Zengő Zoli: a legjobbak ellen akarom megmérni a csapatom

shadow

Sokféleképpen lehet értékelni a Zengő Motorsport 2018-as szezonját a Túraautó Világkupán. Voltak nagyon kilátástalan hétvégék, de volt olyan, amikor pezsgőben fürdött az egész csapat. Akadtak napok, amikor csodával határos módon elkészült az autó egy törés után, és olyanok is, amikor csak körözni mentek ki a pilóták a pályára. 

A közösségi média átka/áldása, hogy ma már mindenki mindenről nyilvános véleményt mondhat, és ezt sokan meg is teszik. Rengetegen büszkék a csapatra, hogy ott vannak a klasszikus túraautózás csúcskategóriájában, mások úgy vélik, ezzel a költségvetéssel inkább egy kisebb sorozatban kéne próbálkozniuk.

Ám ezek "csak" külső vélemények, amelyeket a szeretet, a féltés, a jóakarat, vagy éppen az irigység és a kárörvendés vezérel. Igazán viszont az számít, mit gondolnak a Zengő Motorsportnál. Zengő Zoltán csapatfőnökkel beszélgettünk 2018-ról, és kicsit a tervekről is. 

"Nagyon büszke vagyok rá, hogy egyáltalán tudtunk indulni, és köszönöm a MOL-nak azt a szerződést, ami lehetővé tette, hogy a fiatal magyar tehetségekkel idén is ott álljunk a rajtnál" - mondta Zengő Zoli a WTC Blognak. 
"Nyilván nagy elánnal mentünk neki az évnek, mivel kiegyenlítettebb lett a mezőny. Az első három hétvége eredményeivel nagyon nem voltam elégedett, úgy érzem, a BoP kialakítása nem volt méltó ehhez a sorozathoz. Ez nem csak nálam, de több más csapatnál is kiverte a biztosítékot. De mondjuk azt, hogy egy kezdeti éven vagyunk túl, és ez a szezon megmutatta, hogyan kéne ezt a BoP dolgot csinálni. Remélem, jövőre már jobb lesz."

33306774_1691662860913496_158228180027572224_o.jpg

Ami a saját eredményeket illeti, Zoli nem titkolja, abban bízott, többször sikerül majd felállniuk a dobogóra.

"Azt kell látni, hogy nagyon fiatal a csapatunk, és néhányan még túlizgulják a dolgot."
"A versenyzőink közül Nagy Norbi egy nagyon tehetséges, és már kellően higgadt pilóta, aki ezt tudta is hozni az idei évben. Persze még számára is komoly feladatot jelentett, hogy egy ilyen szintű mezőnyben, ilyen ellenfelek ellen leküzdje magában azokat a gondolatokat, amik ilyenkor óhatatlanul is feljönnek benne."
"Szabó Zsoltit is egy nagyon tehetséges pilótának tartom, de ő egy kicsit forrófejű. Emiatt több jó lehetőséget sem tudott behúzni idén, de így is biztos vagyok benne, hogy idővel sokra viszi, mert minden adottsága megvan hozzá." 
"Zsolti még elég rosszul kezeli azt a megfelelési kényszert, ami a figyelem és nagy lehetőségek miatt rá nehezedik. Aki nincs velünk folyamatosan, el sem tudja képzelni, mekkora terhet rak magára. Idén túl magasra helyezte a lécet, amit görcsösen próbált megugrani, és emiatt többször is belehajszolta magát a hibába."

Zoli úgy véli, a korábbi kiváló szimulátoros pilótának még több időt kellene versenyautóban töltenie, hogy érezze, hol a határ. 

"Ezt az egészet nagyon jól leírja az egyik beszélgetésünk. Valamikor mondtam neki: ’Zsolti, nem kell elmenni a falig!’ Erre azt válaszolta: ’rendben, Zoli, de nem tudom, hol a fal.’ Ez is jól mutatja, hogy több időre lenne szüksége az autóban, ehhez viszont tesztelni kellene, ami viszont elmondhatatlanul drága." 

