WTCR - Michelisz: itt elválik a kemény a puhánytól
Michelisz: itt elválik a kemény a puhánytól
Fotó: WTCC Media

Michelisz: itt elválik a kemény a puhánytól

LantiLanti
2014/05/21 13:56

Következik a Salzburgring, egy olyan pálya, amely eddig még sosem kedvezett Michelisz Norbertnek és a Zengő Motorsportnak. A festőien szép ausztriai körön ugyanis leginkább a motorerő számít, ilyen téren pedig eddig a BMW és a Honda is elmaradt az aktuális riválisoktól.

Tündöklésre ezúttal sem számítanak a magyar csapatnál, a cél leginkább a stabil pontszerzés, hiszen a várakozások alapján a Citroen mellett Salzburgban a Chevrolet is a Honda elé kerülhet az erősorrendben.

"Valószínűsíthető, hogy nem a salzburgi hétvége lesz számunkra a legjobb, és most még óvatosan fogalmaztam. Ez egy gyors pálya, az pedig egyértelműen látszik a végsebesség adatokból, hogy ebben nem mi vagyunk a legjobbak."

"Hogy miért, az egy összetett kérdés, hiszen nehéz megmondani, ebben mekkora szerepe van a motorerő hiányának és az aerodinamikának. Az tény, hogy a Honda Civic alakja a légellenállás szempontjából nem annyira kedvező, mint a Citroené vagy a Chevrolet-jé, mivel az autó hátulja nem vezeti el olyan hatékonyan a leáramló levegőt. A motor pedig olyan, mint egy fekete doboz, nagyon keveset látunk bele, így szinte lehetetlen megmondani, mivel veszítünk többet."

Alapszabályok persze vannak, és ezekről nem csak Norbi beszélt, hanem Bári Gergő versenymérnök is megerősítette őket. Ennek lényege, hogy - leegyszerűsítve - ha az autó a kigyorsítás legelső szakaszában veszít, akkor valószínűsíthetően a kasztni beállításainál kell keresni a problémát, és nincs elég tapadás. Ezután nagyjából 180 km/h-ig inkább a motorerőnek van jelentős szerepe, afölött pedig már egyre súlyosbodnak az esetleges aerodinamikai hiányosságok hatásai.

Ezek pontos kielemzéséhez viszont már a telemetria segítsége szükséges, ám az logikus következtetés, hogy mivel gyorsultak az autók tavalyhoz képest, a Honda aerodinamikai hátránya némileg többször vagy nagyobb hangsúllyal jelentkezhet, mint 2013-ban. Mindezek ellenére Norbi kedveli a Salzburgringet.

"Elsősorban a környezet miatt. Gyönyörű a vidék, nagyon nyugis, és valahogy ezen a pályán is érződik a történelem. Ez nem olyan, mint sok modern építésű kör, itt még vannak legendás kanyarok. Például a hosszú egyenes után a gyors jobbos egy olyan kanyar, amihez elég sok bátorság kell. Az új autókkal 260 környékén fogunk megérkezni, teli gázzal valószínűleg nem fér majd el, úgyhogy ott igazán elválik a kemény a puhánytól."

MICHELISZ_hun_honda

Két évvel ezelőtt a gumik bizonyultak puhánynak, talán még sokan emlékeznek arra, ahogy egymást érték a defektek a 2012-es második salzburgi futamon, és végül Stefano D'Aste győzött a BMW-vel. Tavaly viszont már nem voltak ebből gondok, és Norbi idén sem számít ilyen problémákra.

"Szerintem a Yokohama a két évvel ezelőtti esetek után nagyon hamar levonta a következtetéseket, ha jól tudom, szerkezeti változások is történtek a gumikban, és tavaly már ezért működtek üzembiztosan. Őszintén szólva meg lennék lepve, ha ismét előjönne ez a probléma."

"Két éve is elsősorban az jelentette a gondot, hogy a mezőnynek nem volt tapasztalata még ilyen pályán, ahol ennyire kiemelkedő terhelés jut a bal első gumikra. Nem hiszem, hogy óvatoskodnunk kell majd a beállításokkal, szerintem nem tudjuk olyan agresszívre hangolni az autót, hogy ezek a gumik ne bírjanak ki 60 kilométert."

Ha a gumikkal nem is, a szélárnyékozással kapcsolatban tavaly is volt botrány. Az időmérő edzés második szakaszában senki nem akarta tolni a szelet a többiek előtt, így az egymásra váró pilóták lassan araszolgatva haladtak a pályán. A vége büntetéseső lett, de az eset tökéletesen megmutatja, mekkora jelentősége van Salzburgban a szélárnyéknak.

A TC1-es autók aerodinamikailag elméletileg jóval hatékonyabbak mint a tavalyiak, ami komolyabb szélárnyékot is eredményezhet, de akár ronthatja is a követő autó tapadását. Vagy mégsem?

"Szerintem a szélárnyékozásnak körülbelül ugyanakkora jelentősége lesz az új autókkal, mint a régiekkel. Legalábbis én eddig nem tapasztaltam, hogy ilyen téren nagy változás történt volna, még a gyors kanyarokban sem. Erre tökéletes bizonyíték, hogy Gabriele Tarquini is szélárnyékban akart gyors kört futni a Szlovákiaringen, márpedig kevés olyan gyors kanyar van az év során, mint ott a kettes."

"Az egyenesben sem gondolom, hogy többet hoz majd a konyhára mint eddig, ha valaki mögött tudsz menni. Őszintén szóval az az érzésem, hogy egy picit nagyobb feneket kerítettek az aerodinamika jelentőségének, mint amennyi szerepe ténylegesen van. Az autó picivel közelebb került az aszfalthoz, valamivel szélesebb lett, és nagyobb a hátsó szárny. A gyors kanyarokban nőtt a tempó, de én nem érzek akkora fejlődést aerodinamikailag, mint amekkora lendülettel beharangozták ezt."

"Talán meglepően hangozhat, de ha most állítunk valamennyit a nagyobb hátsó szárnyon, nem érezni sokkal jelentősebb változást, mint a tavalyi kisebbnél" - zárta Norbi.

Összességében tehát nem várható óriási változás Salzburgban az új autókkal, és ez sajnos a Honda versenyképességére is igaz. Kell egy stabil pontszerzés, aztán lehet Moszkvára koncentrálni, ami ismét kedvezőbb helyszín lehet a japán márka számára.

Hozzászólások