WTCR - Norbi beszámolója a Honda tesztről

Norbi beszámolója a Honda tesztről

LantiLanti
2014/01/25 18:49

Keddtől péntekig a spanyolországi Alcaniz közelében található Motorland Aragon pályán tesztelte 2014-es versenyautóját a Honda gyári WTCC-s alakulata. A négynapos programra - teljes titokban - Michelisz Norbi és versenymérnöke, Bári Gergő is hivatalos volt, ami jól mutatja a Zengő Motorsport megbecsülésének növekedését a Honda családon belül.

A TC1-es Civic-kel Gabriele Tarquini ment a legtöbbet, de a másik gyári pilóta, Tiago Monteiro is lehetőséget kapott. Michelisz Norbinak egyelőre még várnia kell a bemutatkozással, ám így is rendkívül értékes néhány napot töltött a JAS Motorsport mellett, és sok hasznos információval gazdagodott, amivel tavaly ilyenkor nem rendelkezett.

A japán központ kérésére a Honda teszt a lehető legnagyobb titoktartás mellett, a nyilvánosság teljes kizárásával zajlott. Ez annyira jól sikerült, hogy egyetlen kémfotó vagy videó sem került fel - eddig - a netre.

"Néhány nap erejéig kémnek érezhettem magam, hiszen teljes titokban tartózkodtam az észak-nyugat spanyolországi Alcaniz város közelében elterülő Motorland Aragónon. A verseny óriási, a gyár pedig nem szeretné, ha fontos információk jutnának a konkurencia birtokába, ezért ez a nagy titkolózás. Tulajdonképpen az is a bizalom jele volt, hogy Gergővel ott lehettünk, mert látszott, hogy csak olyan embereket engedtek a pálya közelébe, akikben maximálisan megbíznak" - írta Norbi a 'michelisz.hu' oldalon.

Elmondása szerint a JAS csak egy kis létszámú csapattal érkezett Spanyolországba, hiszen szoros az időterv, a többiek a Milánó melletti műhelyben dolgoznak Monteiro, Norbi és Bennani autóján.

Tarquini_honda_test

Bár a magyar pilóta tenyere nagyon viszketett, hogy egy kicsit ő is beülhessen a 2014-es autóba, teljes mértékben elfogadja, hogy a rövid határidők miatt a fejlesztés jelenlegi szakaszában az a Honda érdeke, hogy a legtapasztaltabb, azaz Tarquini dolgozzon az géppel.

"A program meglehetősen feszes volt, így csak röviden tudtam beszélgetni Tarquinivel, aki nagyon készséges volt, megosztotta az első tapasztalatait velem. Megnyugtatott, hogy az új Honda nem igényel vezetéstechnikailag nagymértékben mást, mint a tavalyi."

"Ugyanakkor ahhoz hozzá kell majd szoknom, hogy a szélesebb gumik, a nagyobb leszorítóerő és az erőteljesebb fékhatás miatt főleg a kanyarbejáratokon gyorsul majd az autó. Ezek persze nem olyan újdonságok, amelyek miatt fel kellene adnom a vezetési stílusomat, ami mindenképpen jó hír annak tudatában, hogy rengeteg tesztelésre valószínűleg idén sem lesz lehetőségem."

A Monteiro által közzétett fotórészleten jól látszott, hogy a tesztautót Honda-jelvényekből álló álcafestés borította, így a vonalai nem látszottak tökéletesen, de Norbi már így is meglátta benne a fantáziát.

"Így is szembetűnő volt, hogy hosszra és főleg szélességre gyarapodott a tavalyi modellhez képest, egy igazi kis méregzsák lett külsőre. Belülről nem sokat változott, a műszerfal és a kezelőfelület lényegében ugyanolyan, mint amit Kochi-sannál megszoktam, talán a vezetőfülkében a sofőr jobban középre tolt ülőhelyzete és néhány más apróság árulkodik csak arról, hogy ez nem a 2013-as modell."

Honda_14_reszlet

Kifejezetten hasznos volt még a zengős versenyző számára, hogy a pályán körbejárva jó alaposan megfigyelhette az új Civic viselkedését féktávon és a kigyorsításoknál. Illetve egy kicsit legeltethette füleit a szélesebb "torokkal" lélegző autó hangján.

"Kívülről a legszembetűnőbb különbség a brutális hanghatás volt, illetve a kanyarbejáratokon látható nagyobb sebesség. Az autó egy rövidnek látszó féktáv után durrogva, hörögve már kanyarodik is, mintha sínen húznák."

Míg Norbi a kanyarokban az autó viselkedését leste, Gergő elvegyült a boxban, és a lehető legtöbb adatot próbálta magába (és jegyzeteibe) szívni. Fontos információk lesznek ezek, amikor a Zengő Motorsport megkapja saját Hondáját.

"Gergő mérnöki szemmel is belelátott sok mindenbe például az autó beállításával kapcsolatban, és az új, más módszerrel cserélhető alkatrészekről is értékes információkat szerzett. Az ő ideje legfőképpen azzal telt, hogy boxmunkát és az egyes állítások köridőre gyakorolt hatását figyelte" - mesélte Norbi.

A JAS Motorsport valódi partnerként bánt a kis zengős különítménnyel.

"Az autó tervezője, Andrea Adamo rendszeresen tájékoztatott minket a folyamatokról, összegezve az addig szerzett információkat."

A Honda tesztprogramja februárban pörög fel igazán, a hónap első hetében a barcelonai F1-es pályán dolgozik tovább a csapat, majd a franciaországi Paul Ricardra teszik át székhelyüket, ahol kollektív tesztet tartanak a Citroën és a Lada társaságában. Norbi autója március elejére készülhet el, így onnantól kezdve már csak anyagi kérdés, mennyit tesztelhet a 2012-es privát bajnok.

Fotó: Bernard Asset, Zengő Motorsport, Tiago Monteiro

Hozzászólások