WTCR - Citroën: a felkészülés részletei
Citroën: a felkészülés részletei

Citroën: a felkészülés részletei

LantiLanti
2014/01/24 20:53

Muller_Citroen_teszt_3

Gyerekek, ezt az interjút ki ne hagyjátok! A mai titkolózós autósportban külön élmény, amikor valaki ennyi érdekes részletet elárul. Persze anélkül, hogy bármi olyat is mondana, ami a vetélytársaknak segítség.

Őszintén, amikor megláttam a Citroën Racing legújabb sajtóközleményét, arra gondoltam: te jó ég, mennyi szöveg, tuti tele lesz a szokásos udvarias "bullshit"-tel. És nem! Xavier Mestelan-Pinon részletes beszámolója a Citroën felkészülési programjáról az utolsó vesszőig érdekfeszítő és informatív.

Először is nézzük, hogyan állt neki a fejlesztési programnak nulla túraautós tapasztalattal a francia gyártó.

"A futómű geometriát - más alapunk nem lévén - abból az autóból kiindulva próbáltuk meghatározni, amelyet a legjobban ismertünk: az első kerekes, aszfaltra épített Xsara Kit-Car-ból. A két autó (WTCC vs rali) sebessége, és a vele szemben támasztott kritériumok közti nagy eltérés miatt azonban az elején nagyon nehéz volt megtalálni a szükséges hatékonyságot és megbízhatóságot" - mondta Mestelan-Pinon, a Citroën Racing technikai igazgatója.

"A motornál már könnyebb dolgunk volt, a C-Elyseé WTCC motorja ugyanis a DS3 WRC blokk továbbfejlesztett változata, amelyet már négy éve használunk. Bizonyos technológiák nem annyira érzékenyek a pályán történő használat során, így elég gyorsan elértük a kívánt eredményeket. Még az 50 LE-vel nagyobb teljesítmény mellett sem voltak komoly megbízhatósági problémáink."

Emlékezhettek rá, hogy tavasszal több kémfotó is felkerült az internetre, ahol látszólag egy DS3-ast nyúztak a versenypályán. Nem kamu volt.

"2012 telén az egyik DS3 WRC-t átalakítottuk kísérleti versenyautóvá, és azzal gyűjtöttünk adatokat arról, hogyan működik egy túraautó. Ez az előzetes munka segített bennünket abban, hogy pontosabbak lehessünk a C-Elysée WTCC tervezése során. Az új autó 2013 július közepén futott először."

Citroen_DS3_teszt

A Citroën valamennyi riválisánál jóval hamarabb megkezdte a TC1-es gép tesztprogramját, és igyekezett maximálisan kihasználni ezt a helyzeti előnyt.

"A tavalyi év végéig azon dolgoztunk, hogy növeljük az autó teljesítményét a megbízhatóság fenntartása mellett, és eközben sok új alkatrészt próbáltunk ki. Az újév kezdete után viszont gyakorlatilag elértünk a végeleges állapothoz, és most már azon dolgozunk, hogy ebből kihozzuk a maximumot. A beállítások finomításával, és a gumihasználat tökéletesítésével sokat lehet még előrelépni" - folytatta Mestelan-Pinon.

A francia márka fejlesztési programjában kiemelkedő szerep jut a négyszeres világbajnok Yvan Mullernek, ám a technikai igazgató szerint az új szabályok olyan mértékben változtattak az autókon, hogy még a korábbi Chevy pilótának is van mit tanulnia.

"Szinte minden paraméter változott, a 2014-es autók nagyobbak, könnyebbek és erősebbek. Még egy olyan tapasztalt pilóta sem rendelkezik szilárd viszonyítási pontokkal, mint Yvan."

"Azt egyértelműen láttuk, hogy az aerodinamika szerepe nőni fog, de nem tudtuk, pontosan mennyit. Rengeteget dolgoztunk ezen a téren, alkalmaztunk CFD technológiát (számítógépes modellezés) és sok idő töltöttünk a szélcsatornában is. A végleges változatot még nem próbáltuk ki pályán, és nem is mutatjuk meg a szezonkezdet előtti utolsó tesztünkig."

Citroen_teszt_kicsi

Ugye-ugye, Michelisz Norbi is megmondta, hogy ez még nem a végleges autó. És amint látjátok, nem csak a Honda titkolózik. A Citroen eddig négy nagyobb szabású, többnapos teszten van túl, és még további hármat terveznek Marrakeshig.

"Voltunk a Hungaroringen és Monzában is; ennél a két pályánál eltérőbbet talán nem is választhattunk volna. Az idei év elején a partnerünk, Abu Dhabi segítségével mehettünk a Yas Marina körön is, ahol kihasználhattuk az európainál kedvezőbb időjárási körülményeket. Mondjuk esett is."

"A bajnokság rajtjáig még három tesztet tartunk. Az egyiken két C-Elysée WTCC-vel dolgozunk majd, hogy még több tapasztalatot gyűjthessünk, elsősorban a gumikról. Ezen a teszten Seb, José Maria és Yvan is részt vesz, és kiváló lehetőség lesz arra, hogy a versenyző-mérnök párosok összeszokjanak."

"Ezen kívül a munkamódszereinket valamint az eszközparkunkat is fejleszthetjük, és ellenőrizhetünk mindent, ami specifikus ebben a bajnokságban."

Az új C-Elysée végleges homologizációja március közepén készül el, utána ugyanis már csak minimális változtatásokra lesz lehetőség.

"Azon a ponton az autó elemeinek egy jelentős részét befagyasztják, és csak úgynevezett szabadkártyák felhasználásával lehet rajtuk változtatni. Pontosan úgy, mint ahogy a raliban működik. Tizenegy hétvége alatt lezavarjuk a hét európai fordulót, úgyhogy muszáj lesz felkészülten érkezni Marrakeshbe" - zárta Mestelan-Pinon.

Fotó: Citroen Racing

Hozzászólások