WTCR - Mi lesz veled, WTCC?

Mi lesz veled, WTCC?

LantiLanti
2012/07/11 13:56

Előrebocsátom, ez egy hibrid cikk, tehát kétszeresen is a jövőbe mutat. Az eredeti gondolatok Neil Hudsontól származnak, én kérődztem rajta még kicsit, hozzátettem ezt-azt, és így született meg ez az írás.

Két év telt el azóta, hogy utoljára gyártót búcsúztattunk a WTCC-ben, akkor a BMW, előtte pedig a SEAT lépett olajra. Nehéz két esztendő volt a világbajnokság számára, amely során gyakorlatilag a Chevrolet tartotta egyben a sorozatot. Nekik köszönhetően maradt néhány nemzetközi sztár (Yvan Muller, Alain Menu, Rob Huff), és ők kerültek a "gonosz" óriás szerepébe, akiket legyőzni dicsőség volt. Nehéz lenne megmondani, mit történt volna a WTCC-vel ebben a két évben az amerikai márka nélkül.

Most, hogy ők is lelépnek a porondról egyre több helyről hallok olyan véleményeket, hogy a WTCC-nek annyi. Érdekes, de olyanokat is, hogy éppen ez kellett a vb-nek, mert a Chevy csak unalmassá tette a bajnokságot, elvégre tavaly 24 futamból 21-et ők nyertek. Egy dolog biztosan lesz: változás.

Rövid távon valószínűleg nehézséget jelent majd a bajnokság számára egy olyan alapkőnek számító gyártó kiválása, mint amilyen a Chevy volt. Ám én személy szerint nem gondolnám, hogy Lotti lehúzhatja a rolót. Sokkal rosszabb lenne a helyzet, ha nem érkezne a Honda, és ha nem lenne a háttérben még legalább kettő nagyon sanszos (SEAT, Lada), és még pár bizonytalan (Ford, Volvo, Nissan) gyártó. Arról nem is beszélve, hogy a Chevrolet Curze valószínűleg masszív privát autóként egy ideig még boldogítani fogja a gyáriakat is, és egyelőre a BMW is erősnek tűnik.

A Chevrolet távozása mindenképp meglepetés, hiszen az elmúlt másfél évben fokozatosan nőtt a gyártók érdeklődése a WTCC iránt. A Chevy kiböjtölt két évet, majd amikor végre elkezdenének jönni az ellenfelek, távoznak. Na de erről korábban már értekeztünk, most nézzük, milyen lehet az a bizonyos változás.

Tegyük fel, hogy egy gyártó sem lesz a WTCC-ben. Ez jelenleg csak elméletben létező lehetőség, hiszen a Honda hivatalosan is bejelentette részvételét 2013-ra. De ha ők sem lennének, az alapjaiban kérdőjelezné meg a vb eddigi stratégiáit. Például a sok ázsiai fordulót, ami kizárólag az autógyáraknak fontos, a privát csapatok nagyon jól meglennének Európában is, egy két közel-keleti, afrikai netán tengerentúli fordulóval. Egy tartós gyártók nélküli helyzet tehát rendesen átszabná versenynaptárt. Ám van itt egy másik probléma, amiről korábban már írtunk a THB-n. Az FIA szabályai értelmében csak olyan bajnokság kaphat világbajnoki besorolást, amelyben legalább két gyári alakulat szerepel. A WTCC helyzete már eddig is necces volt, ám gyártó nélkül akár visszaminősítés is fenyegethetné őket.

Ezzel viszont egyelőre - hála a Hondának - nem kell számolnunk. Azzal viszont igen, hogy jövőre megsokasodnak a privát győzelmek. Továbbra sem vagyok meggyőződve arról, hogy a Honda egyből abba a domináns helyzetbe kerül, mint amiben Chevrolet volt. Az amerikaiaknak ez öt évbe került, igaz sokkal keményebb ellenfelekkel szemben. Szóval több privát győzelem várható 2013-ban. Megjegyzem, a WTCC-ben tavaly Oscherslebenben született először privát siker, Franz Engstlernek köszönhetően. Szóval tényleg nagy változás lesz független csapatokat látni a dobogó tetőfokán.

