WTCR - Reggel még hányt, délután már bajnok lett a Zengő Motorsport pilótája
Reggel még hányt, délután már bajnok lett a Zengő Motorsport pilótája
Fotó: fiawtcr.com (Xavi Bonilla)

Reggel még hányt, délután már bajnok lett a Zengő Motorsport pilótája

LantiLanti
2021/02/10 15:04
A 2020-as szezon amúgy sem volt hétköznapi senki számára, ám Mikel Azcona még erre is rátett egy lapáttal. A WTCR mellett három másik bajnokságban is indult, amivel ő lett a tavalyi csonka szezon legnyüzsgőbb TCR-es versenyzője.

A Zengő Motorsport pilótája futamot nyert a WTCR-ben, fantasztikus győzelmeket aratott a TCR Europe-ban, de emellett rajthoz állt az olasz és a spanyol TCR-sorozatban is. Utóbbit nem mellesleg meg is nyerte, Evgenii Leonov oldalán.

A sok versenyzés sok élményt és sikert tartogatott (32 tavalyi futamából 10-et megnyert), de közben kimerítő is volt. A spanyol pilóta elmesélt pár érdekességet 2020-ről, többek között azt is, mennyire rosszul volt a spanyol bajnokság döntő versenye előtt.

Mennyire volt jó ilyen gyakran versenyautóba ülni tavaly?

"Én nagyon élveztem, mert így szinte minden nap vezethettem, és sokat tudtam fejlődni. Viszont a koronavírus járvány miatt sokkal több órát kellett utazással töltenem. Egy-egy verseny után hazamentem, kimostam a tűzálló ruhámat, és másnap repültem a következő futam helyszínére. Stresszes volt, de élveztem is, mert imádom a sportot. Szívem szerint minden hétvégén versenyeznék" - mondta Azcona. 

A sok verseny több különböző bajnokságban azt is jelentette, hogy sokszor kellett autót cserélned. Ez milyen volt?

"A WTCR-ben egy Cupra León Competitiónnal mentem, az TCR Italy-ben pedig egy másik ugyanilyen autóval. A TCR Europe-ban és a CER-ben (Campeonato de España Resistencia - a spanyol TCR bajnokság) viszont az előző Cupra modellt vezettem. Bár minden hétvégén más autóval mentem, nem okozott problémát. A régebbi modellt már jól ismerem, tudom, hogyan kell határon menni vele, hiszen négy évet versenyeztem benne. A TCR Europe-ban ráadásul további könnyebbség volt, hogy pontosan ugyanazt az autót vezettem, amivel 2019-ben a WTCR-ben indultam."

azcona-aragon.jpgFotó: fiawtcr.com (Marc de Mattia)

"Az új Cupra viszont egy nagyon más autó, amit még csak tanulok, keresem a legjobb beállításait. Viszont szerencsére az egyik legnagyobb erősségem versenyzőként, hogy nagyon gyorsan meg tudok szokni egy új autót, és gyors tudok lenni vele."

Hogyan vetnéd össze az új Cuprát az előző modellel?

"Rengeteg apró különbség van. A fékeket egy másik márkából emelték át, és ezek a féknyergek nagyon más érzést adnak. Hewland váltó van benne, és emiatt finomabban lehet kapcsolni a fokozatokat. Nagyobb leszorítóerő keletkezik az autón, ezért gyorsabbak vagyunk a gyors kanyarokban. A régi modellel az ilyen helyeken többször küzdöttünk alulkormányzottsággal. Az új autó azért is stabilabb, mert öt centiméterrel nagyobb a távolság az első és a hátsó tengely között. Kevesebbet kell birkózni vele, mint a régi modellel, és több mindent tudsz állítani rajta." 
"De ezt az autót is meg kell érteni először, ráadásul tavaly új Goodyear gumikat kaptunk. A szezon előtt nem tudunk tesztelni  Goodyeareken, csak elutaztunk Zolderbe az első WTCR-hétvégére. Bár az eleje nagyon nehéz volt, boldog vagyok, mert úgy zártuk le a szezont, hogy jó érzés volt vezetni az autót, majdnem tökéletes a beállítás, és ez jó hír a 2021-es szezon előtt."

