WTCR - Bári Gergő: én a többi Hondát figyelem
Bári Gergő: én a többi Hondát figyelem

Bári Gergő: én a többi Hondát figyelem

LantiLanti
2014/03/18 20:49

Bari_gergo_mariani

Hosszú idő telt el azóta, hogy Michelisz Norbi versenymérnöke, Bári Gergő utoljára megszólalt a WTCC Blogon, pedig lett volna apropója. Sajnos csak néhány héttel a Barcelonában tartott teszt után sikerült összehoznom vele egy kis beszélgetést, és mint eddig bármikor, most is megérte.

Norbi mellett Gergő is ott volt a spanyolországi teszten, és bár az autót nem piszkálgathatta, igyekezett minél több információt magába szívni, ami segíthet a szezonkezdetnél. A látottakról, tapasztalatairól és várakozásairól mesélt.

"Egyértelműen a tavalyi sikerek eredménye, hogy most ott lehettünk a gyári csapat mellett. Nőtt a tekintélyünk a Honda szemében, jobban odafigyelnek ránk, tehát fejlődött a kapcsolat" - kezdte a beszámolót Gergő.

"Ettől persze még nem úgy kell elképzelni a tesztet, hogy folyamatosan körülöttünk ugráltak. Mariani és Adamo egyszer-kétszer odajött hozzánk, és vázolta a helyzetet, illetve ha egy mérnöknek éppen nem volt semmi dolga, akkor odajött, és mesélt."

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a barcelonai volt a Honda első komolyabb menete, és ilyenkor természetes, hogy előjön egy-két hiba. Ahogy Gergő fogalmazott, egy versenyautó nem olyan mint egy utcai, nem úgy megy, hogy megveszed, beleülsz és mész.

"Még nagyon a munka elején járt a csapat, és akadtak kisebb gondok. Nem tartottunk ott, hogy fokokat, szögeket és pontos számadatokat írhassunk fel, de összességében nagyon hasznos volt, hogy kint lehettünk. Ahogy Adamo fogalmazott akkor: 'most még csak arról beszélhetünk, hogy itt a tó, ott az erdő, de az erdőben a madarat még nem látjuk."

"Arra is jó volt ez a látogatás, hogy a téli szünet után kicsit felvehettük a ritmust, beleszagolhattunk a dolgok menetébe, és láttunk-hallottunk egy-két infót, ami majd segíthet bennünket, amikor találkozunk a saját autónkkal."

Zengo_michelisz_szerel

A tavalyi Honda egyik problémás oldala a rossz szerelhetőség volt. Amit a BMW-n 15 perc alatt ki lehetett cserélni, az a Civic-en néha egy-másfél óráig tartott. Ennek az az oka, hogy a Honda egy nagyon friss konstrukció, és az elején a mérnökök a gyorsaságra és megbízhatóságra helyezik a hangsúlyt, csak ezután fordítanak figyelmet a szerelhetőségre. A BMW már egy kiforrott technika volt, a Hondánál viszont kell még egy-két év, mire ezzel is tudnak foglalkozni.

Azért adta magát a kérdés, vajon a TC1-es Civic könnyebben szerelhető, mint a tavalyi?

"Ezt én is kérdeztem az olaszoktól, és azt mondták, a futómű könnyebben javítható lesz mint 2013-ban. Viszont az autó összességében bonyolultabb és érzékenyebb, itt vannak az új aero elemek, az alacsonyabb hasmagasság és a sima fenéklemez, úgyhogy attól tartok, nem lesz sokkal könnyebb a helyzet. Majd Marrakeshben figyeljétek Krisztiánék arcát..."

A legfontosabb kérdést a végére hagytam: vajon hogy látja a 2014-es esélyeket a csapat talán legrealistább tagja. Merthogy Gergő mérnökember, ő pontosan tudja, mi meddig tart, miből mit lehet kihozni és hol kezdődik az álmodozás. Márpedig egy mérnök nem szeret álmodozni, őt a puszta tények érdeklik.

"Most már látszik, hogy nem nagyon lesz lehetőségünk menni az autóval Marrakesh előtt. Úgy tudom, terveznek még egy shakedownt mielőtt útnak indítják a gépet, de ennél többre nagyon nem számíthatunk."

"Ezt látva azt gondolom, nagy kihívást jelent majd, hogy az első pillanattól kezdve jók tudjunk lenni. Az első néhány futam kulcsfontosságú lesz. Ha sikerülne korán orvosolni az esetlegesen felmerülő problémákat, annak nagyon örülnék. Egy teljesen új autóról van szó, amit még meg kell szoknunk, és aminél bármikor előfordulhatnak gyermekbetegségek."

Michelisz_zengo_jpn_pole

Zengő Zoli számára a nagy cél a világbajnoki cím megszerzése, amiből a karizmatikus csapatfőnök nem enged, és ez így is van jól. Amikor 2010 előtt a WTCC-ről beszélt, sokan gondolták úgy, túl nagy gatyát akar felvenni. Aztán lett belőle győzelem, két autó, privát bajnoki cím és Honda szerződés.

Fontos magasra tenni a végcélt, de nem jó eltúlozni a köztes lépések nagyságát. Sem a szurkolóknak, sem a csapatnak nem segítenek az irreális elvárások. Tavaly már megtapasztaltuk, milyen egy vadonatúj autóval beesni a szezonkezdetre, így Gergő óvatos.

"Én idén is a Hondákat fogom figyelni. Ha sikerülne ismét hozni azt, ami tavaly összejött, azaz néhányszor, vagy esetleg többször meg tudnánk verni a gyári autókat, azzal én hihetetlenül boldog lennék. A többiről most még felesleges beszélni, hiszen ki tudja, hol lesz a Citroën, a Lada vagy a Chevrolet."

Tavaly Norbi hatodik lett az összetettben, azaz elmaradt korábbi legjobbjától. Ezt néhányan kis csalódásként élték meg, pedig a 2013-as még az év eleji szenvedéssel együtt is magasan a legjobb szezon volt a csapat életében.

"Hogy mennyire, arra akkor jöttem rá igazán, amikor Makaón az év végi buli sorra jöttek oda hozzám gratulálni. RML-es szerelők, és tapasztalt mérnökök veregették őszintén a vállamat, hogy mekkora dolgot vittünk véghez, amikor egy kis privát csapatként többször is gyorsabbak voltunk, mint a gyáriak."

Nem nagyon kell ezt tovább cizellálni. Euró milliókban lehet mérni a gyári csapat és a Zengő Motorsport költségvetése közti különbséget, és ez mindent megmagyaráz. De azért csak legyünk óvatosak az elvárásokkal, hiszen pozitívan csalódni mindig sokkal jobb, mint pofára esni.

Az év eleje idén sem lesz könnyű, ám Norbi és a csapat sokszor bebizonyította, hogy az ilyen helyzetekben is képes helytállni.

Fotó: WTCC Media, Zengő Motorsport

[ad#1]

[ad#1]

Hozzászólások