De nézzük meg a dolgot a versenyzők szempontjából is. A túraautó sport jelenlegi helyzete nem igazán kedvez a profi pilótáknak, szinte lehetetlen fizetős állást találni. Ahogy Paul O'Neil, korábbi BTCC versenyző fogalmazott: "Kiszállt a Chevrolet, gyakorlatilag nincs állás a túraautózásban." A piac azonban telis-tele klasszisokkal, akiket meg kell fizetni. Muller, Huff, Menu, Tarquini, Monteiro, Giovanardi, Thompson, Turkington... és még sorolhatnám. A Hondánál pedig csak két szabad ülés lesz.

Európában a WTCC-n kívül egy olyan túraautó bajnokság van, ahol találni profi versenyzőket, a DTM. Andy Priaulx és Augusto Farfus sikeresen áthajózott oda a világbajnokságból, de abban nagy szerepet játszott, hogy mindketten BMW gyári pilóták voltak.  Európán kívül az ausztrál V8 Supercarsban és az argentin TC2000-ben találunk még fizetős állásokat, oda viszont nem könnyű Európából bejutni. Példa azért van rá, a korábbi DTM pilóta, Alex Premat idén váltott, és ő lett az első európai, aki egész évet megy a V8SC-ben.

De lehet pozitív hozadéka is a Chevrolet távozásának. Néhány, eddig a háttérben várakozó gyártó, aki esetleg azt gondolta: "a Chevy úgyis szétrúgja a seggünket az első néhány évben", most felbátorodhat. Egy 8 éves tapasztalattal rendelkező csapattal szemben nem könnyű elkezdeni egy új programot, főleg ebben az instant világban, ahol mindig minden, így a siker is azonnal kell. Így viszont...

Neil a BTCC-ből hozott egy kiváló párhuzamot. 2009-ben hosszú évek után kiszállt a brit túraautó sorozatból a Vauxhall, egy gyártó, amely szinte a bajnokság kezdete óta része volt a shownak. A BTCC így gyári csapat nélkül maradt. Az ultra domináns márka távozása azonban meghozta a Chevrolet és a Honda vállalkozó kedvét, és mindkét gyártó sikerrel járt, 2010-ben Jason Plato révén az amcsik, 2011-ben Matt Neallel a japánok lettek a bajnokok. Ez a forgatókönyv a WTCC-ben is lejátszódhat.

Ott van például a Ford. A gyár többek között azért nem állt teljes mellszélességgel a Team Aon mögé, mert kockázatosnak, és nagyon költségesnek találták a Chevrolet-vel való versenyt. A SEAT egyelőre szintén privát csapatok mögé bújva van jelen a WTCC-ben. Nem kizárt, hogy a Chevy távozása mindkettejüket "kiugrasztja a bokorból".

És akkor ott van még az RML. Vajon mi lesz azzal a brit csapattal, amely világverő autót épített a Chevroletnek? Az egyik lehetőség, hogy privát színekben viszik tovább a Cruze-okat, de Neil szerint ez a kevésbé valószínű forgatókönyv. Az RML ugyanis ritkán vállal szerepet privátban, Ray Mallock jobban szeret gyártókkal együtt dolgozni. Mint ahogy tette idén a Le Manson, amikor motort épített a DeltaWingbe a Nissannak.

A japánok pedig nemrég jelentették be, hogy többek között a WTCC-s szerepvállaláson is gondolkoznak. Ez már éppen elég, hogy az ember agyában beinduljon a spekulációs gépezet. Hát még ha hozzáteszem, hogy 99-ben Laurent Aiello volt a brit bajnok, egy SuperTouring Nissan Primeraval, amit az RML épített és versenyeztetett.

A tárgyalások már valószínűleg folynak, az ugyanis nem kétséges, hogy ha a Nissan érkezik, akkor az RML-el érkezik. Ezzel kapcsolatban felmerült a kérdés, hogy "oké, de a Nissan palettáján jelenleg egy olyan autó sincs, ami közelítene egy S2000-es túrakocsihoz. Ezzel kapcsolatban ismét Neilt idézném: "ha a TWR annak idején túraautót épített a kombi Volvóból, akkor az RML is összehozhat valamit a Juke-ból."

Bár az alábbi hirdetés nem arra utal, hogy Mallockék éppen valami nagy dobáson dolgoznának. :) (A szöveg magyarul: "jelenleg a következő munkakörre keresünk jelentkezőket: részmunkaidős takarító. :D)

Akárhogy is, a WTCC változni fog. A Chevy távozása szomorú hír a bajnokság számára, de véleményem, és Neil Hudson véleménye szerint is ez nem a vég, "kedves kuzen". :)

Hozzászólások