WTCR - Lada: a feszített tempó a legnehezebb
Lada: a feszített tempó a legnehezebb

Lada: a feszített tempó a legnehezebb

LantiLanti
2014/02/25 17:02

Thompson_Calovolo_kina

Mialatt az ORECA franciaországi műhelyében folyamatosan dolgoznak az új TC1-es Lada Grantán, az orosz csapat igyekszik minél többször hírt adni magáról. Nemrég Marco Calovolo, a márka olasz vezetőmérnöke mondta el meglátásait a 2014-es évedról.

James Thompson szinte állandó társa már jó néhány komoly projektben vett részt, dolgozott a Minardi F1-es csapatánál és az n.Technology-nál is, így picit tágabb összefüggésekben látja a jelenlegi helyzetet, mint a megszólalók jelentős része.

Az őszhajú maestro először az új szabályok által támasztott kihívásokról és lehetőségekről beszélt.

"Mindig, amikor változtatnak valamin, kapsz egy esélyt, hogy kihasználható lehetőségeket találj a szabályokban, és azokat a saját javadra fordítsd. A "versenyző emberek", mint mi, nagyon örülnek az ilyen változásoknak, hiszen új, szebb játékokkal játszhatnak tovább" - kezdte Calovolo.

"Emlékszem, amikor 2002-ben a SuperTouringról át kellett állnunk az új S2000-es szabályokra, az kisebb fajta sokkot jelentett a csapatnál, ahol akkor dolgoztam. Mégis, azóta nem nagyon hallottam, hogy gyakran kritizálták volna a szabályrendszert."

Thompson_general

Az új TC1-es regulákat legtöbbször azért éri támadás, mert megnövelik a költségeket, pedig a jelenlegi gazdasági helyzetben eddig is nehéz volt összerakni egy WTCC-s programot. A sokat látott Calovolo szerint azonban ez az élet rendje az autósportban.

"Természetesen az autók nem lesznek olcsóbbak, mint korábban, ám van egy örök igazság: az autósport mindenképpen drága."

"Vegyük ismét csak példának a 2001 végi átállást. Akkor azért cserélték le a SuperTouring-ot az S2000-re, mert az előbbi már elképesztően drága volt. De az új S2000-es autókat is meg kellett építeni, ráadásul a kötelezővé tett utcai alkatrészek túl gyengének bizonyultak."

"Az elején még öt sebességes váltókkal mentünk, de a következő évben már jött a hatfokozatú szekvenciális, aztán a polikarbonát szélvédő, aztán a nagyobb fékek, a turbómotorok, a száraz karter, a karbon ajtók, stb."

"Sok időt töltöttem már a túraautózásban csapatvezetőként, és nem emlékszem olyanra, hogy egyik évről a másikra érdemben csökkent volna a költségvetés" - folytatta az olasz mérnök.

Spa_heli

Egy másik kritika a TC1-gyel kapcsolatban, hogy nőni fog az aerodinamika szerepe, és egyesek attól tartanak, emiatt nehezebb lesz előzni, és sérülékenyebbek lesznek az autók. Calovolo szerint viszont más okolható az unalmas futamokért.

"Amikor fejlődésről beszélünk, mindig eszembe jut Charles Darwin legendás mondata: "nem a legerősebb vagy legintelligensebb egyed fog fennmaradni, hanem az, amely a leginkább képest alkalmazkodni a változáshoz". Nem hiszem, hogy a pilóták kevésbé agresszívak lesznek, szerintem rendkívül gyorsan alkalmazkodnak majd az új autókhoz."

"Az unalmas versenyekért inkább az unalmas pályák okolhatók. Idén viszont három kiváló helyszínt is meg kell tanulnunk: Spa-t, a Paul Ricardot és a Suzuka GP kört, amik a világ legjobb pályái közé tartoznak, és nagy kihívást jelentenek majd a pilótáknak és a csapatoknak egyaránt."

Calovolo szerint a 2014-es szezonban nem az új autók és nem is az új pályák okozzák majd a legnagyobb fejtörést, hanem az évad első felének elképesztően zsúfolt menetrendje. A 12 fordulós WTCC-ben két hónap alatt öt hétvégét zavarnak majd le.

"Ráadásul az elején öt hét alatt négy versenyt rendeznek. Mindez azt jelenti, hogy az első pillanattól kezdve működnie kell mindenkinek. Más választás nincs!" - zárta Calovolo.

A Lada várhatóan március közepén gurul először pályára a TC1-es Grantával, addig egy 2013-as kasztniban tesztelik az idei évre gyártott alkatrészeket.

Fotó: WTCC Media, Circuit Spa-Francorchamps

Hozzászólások