WTCR - Chilton megvédte Wéber Gabit
Chilton megvédte Wéber Gabit

Chilton megvédte Wéber Gabit

LantiLanti
2013/10/24 19:10

Weber_Chilton_arc

Na nem szó szerint, és direktben, de aki tud a sorok között olvasni, és megértette annak lényegét, amiről Tom Chilton tegnap beszélt, az valami hasonlót érezhetett. Nem mintha Gabi 2012-es WTCC-s szereplését meg kéne védeni... Legalábbis normális sportközgondolkodással (ha ez egy létező szó) országokban nem kellene.

Itthon persze kicsit más a helyzet, hiszen az elmúlt évtizedekben arra neveltek bennünket, hogy csak a győzelem, vagy legjobb esetben a dobogó számíthat jó eredmények. És ez bizonyos helyzetben igaz is. Egy kajakos magyartól, egy vízilabda válogatottól jogos elvárás, hiszen mindkét sportban mi vagyunk a legjobbak. Gyanítom, kevés nemzet költ annyit erre a két sportágra, mint Magyarország, úgyhogy igenis elvárható az érmes szereplés. Amit egyébként legtöbbször hoznak is sportolóink.

Az autósport már nincs ilyen kivételezett helyzetben. A magyar bajnokság csúnyán lesoványodott, kevés az igazán nagy tehetség, és aki jó sofőr, az is ritkán méretheti meg magát versenyképes mezőnyben. Talán az intenzív magyar autósportélet hiánya eredményezi, hogy itthon az újságírók és sokszor nekik köszönhetően a közönség is irreálisan ítéli meg egy-egy magyar pilóta esélyeit, képességeit.

Na, ezután a szépséges bevezető után elmondom, mi jutott eszembe Chilton gondolatai nyomán, és hogyan hozható mindez párhuzamba Wéber Gabival.

Engem személy szerint meglepett, és egy kicsit el is szomorított, az a nem egy és nem kettő mostanában olvasott vélemény, amely szerint Wéber Gabi 2012-ben "leégett", "gyengén teljesített", és hogy "ezután mit akar még a WTCC-ben?" És nem csak azért, mert emberként és sportolóként is kedvelem őt. Ám nagyon örülök, hogy most egy az autósporthoz nálam sokkal jobban értő pali fogja megvédeni Gábort. Neki talán hisznek azok, akik eddig a magyar sportközgondolkodás torz szemüvegén keresztül ítélték meg azt a bizonyos hat versenyt.

Először is nézzük, mit mondott Chilton:

“A tavalyi évem a tanulásról szólt a Forddal. Első találkozásunkkor Tom Coronel azt mondta, hogy a legnehezebb feladat a gumik megszokása lesz, mert teljesen máshogy viselkednek, mint amihez máshol hozzászokott az ember. Akkor azt gondoltam, ez hülyeség, de rá kellett jönnöm, igaza volt. Egy évembe telt, mire rendesen kitapasztaltam a gumik viselkedését.”

Chilton_Weber_12

“Idén a RML-nél egy picit több tesztlehetőségre lett volna szükségem. A télen fél napot mentem Snettertonban, és egy napot Brands Hatchben az Indy körön, szakadó esőben. Egyik sem egy tipikus WTCC pálya. Nagyon kevés tapasztalattal kezdtem meg a szezont.”

“Nagyjából az argentínai hétvége után éreztem először úgy, hogy összeszoktam az autóval.”

Mondja ezt az a Tom Chilton, aki 10 évet ment a BTCC-ben (12 futamot nyert meg, és összesen 44-szer állt a dobogón)!!!

Egy év Fordozás után (ahol szokhatta a gumikat) elszerződhetett a mezőny legjobb csapatához, beleülhetett a világbajnok autójába, és azt mondja, hogy 6-7 forduló kellett, mire megszokta az autót. Ja, és végig elsőkeres technikákkal ment.

Akkor talán nem szégyen, hogy Wéber Gabi (akinek egyetlen szezon a SEAT León Európa-kupában jelentette a csúcsot nemzetközi szinten) nehezen szokta meg a hátsókerekes BMW-t (világéletében elsőkerekes autókkal ment), és nem tudott egyből a dobogós helyekért harcolni... Sőt...

Apropó gumik. Talán páran még emlékeznek, hogy Gabi annak idején sokszor panaszkodott, hogy nagyon nehezen tudja megszokni a Yokohamák viselkedését. Chiltonnak volt rá egy szezonja, Gabinak 6 versenye.

De ezen a ponton lépjünk is túl Chiltonon, hiszen őt nagyon nehéz objektív módon összehasonlítani Gabival, elvégre totál különböző autókkal mentek. Nézzünk inkább meg valakit, akit az utóbbi időben eléggé felértékelt a magyar közönség. Mehdi Bennanit sokan szívesen elfogadták volna Michelisz Norbi csapattársaként, és jelenleg jó esély van rá, hogy jövőre a mezőny egyik legjobb autóját vezetheti majd (ami akár Gabié is lehetett volna).

Weber_Bennani_BMW

Abban azt gondolom viszonylag sokan egyetértünk, hogy Wéber Gabi nem rosszabb versenyző, mint Bennani. Hasonlítsuk hát össze, amit lehet: a két versenyző első hat hétvégéjét a BMW-vel.

Bár ez az összevetés sem lesz teljesen vegytiszta, hiszen mielőtt átült volna BMW-be, Bennani lenyomott majdnem egy teljes WTCC szezont SEAT-tal (előtte meg ment a WSR-ben). Ráadásul az emberemlékezet óta BMW-vel versenyző Wiechers Sport készítette fel az autóját, míg Wéber Gabi nulla WTCC-s kilométerrel, egy totál-újonc szerelőgárdával és versenymérnökkel dolgozott. De azért csak hasonlítsuk össze:

Bennani első hat BMW-s versenye 2010-ben:

Időmérő: 15.-16.-16.-21.-19.-21.

Első futamok: 18.-15.-14.-14.-DNF-19.

Második futamok: 12.-9.-17.-19.-12.-DNF

Wéber Gabi hat BMW-s versenye 2012-ben:

Időmérő: 12.-17.-20.-16.-21.-7.

Első futamok: 17.-17.-9.-10.-15.-DNF

Második futamok: 11.-DNF-DNF-17.-12.-12.

Tanulságos, nem? És Bennanira ma kevesen mondják, hogy nem való a WTCC-be. Jövőre pedig valószínűleg egy Hondát fog vezetni. Ő megkapta azt a lehetőséget, amit Chilton is: a tanulóidőt. Gabinak ez (anyagi okokból) nem adatott meg.

Talán érdemes lenne néhány embernek átértékelnie, hogy mi és mikor számít "leégésnek". Az autósport sokkal összetettebb dolog annál, mint hogy valaki ránéz az eredménylistára, és pusztán a helyezésszám alapján véleményt formál egy sportoló munkájáról és tehetségéről.

Ahogy Michelisz Norbi nemrég mondta: Gabi nagyon is megérdemelne még egy lehetőséget a WTCC-ben!

Fotó: WTCC Media, Formula.hu

Hozzászólások