WTCR - Kisma még élvezi a megvalósult álom ízét, de már döntött a folytatásról
Kisma még élvezi a megvalósult álom ízét, de már döntött a folytatásról
Fotó: fiawtcr.com (Frédéric Le Floc'h)

Kisma még élvezi a megvalósult álom ízét, de már döntött a folytatásról

LantiLanti
2020/12/29 20:37
A legtöbb ember életében a 2020-as év valószínűleg nem vonul majd be a kedvencek közé, ám akadnak olyanok is bőven, akik életük egyik legfontosabb és legboldogabb időszakaként tekintenek majd vissza a mögöttünk hagyott hónapokra. 

Ilyen a Kismarty-Lechner Gábor, ismertebb becenevén Kisma, aki a Zengő Motorsport színeiben idén bemutatkozhatott a Túraautó Világkupán. Ez annak ellenére is elképesztően nagy dolog számára, hogy több mint 20 éve versenyez Zengő Zoli csapatában. 

Kisma számára ez a kaland teljesen más volt, mint az összes többi magyarnak, aki Michelisz Norbi után szerencsét próbált. A többiek, Wéber Gabi, Ficza Feri, Nagy Dani, Tassi Atika, Szabó Zsolti és Nagy Norbi mind azzal a céllal ültek autóba, hogy bizonyítsák, ők is képesek valami hasonlóra, amint a 2019-es Világkupa-győztes. 

Az idén a 44-et betöltő Kisma nem erről álmodott, ő ennél sokkal racionálisabb típus. Jól működő vállalkozásokkal, sikeresen megszervezett verseny-bajnokságokkal a háta mögött ő pontosan tudta, hol a helye. Élvezni akarta, hogy egyszer az életben kipróbálhatja magát az imádott sportágban a legnagyobbak között. 

A magyar közönség egy része - amely még nem igazán tud mit kezdeni a gentleman-driver fogalmával - értetlenkedve állt előtte, és az első nehézségek után kritika is jutott Kismának. Ám az utolsó fordulókre erősen megfogyatkozott a cinikusok tábora, és főleg azok maradtak, akik elvből ragaszkodtak a kritikájukhoz. 

Kisma-nordschleife-cupra.jpgFotó: fiawtcr.com (Clément Marin)

A magyar közvéleményt amúgy is úgy nevelték az évtizedek során, hogy a sportban csak a győzelem, esetleg a dobogó számít, minden más kudarc. Kisma éve a WTCR-ben talán segít néhányaknak megérteni, ez mekkora butaság. 

A komoly lemaradásból indulva az utolsó futamokon már a mezőny végét utolérő csupaszív pilótával átbeszéltük a szezont, és az is szóba került, jövőre benne lehet-e Zengő Zoli gigászi terveiben

Az ünnepek alatt sikerült felfognod, mit is értél el 2020-ban?

"Már menet közben is megéltem, mi történt velem, de mivel életem egyik nagy álma vált valóra, természetesen azóta is rengeteg szép pillanat jut eszembe. Azon is eltöprengek néha, hogy mit lehetett volna másképp csinálni, bár nem vagyok az a fajta, aki sokat rágódik a múlton" - mondta Kismarty-Lechner Gábor az Eurosport Hungary-nek. 

Mik azok a pillanatok, amik a legtöbbször beugranak, amikre sokáig emlékezni fogsz?

"Az biztos, hogy az egyik nordschleifés képet ki fogom tenni az irodám falára, annak ellenére, hogy alaposan megszenvedtem a pályával és a körülményekkel. De ahogy az egész WTCR, úgy a Nordschleifén való versenyzés is az egyik nagy álmom volt, és a Nordschleife-licensz nélkül erre egyedül a Túraautó Világkupában van lehetőség."
"A másik féltve őrzött emlék az utolsó két aragoni hétvége, ahol eljutottam oda, ahova szerintem el tudok jutni, ahol szerintem a helyem van. Az már más kérdés, hogy előzetesen azt hittem, hamarabb érek el idáig. Úgy számoltam, nagyjából a Szlovákiaringre vagy a Hungaroringre érve már versenyben leszek a mezőny végével. De valószínűleg a korom, illetve a tehetségem korlátai miatt ez végül lassabban ment."

Kisma-boldizs-elemzes.jpgFotó: fiawtcr.com (Xavi Bonilla)

Visszatekintve mi hátráltatta leginkább a tanulásod? Minek tudható be, hogy a vártnál lassabb érted el a WTCR mezőny végének tempóját?

"Az egyik dolog, hogy az új Cupra nagyon más futómű-geometriát kapott, mint a régi, ezért keveset tudunk felhasználni az eddig szerzett tapasztalatokból, és elég hosszú ideig kellett csavargatnunk, mire sikerült az én vezetési stílusomhoz alakítani. És mivel tesztelni nem tudunk, erre csak a versenyhétvégéken volt lehetőségünk, ahol pedig nagyon szűkös az időkeret."
"A másik váratlan nehézség számomra az új gumi volt. A Goodyear egy olyan keveréket hozott idén, amihez még hasonlóval sem mentem soha. Ráadásul, mivel az év végén rendezték a versenyeket, általában a szokottnál jóval hidegebb is volt. Ezeket a gumikat amúgy sem könnyű bemelegíteni, de ilyen időben még nehezebb. Az utolsó két, spanyolországi hétvégén az is segítséget jelentett nekem, hogy a melegebb idő miatt jobban éreztem az autót. Innen is látszik, hogy a nagyok mennyire jók, mert ők ezzel a feladattal is gyorsabban megbirkóztak, mint én."

