WTCR - Alakul a Lada Granta

Alakul a Lada Granta

LantiLanti
2013/02/20 18:43

Lada_oldalrol

A szó szoros értelmében véve a lakul az oroszok új S2000-es túraautója, amellyel idén James Thompson és Alekszej Dudukalo versenyez majd a WTCC-ben. Talán sokan emlékeznek még rá, hogy tavaly a hungaroringi futam előtt az FIA a Lada több módosítási kérelmét is elutasította, ami komoly fejtörést és plusz munkát okozott az orosz mérnököknek. Ám a jelek szerint sikerült megfelelő megoldást találni a kérdéses területeken, a nemzetközi szövetség ugyanis valamennyi átalakításra vonatkozó beadványukra rábólintott. Egy cikk a műszaki részletek kedvelőinek.

Kormánymű:

A Lada a Granta eredeti fogasléce helyett a Renault - Nissan - Lada család egy másik típusában használt darabot szeretne beszerelni. Az autó motorterében ugyanis rendkívül kevés a hely, és ha az utcai változatban lévő alkatrészt használnák, a szervómotor túl közel kerülne a blokkhoz, és megoldhatatlan lenne a kellő hőszigetelés.

Padló:

A többi csapathoz hasonlóan a Lada is kérvényezte, hogy teljesen sima padlólemezt alkalmazhasson. A gyártó szó szerint arra hivatkozott, hogy "az utcai Lada Granta nagyon gyenge légellenállási adatokkal rendelkezik, hiszen költséghatékony autó lévén nem végeztek rajta érdemi aerodinamikai optimalizációt. A szélcsatornában elvégzett tesztek azt mutatják, hogy a sima padlólemez nélkül túlságosan nagy lenne a légellenállása, és kevés lenne az ébredő leszorító erő ahhoz, hogy a kocsi versenyképes lehessen." A Lada arra hivatkozott, hogy a többi csapat is használja már ezt a megoldást.

Karosszéria:

A Granta sasszé első panelén is változtatni akarnak az oroszok, hogy könnyen kiszerelhető versenyhűtőt és intercoolert kaphasson az autó.

Lada_teszt

Hátsó futómű:

A mezőny toronymagasan legrövidebb kocsijaként egyáltalán nem meglepő, hogy a WTCC-s változat drasztikus futóműátalakítást igényel. Ez volt az a terület, ahol közel egy éve az FIA elutasításával találkoztak, ám most sikerült olyan megoldást találni, amire a szövetség is rábólintott.

Az utcai Granta hasmagassága 200 mm, 13"-as vagy 14"-es gumikkal fut, és a futómű rögzítési pontjai rendkívül alacsonyan vannak a karosszérián. A WTCC-s változat hasmagassága viszont 80 mm, és 17"-es gumikat kell felszerelni, tehát magától értetődő, hogy az eredeti futómű az eredeti felfüggesztési pontokkal nem használható. A rögzítési pontok megváltoztatás óriási munka és az FIA sem biztos, hogy engedné, így a Lada a következő ötlettel állt elő: a félig független felfüggesztés (információnk szerint ilyen van az utcai Grantában) helyére egy szimpla McPherson kerül hátulra, amivel jelentős átalakítás és komoly kiadások nélkül hozható a hasmagasság. A Lada szerint a többi gyártó is ilyet alkalmaz, ezért ez sem jelent előnyt számukra.

Kicsi_lada_granta_teszt

Első futómű, tengelytáv:

Ez a terület volt a legkényesebb kérdés tavasszal. A kormányműre, a padlólemezre és az első panelre vonatkozó kérvényt már akkor is beadták az oroszok, ám az FIA azt válaszolta, csak azután foglalkoznak a kérdéssel, miután tisztázták, mi lesz a tengelytávval. A Granta utcai változata ugyanis rendkívül rövid, elvégre nem versenyautónak építették, ám a pályán ez komoly hátrány. Tavasszal 94 mm-es tengelytáv növelést utasított el a szövetség, most viszont egy 99 milliméterest fogadott el. Az S2000-es Granta 2575 mm-es tengelytávja tehát tíz centivel lesz hosszabb széria változaténál. (Csak az összehasonlítás kedvéért, a BMW tengelytávja 2763 mm, de még a SEAT-é is 2600 mm.)

Ezt egy első segédkeret használatával érik és, amelyben a motor 57 mm-el előrébb kerül, az első gátlók rögzítési pontjait pedig 50 mm-el feljebb viszik. Az utcai változatban lehetséges 1 - 1.5 fokos utánfutási szög (a kerék középpontjára húzott függőleges és a lengéscsillapító által bezárt szög) így a WTCC-s Grantában 12 fokra nő.

Apró részlet, de az alacsonyabb hasmagasság és a nagyobb kerekek miatt az első kerékjárati íveket is módosítják kicsit.

Mivel az FIA a Lada valamennyi kérvényét elfogadta, az oroszok tulajdonképpen elérték mindazt, amit tavasszal nem sikerült: megnövelt tengelytáv, nagyobb utánfutási szög, módosított hátsó felfüggesztés, sima padlólemez, új kormánymű fogasléc, és könnyen levehető első panel. Küldetés teljesítve!

Fotó: Lada Sport, WTCC Media

 

Hozzászólások