WTCR - Michelisz Norbi a helyén
Michelisz Norbi a helyén
Fotó: WTCC Media

Michelisz Norbi a helyén

LantiLanti
2014/11/14 12:49

Ez egy találó állítás. Nem azért, mert én írtam, hanem azért, mert több síkon is igaz: Michelisz Norbi ott végzett a makaói időmérőn, ahova jelenleg tartozik. Negyedik lett a Q3-ban, mint ahogy az éves teljesítmény alapján egyre inkább látszik, ez az autó-pilóta párosítás jelenleg a negyedik legerősebb a mezőnyben.

A három gyári Citroen mögött lett negyedik, ami szintén az egész szezon szimbóluma lehet, hiszen a kirajzolódó kép alapján a verhetetlen űrhajók mögött ő az első számú erő.

És a gyári Hondákat megelőzve lett negyedik, mint ahogy reményeink szerint a makaó utáni végelszámolásnál is a két márkatárs előtt lesz majd az összetettben. Mondom, Norbi helyére került a makaói időmérőn.

Az ilyen összefoglalókban inkább az érdekességekkel szeretek foglalkozni, úgyhogy legyünk túl az események rövid összefoglalásán. A Q1 elején Pepe Oriola falnak csapta Chevrolet-t, így számára gyors kör nélkül ért véget az időmérő. Sőt, ha balszerencsés, az alkatrészhiány miatt lehet, hogy az egész hétvége. A Q1-et Michelisz Norbi nyerte, aki az elején ment egy biztonsági kört, a végén pedig egy sistergős 2:25-öst. A Citroenek nagyjából ott jártak, ahol José Maria López letette a fonalat az FP2-ben. Utána viszont jött a "csoda".

A Q2-ben ugyanis már daráltak a franciák; hol volt már ekkor a csütörtöki hondás bizakodás... Megint kiderült, a Citroen más kávéház. Magyar szempontból viszont a lehető legszerencsésebben alakult a dolog, hiszen Norbi beverekedte magát a Q3-ba, Tiago Monteiro és Gabriele Tarquini viszont nem. Az egykörös harmadik etapban Tom Coronel okozta a meglepetést, miután falnak verte a Chevrolet. López ismét verhetetlen volt, Sebastien Loeb viszont elkapta Yvan Mullert. Michelisz meg ugye negyedik lett. A fordított rajtrácsos pole-t Hugo Valente szerezte meg.

MULLER_mak_qp

És akkor jöjjenek az apróbb érdekességek. Kezdjük a Citroennel. Bár hivatalosan valószínűleg sosem fogják beismerni, de Makaón szerint egyértelműen kiderült, játszanak a motor teljesítményével. A szabadedzéseken és a Q1-ben látott lézengés után (négyből háromszor kikaptak a Hondától) a Q2-ben hirtelen bekapcsolták az utánégetőt. Odáig a 2:26-os kör tűnt a maximumnak, a Q2-ben viszont López és Loeb is simán dobott 2:24 elejét. Ennyi nincs a pálya javulásában meg a gumikban.

Ennyire nem vennék komolyan a pilóták a Q1-et? Felhívtam Wéber Gabit, aki az mondta, olyat nem nagyon csinál egy versenyző, hogy a Q1-ben csak lődörög a pályán. Sőt, a pilóták egyáltalán nem szeretnek lődörögni, az van beléjük kódolva, hogy az adott körülmények között a leggyorsabbak legyenek. Használt gumin teljesítenék az időmérő első szakaszát? Az a mezőny meggyalázása lenne, hogy mialatt a Chevrolet-k és a Hondák izzadva küzdenek a tizedekért a féltve melengetett új szetteken, addig ők röhögve hozzák ugyanezt használton.

Akár így van, akár úgy, egyértelműen gyanús a Q1 és a Q2 közti két másodperces teljesítmény javulás. Véleményem szerint ezt nem lehet máshogy elérni, mint a motor le- és feltekerésével. Valószínűleg van egy olyan motorhangolási verziójuk, amit csak a fontos pillanatokban, tehát az időmérő utolsó két szakaszában vetnek be, és ami követhetetlen tempók kölcsönöz nekik. Érzésem szerint erre utalt Gabriele Tarquini is a Q2 végén, amikor arról beszélt, a Citroenek mindig ugranak egyet az időmérőn, a Honda azonban ilyenre nem képes.

Térjünk át Norbira. Ahogy említettem, tökéletesen alakult számára a kvali. A negyedik hellyel két pont is járt, azaz már csak három pontra van Monteirótól, és négyre növelte az előnyét Tarquinivel szemben. A három Civic között egyébként szabad szemmel alig látható volt a különbség a Q2 végén, Norbi hat századdal zárt Tarquini előtt, aki három századdal előzte csak meg Monteirot. Ha egy-két fűszál máshogy áll, ez akár fordítva is alakulhatott volna, de nem úgy alakult. Tarquini egyébként az utolsó pillanatban futotta csak a gyors körét, így izgi volt a vége.

A magyar pilóta egyébként közepesnek érezte mindkét Q2-es körét, de erről majd egy külön cikkben bővebben.

Még pár apróság: Pechito López beállította Yvan Muller tavalyi rekordját, miután Makaón megszerezte idei hetedik pole-ját. Tom Coronel egy elég hosszú rossz sorozatnak vetett véget, utoljára a Salzburgringen járt a Q3-ban.

HUFF_mak_qp

A Lada Rob Huffban bízik, aki imádja Makaót, és ezt eddig minden etap alkalmával bizonyította is. Eddig hatszor nyert a kaszinóvárosban, és most is bekerült a legjobb 12-be, ráadásul a második futamon a harmadik kockából indulhat majd. A oroszoknál szegény James Thompson húzhatta a száját a Q1 végén, hiszen Mikhail Kozlovskiy megforgása miatt félbe kellett szakítania egy ígéretes kört.

Tom Chilton folytathatja az utóbbi idők jó sorozatát, hiszen a második versenyen az első sorból indulhat, a Campos Racinget pedig Valente fordított rajtos pole-ja kárpótolhatja Oriola kálváriájáért.

Mindenképpen meglepetés, hogy Ma Qing Hua csak 11. lett a Citroennel, a kínai pilóta bevallotta, még sokat kell tanulnia, hogy versenyképes legyen Makaón. Gianni Morbidelli pedig elég fura körülmények között lett 12., a második gyors körére ugyanis valami miatt nem tudott időben elindulni, így végül le is maradt róla. Pedig ha az olasz csak két tizedet javít a Q1-hez képest, övé lett volna a fordított rajtrácsos pole. Ezzel kapcsolatban várjuk a részleteket.

A Q1-es kiesők közül Mehdi Bennani a meglepetés, a marokkói elég ingerülten vette tudomásul, hogy folyamatosan forgalomba került a gyors körein. Makaó már csak ilyen.

Érdekesség még, hogy René Münnich végül nem tudta teljesíteni a 107%-os limitet, így elméletileg nem indulhat a futamokon. A német csapatfőnök-pilóta az egész hétvége során küszködött, a Q1-ben három TC2T-s autó is megelőzte.

A makaói időmérő edzés végeredménye:

Makao_QP_14

Szombaton pihen a WTCC mezőnye, a versenyekre magyar idő szerint vasárnap hajnali 4 és 6 óra között kerül sor.

Hozzászólások