WTCR - Mi ez az új Merci?
Mi ez az új Merci?

Mi ez az új Merci?

LantiLanti
2013/09/05 13:13

Jókora követ dobott bele az állóvízbe a Mercedes néhány napja azzal, hogy nyilvánosságra hozta az új CLA 45 AMG Sport Concept változatának első fotóit. Azóta tömegével érkeznek hozzám a levelek, és mindenki arra kíváncsi, vajon lehet-e ebből WTCC-s autó.

A rövid válaszom az, hogy miért ne lehetne, csak akarni kell. Az autó pontos adatait még nem ismerjük, de ránézésre a koncepció beleillik abba, amerre a Túraautó Világbajnokság tart. A kérdés inkább az, akar-e a Mercedes a WTCC-ben versenyezni.

A hivatalos sajtóanyag elég általánosan fogalmaz. "A műszaki specifikáció a versenyek és a bajnokságok előírásainak megfelelően változhat. Alakítható a motor teljesítmény leadása és a hajtáslánc is, választható négy kerék hajtás és fronthajtás is."

Aki esetleg nem tudná, a CLA 45 AMG Sport Concept prototípusában egy két literes, turbós, +360 LE-s szériamotor van, ami ugye első körben nem felel meg a WTCC-nek, ahol az 1.6 turbós világmotorok futnak. Először is tehát kellene építeni hozzá egy 1.6-os motort. Na de ki fogja ezt pénzelni?

Mercedes_CLA_5

A Mercedes egyértelművé tette, hogy ez egy úgynevezett Customer autó, azaz privát csapatoknak akarják értékesíteni, gyári háttértámogatással, de gyári program nélkül. Mint a SEAT a WTCC-ben. Ez pedig azt jeleni, hogy minden elképzelhető, ha van rá kellő kereslet. El lehet adni 30-40 darabot belőle 1.6 turbós motorral? Akkor csinálunk hozzá! Ha csak 5-6-ra van kereslet, akkor viszont nem biztos, hogy megéri.

És megint visszajutottunk oda, ahol néhány hete tartottunk. Értem én, hogy a WTCC egy világbajnokság, és fontos, hogy az itt futó technikák kiemelkedjenek a többi közül, de nehéz lesz meggyőzni a gyártók többségét arról, hogy 4-5 darab eladásáért fejlesszenek ki egy ilyen high-tech masinát.

Az első hírek szerint a Mercedes szeretne egy saját márkakupát a CLA 45-nek. Képzeljük csak el, 20-25 fős mezőny (per ország), ennyi eladott autó, amely mind szívja magával később az alkatrészeket. Na, ez már megéri, és erről is szól a Customer Racing. A GT sportban most ez a menő. Nincsenek gyári csapatok, maximum a gyárhoz közelebb álló alakulatok, de mindenki kb. ugyanazt kapja. Customer GT3-as autók tömege alkotja a mezőnyt, és működik. A Mercedes ott is aktív az SLS AMG GT3-mal, tavaly ők nyerték az utolsó GT világbajnokságot az All-Inkl.com Racinggel.

Mercedes_CLA_4

De térjünk csak vissza a WTCC-hez, és gondolkodjunk a Mercedes gyár fejével. Tegyük fel, hogy építenek 1.6 turbós motort, az autót homológizáltatják, 5-6 CLA 45-öt el is adnak privát csapatoknak. Kikkel kerülnek szembe? Ott lesz a Citroen és a Honda, full gyári autókkal, majdnem végtelen tesztlehetőséggel, és komoly anyagi háttérrel. Ezzel szemben a Mercedesek sikerét a privát alakulatok korlátozott lehetőségei határozzák majd meg. A közönség meg csak annyit lát belőle, hogy a 2,5 milliós Citroen C-Elysée bucira veri a 15 milkás Mercit.

És akkor eljutottunk egy újabb buktatóhoz, ami többek között a Volvót és a BMW-t is "elűzte" a WTCC-ből. Mára a Túraautó Világbajnokág a tömegautók sorozata lett, a gyártók azokkal a típusokkal versenyeznek itt, amelyből a legtöbbet próbálnak értékesíteni. Marketing szempontból viszont egy Mercedes CLA 45-nek vagy egy 3-as BMW-nek nem annyira vonzó, ha legyőzhet egy Honda Civicet vagy egy SEAT Leónt, netán egy Lada Grantát.

Összefoglalva tehát nem lehetetlen, hogy épüljön WTCC-s változat a Mercedes CLA 45-ből, de sok minden szól ellene, anyagi, stratégiai és marketing szempontból is.

Mercedes_CLA_3

Az új Merci láttán viszont felmerül egy érdekes kérdés. Elképzelhető, hogy a jövő autósportja a Customer Racing lesz? Nézzünk szembe a tényekkel, a nagy nemzetközi sorozatok nem állnak túl jó a gyári programok terén. Az F1-ben csak a Ferrari és a Mercedes maradt, a WRC-ben a Volkswagen az egyetlen igazi gyári csapat, a WTCC-ben van a Honda és a Citroen. Egyedül az endurance tűnik ígéretesnek, ahol a Porsche mellett további gyári programok indulhatnak hamarosan.

A GT sport már "döntött", nem kellenek a csilliárdos programok, a gyártók csak építsék az autókat, meg biztosítsák az alkatrészt, a többit pedig bízzák a privát csapatokra. Nem kell hozzá más, mint egy jól kitalált szabályrendszer (lásd GT3), amit mindenki átvesz, és platószámra lehet gyártani az autókat meg az alkatrészt. A gyártó örül, a csapat örül, a néző örül, de ami a legfontosabb, a szponzor is örül, azaz van pénz a dologban.

A WTCC szekérrúdja egyelőre az ellenkező irányba mutat, Lottiék a gyári programokban hisznek, és picit magukra hagyják a privátokat. Az idő majd eldönti, jól teszik-e.

Mercedes_CLA_2

Fotó: Mercedes

Írta: Lanti

Hozzászólások