Mit ettél vagy ittál, hogy bírd ezt az intenzitást?

"Profi edzővel dolgozom, és tőle kaptam tanácsokat a táplálkozással és az ivással kapcsolatban. Általában magas fehérjetartalmú ételeket eszem, például csirkét, illetve az elégséges energiabevitel miatt szénhidrátot; mondjuk tésztát. Emellett elég sokat iszom 'aquajuice'-t, ami egy tipikus spanyol ital."

Volt, hogy kimerültnek érezted magad?

"A legutolsó versenyemen, a Campeonato de España Resistencia idényzáróján a Motorland Aragonon már voltak problémáim. Hajnal ötkor arra ébredtem, hogy nagyon rossz a gyomrom, és vasárnap reggel még hánytam is. De muszáj volt megcsinálni a versenyeket, hogy a csapattársammal, Evgenii Leonovval mi legyünk a bajnokok. Nem volt normális kaja a gyomromban, elszállt minden energiám. Kemény volt, de vezetnem kellett. Végül bajnokok lettünk, de a 11 hétvége után a testem kimerült. Ezért lettem rosszul a Motorland Aragonon."

Azcona-box-zengo.jpgFotó: fiawtcr.com (Xavi Bonilla)

Mentálisan is nehéz volt?

"Különösen a WTCR, ami komoly felkészülést és nagyon erős koncentrációt igényelt. Mentális szempontból nagyon megterhelő egy pilóta számára. De szerencsére jól kezelem az ilyet, és nem volt semmilyen problémám."

Melyik volt az éved legjobb pillanata?

"Kettő ilyet mondanék. A legjobb az volt, amikor Aragonban megnyertem a második futamot (a WTCR-ben). Végre megmutatkozott az a rengeteg munka, amit a mérnökömmel és a csapatommal együtt beletettem, hogy a lehető legrövidebb idő alatt tudjunk fejlődni. Emlékszem, Zolderben egyből mentem nézni a monitort az időmérő után, és nagyon rossz érzés volt látni, hogy én vagyok az utolsó. Innen indulva nem volt könnyű nyerni a WTCR-ben."
"A másik legjobb pillanat a két TCR Europe futam volt Spaban, esőben, kemény körülmények között, a 13. helyről indulva. Tiszta őrület volt, mert még sosem találtam magam ehhez hasonló helyzetben. Mentálisan is sokat jelentett. Zolder után hazamentem, és az járt a fejemben: 'Mikel, talán már vagy toppon, hiszen csak a 20. helyért harcolsz'.' Úgyhogy a Spaban elért eredmény komoly lendületet adott a következő WTCR futamra is."

Hogyan alakulnak a tervek 2021-re?

"Próbálok a WTCR-ben maradni. Ez a célom, és keményen edzem, hogy a lehető legjobb legyen a felkészülésem. Ha onnan kezdjük a 2021-es évet, ahol a 2020-ast abbahagytuk, akkor az első helyért fogunk csatázni. Ha onnan kezdjük, harcban lehetünk a bajnoki címért. 95%, hogy az összetettért fogok menni. Ez a célom" - zárta Azcona.

A spanyol pilóta tavaly nagyon jól érezte magát a Zengő Motorsportnál, Zengő Zolinak pedig súlyos tervei vannak 2021-re. Nem kell diploma atomfizikából ahhoz, hogy átlássuk, a magyar csapat és Azcona tervei igen könnyen keresztezhetik egymást idén. 

Zengő Zoli: olyanon dolgozom, amit ha elmondok, utána barbecue-t sütsz nekem a célegyenesben | Eurosport

Fotó: fiawtcr.com, Zengő Motorsport Zengő Zoli sosem volt egy langyos figura; a Zengő Motorsport vezetője mindig is szerette a váratlan húzásokat, a nagy hajrákat. Ilyen volt a 2020-as évad is, de még ilyenebb lehet a következő.

Hozzászólások