WTCC - Yokohama: 'vezethető' lesz az új gumi
Yokohama: 'vezethető' lesz az új gumi

Yokohama: 'vezethető' lesz az új gumi

LantiLanti
2014/01/13 13:28

FIA WTCC Suzuka, Japan 20-22 September 2013

A 2014-es nagy WTCC-s szabályváltoztatások jelentős mértékben érintik a gumikat is, röviden és tömören: nagyobbak és szélesebbek lesznek az abroncsok idén. A Túraautó Világbajnokság hivatalos és egyedüli beszállítója a jövőben is a Yokohama lesz, amely már elkészült az új termékekkel, de csak akkor teszi elérhetővé őket, ha minden gyártó befejezte a TC1-es technika fejlesztését.

Ian Beveridge, a Yokohama WTCC-s technikai vezetője a Crash magazinnak részletesen beszámolt a gumifejlesztés menetéről, a világbajnoki futamok által támasztott különleges elvárásokról, és a 'gumiháború' lehetőségéről is.

A Yokohama 2006 óta szállít gumit a WTCC-be. Milyen fejlesztések történtek az elmúlt nyolc év során?

"Bizonyos szempontból korlátozottak a lehetőségeink, mivel a szerződést úgy kötjük meg, hogy miután elkészült a termék, változatlan marad a kontraktus végéig. Kisebb módosítások történtek csak a megbízhatóság és a kiegyensúlyozottság növelésére."

Mi a legfontosabb cél a gumifejlesztésben?

"Mindenképpen szeretnénk olyan termékkel előállni, amely kiegyensúlyozott teljesítményre képes. Fontos az is, hogy jó köridőket lehessen elérni a gumikkal, de nem ez az első számú szempont, sokkal inkább, hogy a versenyző azt érezze, a táv egésze során kiegyensúlyozottan teljesítenek az abroncsok."

"Természetesen mindig lesz teljesítménycsökkenés, de ezt próbáljuk a lehető legalacsonyabb szintre szorítani, hogy a futam végéig valódi versenyt láthassanak a nézők."

"Ha ezt elérjük, akkor az időmérős teljesítmény sem egy egykörös 'csoda' lesz, és nem jelent majd katasztrófát, ha valaki ront az első gyors körén. Lesz lehetőség második próbálkozásra is."

"Problémát jelent még, hogy a versenyeket nagyon eltérő időjárási körülmények között rendezik. Dél-Amerikában forróság vár ránk, aztán jönnek olyan helyszínek, ahol sokkal hűvösebb és nedvesebb az idő, mint amilyen Anderstorp volt korábban. Olyan gumit kell terveznünk, ami minden körülmények között esetben kiegyensúlyozott teljesítményre képes."

Hogyan vágott neki a Yokohama az új szabályok jelentette kihívásoknak?

"Szerencsére az FIA - nagyon helyesen - egyeztetett velünk, mielőtt megalkották volna az új szabályokat, úgyhogy tisztában voltunk vele, mi várható. A motort, az aerodinamikát és az erőhatásokat érintő változtatások alapján meg tudtuk mondani, milyen méretű gumira lenne szükség. Ezt az FIA és a gyártók elé terjesztettük, akik egyhangúlag elfogadták a tervezetet."

"Ezt követően legyártottuk a megfelelő méretű gumikat, és elkezdtünk tesztelni velük. Mostanra elég tiszta képünk van arról, milyen terhelést jelentenek majd az új autók a gumikra nézve."

Yokohama_csajok

Hogyan zajlott a fejlesztés?

"2012 végén készítettük el az első gumikat, és 2013 elején tartottuk az első tesztet. Ekkor még többféle keverékkel, konstrukcióval, sőt bizonyos mértékig eltérő alakú gumikkal is próbálkoztunk. A tesztek során fokozatosan szűrtük ki azokat a típusokat, amelyek a legjobban teljesítettek."

"Végül tavaly októberben tartottunk egy ellenőrző tesztet, amihez a SEAT biztosított autót és versenyzőt (Jordi Gené, erről ITT olvashattok bővebben), és ahova a többi márka képviselőit is meghívtuk. Úgy alakult, hogy ott Gabriele Tarquini is ment az autóval. Abban is megállapodtunk, hogy a tesztelés adataihoz mindenki hozzáférhet."

Mennyire fontos a versenyző véleménye a fejlesztés során?

"Ez az egyik kulcskérdés. A tesztek során arra jutottunk, hogy többféle gumi képes hasonló köridőre egy adott pályán, de nem mindegy, hogy a versenyző azt hogyan tudja elérni. Más szóval élve: felhasználóbarát gumira van szükség, amivel, ha ki is választottál egy ívet, tudsz korrigálni. Vezethető terméket fogunk szállítani."

Mi a véleményed egy esetleges jövőbeni gumiháborúról a WTCC-ben?

"Ez egy kétélű fegyver lenne. Egyedüli gumiszállítóként kényelmesebb a helyzetünk, bár ha hibázunk, akkor minden felelősség a miénk. Nem lenne rossz dolog a gumiháború, bár problémát jelentene a teljesítmény kiegyenlítésénél. A WTCC-ben igyekeznek egy szintre hozni az autók teljesítményét, ám eltérő gumikon ez rendkívül nehézzé válna."

"Gumigyártóként természetesen örülnénk, ha egy másik márkával kéne versenyeznünk, hiszen szeretjük bebizonyítani, hogy a mi termékeink jobbak mint másokéi. Elvégre erről szól a motorsport. De a bajnokság számára ugyanennyire fontos, hogy kiegyensúlyozottak legyenek az erőviszonyok, amit egy ilyen változó nagyban befolyásolna."

Fotó: WTCC Media

Hozzászólások