gabriele Tarquini, Nicky Catsburg és Luca Engstler már a helyszínen volt, amikor a bejelentés megtörtént, így biztosan utolsó pillanatos döntésről van szó.

Utóbbival viszont nem ez a probléma, hanem, hogy az utolsó pillanatban három márka, az Alfa Romeo, az Audi és a Renault engedményt kapott az FIA-tól, így ők némi pluszsúlyért cserébe tovább használhatják a régi ECU-t. Amivel az Audi például a zolderi hétvége leggyorsabb márkája volt. 

A BoP körüli huzavona nem újkeletű, hasonló problémák miatt Andrea Adamo, a Hyundai Motorsport vezetője többször is fenyegetőzött visszalépéssel, ám mostanáig egyszer sem váltotta be az ígéretet. 

Az első botránybomba még 2018-ban robbant Zandvoortban. A BRC Racing autói dominálták az első három fordulót, amit a WSC és az FIA motorvisszafogással és 20 milliméteres hasmagasság emeléssel torolt meg. Az eredmény: a Hyundai-jok a top15-be sem nagyon tudtak bekerülni. 

A másik ilyen méretű felhördülés már 2019-ben történt, és akkor nem a Hyundai-t fogták vissza túlságosan, hanem a Lynk & Co-t engedték el nagyon a Szlovákiaring után. A bili megint Zandvoortban borult ki, és több csapat is bojkottal fenyegetőzött. Az FIA és a WSC végül az első időmérő után változtatott a BoP-n. 

zandvoort-hyundai-wtcr.jpg

A tavalyi szezon végére viszont úgy tűnt, végre egyensúlyba kerül a teljesítmény kiegyenlítés a TCR-ben. A sepangi idényzáró előtt három márka, a Hyundai, a Honda és a Lynk & Co is esélyes volt a bajnoki címre, és Michelisz Norbi végül csak hatalmas közdelem árán győzte le Esteban Guerrierit. 

Az Eurosporton mi magunk is úgy zártuk le 2019-et, hogy végre megvan a jó BoP, és jövőre nem ekörül forog majd a közbeszéd. Ehhez képest sokakban okozott nagy meglepetést, hogy 2020-ra a Hyundai további motorerő csökkentést kapott.

Senkinek ne legyenek illúziói arról, hogy a háttérben milyen komoly politikai nyomásgyakorlás zajlik a TCR-ben. Két egyéni és egy csapatbajnoki cím után azt hiszem, védhető döntés lett volna, ha kis mértékben nehezítik a Hyundai helyzetét, mondván, a többieknek is esélyt kell adni. A motorvisszafogás viszont előzetesen is súlyosnak tűnt, visszagondolva a 2019-es érzékeny erőegyensúlyra. 

Andrea Adamo, a Hyundai Motorsport vezetője már Zolderben jelezte felháborodottságát, idő előtt hazautazott, és közölte, szóljanak, ha a Hyundai valakinek útban van, de ez így elfogadhatatlan eljárás. A Nordschleife előtt kiadott teljesítmény kiegyenlítés csak minimális motorerő növelést engedélyezett a Hyundai-nak, és végül ez vezetett a visszalépéshez. 

Adamo-wrc-hyundai.jpgFotó: Hyundai Motorsport

A közlemény alapján a bojkott egy hétvégére, azaz a Nordschleifére szól. A Hyundai tehát valószínűleg maradna a WTCR-ben, de jobb feltételeket akar kicsikarni. A folytatás tehát attól függ, hogyan reagál a WSC - FIA - Eurosport Events hármas. 

Nincsenek könnyű helyzetben, hiszen a Hyundai értékes partner, egyik azon kevés gyártóknak, aki még mindig hajlandó költeni a benzines motorsportra. A másik oldalon viszont ott áll a Lynk & Co, az Audi és a Cupra, akik szintén szeretnének egy szeletet a tortából. Az autósport sosem csak sport, mindig üzlet is egyben. 

Amennyiben nem lesz kedvező fordulat, elképzelhető, hogy a Hyundai további versenyhétvégéket is kihagy. Adamo az elszánt figurák közé tartozik, a bajnoki cím pedig így is úgy is elúszott már a BRC Racing és a Team Engstler pilótái számára. Innentől kezdve 2020 inkább 2021 megalapozásáról szólhat. 

A jelenlegi helyzetben kézenfekvő megoldásnak tűnhet, hogy térjenek vissza a 2019 végi BoP-hez, ám az egységes elektronika idei bevezetése miatt egyáltalán nem biztos, hogy ugyanazt az eredményt hozná, mint egy éve. Talán sokan emlékeznek még rá, hogy tavaly a Volkswagen az év elején kísérletezni kezdett a Magnetti Marelli ECU-val, ám olyan komolyan visszaestek, hogy inkább visszahozták a régi elektronikát. 

goodyear-wtcr-zolder.jpg

Ráadásul ott vannak az új Goodyear gumik, amik szintén nehezítik a valós erőviszonyok felismerését, hiszen az egyes csapatok eltérő ütemben értik meg a működésüket, és találnak rá jó beállításokra. Nehéz tehát megmondani, hogy egy adott teljesítmény különbségért a rossz BoP, az új elektronika vagy gumik nem ismerete felelős. 

A helyzet borzasztóan összetett, de a Hyundai kiszállása súlyos érvágás lenne a TCR és a Túraautó Világkupa számára, így motiváció adott, hogy minél hamarabb megtalálják a megoldást. 

Kerestük valamennyi érintettet, ám úgy tudjuk, az FIA, a WSC és az Eurosport Events jelenleg is tárgyal, így hivatalos reakció cikkünk publikálásáig sem a kategória, sem a bajnokság részéről nem érkezett. 

Hozzászólások