WTCR - Hogyan készült a Honda - 1. rész
Hogyan készült a Honda - 1. rész

Hogyan készült a Honda - 1. rész

LantiLanti
2013/09/02 13:38

Honda_monteiro

Idén első teljes szezonját tölti a WTCC-ben az új Honda Civic, és nyugodtan nevezhetjük eredményesnek a bemutatkozást. Bár sokan arra számítottak, hogy az új gyári technika azonnal átveszi az uralmat a mezőnyben, hamar kiderült, hogy időre lesz szükség, mire megelőzik a jóval nagyobb múlttal rendelkező Chevrolet-t.

Egy győzelemmel, két pole pozícióval és jó pár további dobogós helyezéssel van ok bizakodásra a Hondánál. A jövővel kapcsolatban csak találgatni tudunk, a múltról viszont konkrétumaink is vannak. A Castrol Honda Racing Team JAS vezető mérnöke például nemrég a Civic tervezési időszakáról mesélt egy keveset. Igyekeztük kigyűjteni az érdekesebb részeket.

"A jelenlegi szabályok már elég régóta érvényben vannak, és az elmúlt évek során letisztult, hogy mit szabad és mit nem. Ennek ellenére a tervezési időszakban párszor fel kellett vennünk a kapcsolatot az FIA-val, hogy tisztázzunk egy-egy kérdést."

"Én alapvetően régi vágású mérnök vagyok, akik szereti a teljes kasztni koncepcióját szem előtt tartani akkor is, ha a részleteken dolgozunk. Éppen ezért 50%-os méretarányos tervrajzokat készítettem az autóról, és csak azután kezdtünk el bizonyos elemekre fókuszálni."

"Egy jól működő kasztni lényege a tökéletes kompromisszum, hiszen egy tényezőt sem lehet figyelmen kívül hagyni. Fontos az erő, a súly, az irányíthatóság, a vezethetőség és a kedvező aerodinamika. Nem lehet százalékokban meghatározni, hogy melyiknek mekkora szerepe van. Ám mivel az aero elemek terén szigorú megkötések vannak, több figyelmet szentelhettünk például a futómű fejlesztésének."

"Szigorú előírások vonatkoznak a fékekre is, a mezőny minden tagja nagyjából azonos fékrendszereket használ. Maximum annyi múlt rajtunk, hogy a lehető legjobb legyen a fékek hűtése, de ennél többet nem nagyon tehettünk."

"A kasztni működése szempontjából az egyik legfontosabb, hogy a lehető legtöbbet hozza ki a gumikból. Hogyan tudjuk a leggyorsabban üzemi hőmérsékletre melegíteni a gumikat? Milyen futómű beállításoknál működnek legjobban? Ezek a legjelentősebb kérdések."

Adamo_arc

"A motort magát a Honda R&D fejlesztette Japánban, de a mi dolgunk volt megfelelően elhelyezni az autóban. Aztán ott vannak a kiegészítő elemek, az üzemanyag rendszer, a kábelek, a kipufogó, a turbó, és nem utolsó sorban a hűtés. Az FIA előírja, hogy mely nyílásokat kell, és melyeket tilos letakarni, ami szintén kihívást jelent a mérnöknek. Egy korai kísérleti kasztnival mentünk a szélcsatornába, és ott teszteltük, hogy merre lenne érdemes elindulni. Az ott szerzett adatok alapján kezdtük el átalakítani az utcai kasztnit, hogy a legkedvezőbb legyen a légellenállás, és maximalizáljuk a leszorító erőt az első és a hátsó tengelyen."

"A futómű fejlesztése közben figyelni kellett arra is, hogy a WTCC-s autók elég gyakran és agresszíven használják a rázóköveket. A lengőkarokat tehát erősre kellett gyártani, anélkül, hogy jelentősen nőne az autó tömege. Masszív lengéscsillapítókra is szükség volt, de olyanokra, amelyekkel finoman szabályozható a hasmagasság és a rugózás."

"Az elektronika adatgyűjtő funkciójával - akárcsak az utcai autóknál - információt kapunk minden egyes terület működéséről. Ám ezeket az adatokat értelmezni is kell, különben úgy járunk, mint a tudós a békával. Ismerik?"

"Egy tudós a békákat vizsgálja. Letesz egyet az asztalra, majd azt mondja neki, hogy ugorjon, és a béka ugrik. Feljegyzi, hogy a béka engedelmeskedett. Aztán levágja az egyik lábát, és megismétli a kísérletet. A béka megint ugrik, a tudós pedig boldog megállapítja, hogy három lábbal is engedelmeskedik. A kísérlet addig tart, amíg a negyedik lábat is levágja. Ekkor már hiába szól, a béka nem ugrik, mire a tudós megállapítja, hogy a negyedik láb levágásával a béka elveszítette a hallását..." :)

"A szabályozások ellenére az aerodinamikai tulajdonságoknak is nagy jelentősége van, gondoljunk csak arra, amikor szélárnyékoznak a versenyzők. Tavaly Makaó után sok időt töltöttünk szélcsatornában, és fontos megállapításokat tettünk."

"Amint láthatják, egy versenyautó megtervezése nagyon összetett dolog, főleg mivel kevés területen van lehetőség jelentős változtatásokra."

Andrea Adamo

Fotó: WTCC Media, Honda Racing

Írta: Lanti

Hozzászólások