Most, hogy testközelből láttad "működni" ezeket a vérporfi srácokat, sajnálod, hogy nem tudtad hamarabb, egész fiatalon elkezdeni a versenyzést? Vagy Hozzád inkább a hobbista stílus áll közelebb? 

"Viszonylag keveset tekintgetek vissza az életben, de nyilván az ember néha eljátszik ilyen ’mi lett volna, ha’ gondolatokkal. Azt biztosan tudom, hogy akkor sem lett volna belőlem egy Michelisz Norbi, ha fiatalon kezdem el a versenyzést. Egyszerűen hiányzik belőlem valami, ami ahhoz kell. Egy Túraautó Világkupa középmezőnyt azonban szerintem el tudtam volna érni, ami szintén nem kis dolog."

Kisma-aragon-falnal.jpgFotó: fiawtcr.com (Paulo Maria)

"Így viszont, 40 év felett, családdal, gyerekekkel, vállalkozással belecsöppenni ebbe a világba nem volt könnyű. Rajtam kívül az idei mezőnyben mindenki olyan volt, aki a versenyzésre tette fel az életét, miközben ez nekem egy hobbi, és az is marad."

Számodra a WTCR-mezőny vége volt a cél, majd utána az ellenfél, viszont többször kiemelted Te is és Zengő Zoli is, hogy közben szeretnéd segíteni a két csapattársat, Mikel Azconát és Boldizs Bencét. Hogyan tudtad tolni az ő szekerüket?

"Amit korábban az autó beállításával és a zsúfolt versenyhétvégékkel kapcsolatban mondtam, talán ez volt az, amiben igazán a hasznomat vették. Sokan kérdezték, hogy én miben tudtam segíteni a csapatnak. Például abban, hogy egy-egy guminyomást vagy beállítást én próbáltam ki az edzésen, és addig Bence vagy Mikel tesztelhetett valami mást. Ha nálam működött, utána ők is használták, ha nem, akkor legalább nem ők "pazarolták" az idejüket egy rossz irányra. Büszke vagyok rá, hogy ezekkel az adatokkal én is hozzá tudtam járulni az idei sikerekhez."

Az álmod valóra vált, egy teljes szezont mehettél a WTCR-ben. Elérted az összes célod: szereztél pontot, felálltál a WTCR Trophy dobodóra, és a szezon végére tempóban is utolérted a Világkupa-mezőny végét. Lesz folytatás?

"Most úgy gondolom, ez a WTCR-es korszak számomra ezzel az évvel lezárult. Ha nagyon belefeszülnék, azt hiszem, lenne esélyem még egy szezont versenyezni a Világkupán, de mérlegelnem kellett pár dolgot. Az egyik, hogy ez egy hivatás, ami lelkileg és fejben is egész embert kíván. Ez nem csak abból áll, hogy elutazunk a hétvégére, ott versenyzünk, aztán hazajövünk."

kisma-faradt-arc.jpgFotó: fiawtcr.com (Xavi Bonilla)

"Készülni kell fizikálisan, mentálisan, tartani az étrendet, és folyamatosan gyakorolni a szimulátoron. Ezt sajnos én hosszú távon nem tudom vállalni; egyszerűen túl sok időre von el a családomtól. Az egész szezon egy folyamatos kattogás fejben. Idén minden este úgy feküdtem le a feleségem mellé, hogy fejben még rajtoltam vagy húszat."
"Nagyon nagy szerelmem az autósport, de nálam már máshol vannak a prioritások, és az ilyen jellegű folyamatos terhelést nem tudom tartósan vállalni. Talán, ha valami playboy lennék, akkor ezt kellene folyamatosan csinálnom, de igazából a családom nagyon türelmes volt a versenyzésemmel kapcsolatban, és egy ilyen terhet nem szeretnék újra rájuk tenni."
"A WTCR-pályafutásom tehát ilyen formában biztosan véget ért ezzel a szezonnal. Az nem kizárt, hogy valamikor szabadkártyásként beugrom egy futamra, de most erre is kicsi az esély. A versenyzést viszont nem fogom abbahagyni; hamarosan indulunk Dubaiba, ahol megint részt veszünk a barátaimmal a 24 óráson."

Akik az idei évben ismertek meg Téged, egy csupaszív, az autósportot tiszta szívből imádó palival találkoztak. Van egy olyan érzésem, hogy boldogan zárod le ezt a fejezetet.

"Az egyik legnagyobb álmom megvalósult, és ez az volt, hogy egyszer megmérhessem magam a WTCR-ben. Nagyon pontos visszajelzést kaptam arról, hogy egy ilyen világban hol van a helyem. Piciket még biztosan tudnék előre lépni, de az én szempontomból nincs nagy jelentősége, hogy egy világkupa-szezont a 19. vagy a 13. helyen zárok."
"Rengeteg életre szóló élményt szereztem, és egy percét sem bántam meg. Őszintén azt kívánom mindenkinek – függetlenül attól, hogy szurkolt nekem, vagy kritizált ebben az évben – hogy hasonlóan tudja valóra váltani az álmát."

Az egyik szemünk sír, a másik viszont nevet. Kisma színes egyénisége hiányozni fog a WTCR-ből, viszont a hosszútávú versenyek után jövőre túraautóban is bemutatkozhat, mint az Eurosport szakkommentátora. Várjuk már! 

Hozzászólások