37072407_1755640371182411_1136733197342605312_o.jpg

Zsolti pályafutása eddig meglehetősen hullámosra sikerült, 2015-ös bemutatkozása óta az idei volt az első év, hogy teljes szezont futott egy bajnokságban. Zoli szerint az új gumik kihasználása sem ment jól idén. 

"Sokat kell még fejlődni az új gumi használatában, mert egyszerűen nem tudtuk kihasználni a benne rejlő lehetőségeket." 
"Visszatérve a szezonhoz: az ebből fakadó sok törés az év második felére megpecsételte a csapat sorsát. Ha nagyon őszintén akarok fogalmazni, akkor mi Ningbóig tudtunk rendesen versenyezni, addig volt lehetőségünk megfelelő módon cserélni az alkatrészeket az autókban." 
"Nem csak a versenyzőink, de a mérnökcsapatunk is nagyon fiatal. Tehetséges srácok dolgoznak nálunk, de szükségük van még némi rutinra, hogy a bajnokságra jellemző pörgésben és nyomás alatt is mindig tisztán, határozottan lássák, merre kell menni az autóval, és semmilyen félrevezető külső behatás ne tudja őket befolyásolni. Ehhez önbizalom, ahhoz pedig tapasztalat kell."

A WTCR-t elsősorban a gyári támogatott csapatoknak találták ki, így egy privát istálló számára igen zordak a feltételek. A Zengő Motorsport viszont több oldalról is kapott segítséget az idei év során.

"Szeretnék még köszönetet mondani a Cuprának is, hogy mellénk álltak és támogattak bennünket, valamint nagyon-nagyon hálás vagyok Francois Ribeirónak, az Eurosport Events vezetőjének. El sem tudják képzelni, mennyire sok segítséget kaptunk tőle idén."
"Ezek után azt mondom, jövőre is szeretnénk a WTCR Túraautó Világkupában indulni, és már el is kezdtünk dolgozni ezen. A pilótáinknak el kell gondolkodniuk azon, ehhez ki milyen mértékben tud hozzátenni."

44349777_1899879430091837_2478980609863581696_o.jpg

Az idén talán leggyakrabban elhangzó szurkolói kritika szerint, ha ennyire szoros az erszény, a csapatnak inkább egy kisebb bajnokságban, mondjuk a TCR Európa-kupán kellene mennie. Zoli viszont ragaszkodik a WTCR-hez, és nem ok nélkül.

"Ha én egyet kacsintok a WTCR rajtrácsán, mint Zengő Zoltán csapatfőnök, annak nagyobb reklámértéke van, mint ha dobogóra állnánk valamelyik kisebb TCR bajnokságban. Ezzel nem azokat a sorozatokat szeretném lehúzni, mert jó kis bajnokságok, de ekkora a különbség." 
"Mindig is szerettem nagyot álmodni, és olyan bajnokságokban akartam indulni, ahol a legjobbak ellen mérhetem meg a csapatomat és a versenyzőimet. Ez most is így van, és a jövőben is így lesz. Egyáltalán nem vagyok csalódott az idei év miatt sem. 2010 óta egyetlen magyar csapatként ott vagyunk az elitben, magyar pilótákkal és magyar támogatókkal."

Zengő Zoli az elmaradt sikerek ellenére nagyon büszke rá, hogy a januári, elég kilátástalan helyzet ellenére egy újabb szezont fejezett be az klasszikus túraautózás csúcsán. 

"Ha megnézem, mennyire megnehezedtek a körülmények a WTCR-ben, és visszatekintek, hogy milyen helyzetben voltunk idén januárban, akkor csak büszke lehetek az egész csapatra, hogy megint ott voltunk, és végigcsináltuk."
"Az adódó lehetőségekkel nem mindig tudtunk élni, és adósak maradtunk pár jobb eredménnyel, de ez egy borzasztóan szoros bajnokság. Ott van például Tom Coronel, aki nem lett rosszabb versenyző, mégis gyengén alakult neki az idei szezon. De vannak mások is. Ki tudja miért… Rosszkor voltak rossz helyen, vagy csak nem úgy jött ki a szerencse. Egy ilyen szoros bajnokságban kevés is elég ahhoz, hogy nagyon lemaradj" - zárta Zoli.