WTCC - WTCC vs TC3 - háború lesz?
WTCC vs TC3 - háború lesz?
Fotó: WTCC Media

WTCC vs TC3 - háború lesz?

LantiLanti
2014/07/07 11:31

A túraautósporttal foglalkozó sajtót napok óta a TC3 International Series (bővebben ITT és ITT) kicsit váratlan bejelentése köti le. Elsősorban azért, mert a Marcello Lotti által vezetett, alakulóban lévő sorozat viszonylag kevés konkrétummal állt a nagyközönség elé, így a netbúvárok most kiélhetik magukat az infómorzsa keresésben.

A TouringCarTimes újságírója, Neil Hudson is összefoglalta gondolatait a témában. A terjedelmes cikk azon részével, amelyben azt taglalja, a TC3 idővel a WTCC riválisa lehet most kevesebbet foglalkozom, hiszen erről már én is írtam, és egyet is értünk: valóban az lehet. Inkább kikapirgáltam néhány olyan gondolatot, amiről még kevesebb szó esett itt a WTCC Blogon.

Az első és legfontosabb talán a mértéktartó fogadtatás. A TC3 ötlete remek, Marcello Lotti nem egy hebehurgya figura, ám ez még mind kevés kell hogy legyen a túl nagy lelkesedéshez. Hogy miért?

"Már a újjáélesztett Japán Túraautó Bajnokság második évét élnénk? És mi a helyzet az Észak-Amerikai DTM-mel? Utóbbit többször halasztották már el, mint a házunk előtti út felújítását. És még mindig várunk a dél-afrikai GTC sorozatra, amiről azt írták, 2014-ben indul. Igaz, hat hónap még hátra van az évből..." - írja Neil, utalva az elmúlt években bejelentett, de még mindig nem működő bajnokságokra.

És valóban, a TC3 International Series létezését egyelőre csak egy széles körnek elküldött, fél A4-es oldalt kitevő sajtóanyag bizonyítja. Ettől persze még nem kell kételkedni a dolog komolyságában, csak nem árt az óvatosság a "karon ülő varjúk" miatt (ahogy a klasszikus mondja... :D).

Neilt és a TCT csapatát leginkább az F1-es betétfutam híre lepte meg és gondolkodtatta el kicsit.

"A sajtóanyag egyik része azt említi, hogy a TC3-as bajnokság a Forma-1 betétprogramjának része lesz. Mindezt egy lapon említeni a 'megfizethetőség' szóval erős ellentétnek tűnik. Korábban hallottunk olyan híreket, hogy még a WTCC, amely jelenleg A túraautó sorozat az FIA-nál, számára is túl nehéz feladat, hogy beverekedje magát egyetlen F1-es hétvége programjára. A TC3 sajtóanyagban pedig több alkalomról van szó. Ezt olvasva egy pillanatra elbizonytalanodtunk, és arra gondoltunk, csak nem valami internetes beugratás az egész?"

Ha az, minden idők legjobban szervezett hoax-jával állunk szemben, hiszen Lottiék már február óta dolgoznak az ügyön. Természetesen nem az, a WTCC megalapítója nagyon is komolyan gondolja az új bajnokság indítását. Az F1-es történet viszont nekem is gyanús picit, hiszen a világ legnézettebb autósport hétvégéire nem veszik be csak úgy ingyen az embert, privát alapú bajnokságként pedig a költségek egy jelentős részét a csapatok viselik a nevezési díjon keresztül. Két-három F1-es vendégszereplés igencsak megdobhatja az árakat... Idővel kiderül, mindez mennyire komoly, vagy mennyire csak a figyelemfelkeltés eszköze.

MICHELISZ_salz

Ezen kívül Neil részletesebben is foglalkozik az általam csak megemlített problémával, a privát csapatok helyzetével.

"Marcello Lotti korábban máshogy viszonyult a privát alakulatokhoz, mint a jelenlegi menedzsment, amely láthatóan inkább a gyártókat udvarolja körül. Lotti mindig igyekezett odafigyelni azoknak az idényeire is, akik a sorozat kezdete óta hűségesek a WTCC-hez."

Való igaz, a Túraautó Világbajnokság induló gyártói mára mind eltűntek, az Alfa Romeo, a BMW, a SEAT és a Chevrolet helyét fokozatosan átvette a Honda, a Lada és a Citroen. A privát csapatok közül viszont sokan kitartottak, a Wiechers, a Bamboo vagy éppen az Engstler Motorsport, amely még most is kapaszkodik valahogy. A 2014-ben bevezetett (eredetileg 2015-re tervezett), nagyrészt a Citroen által kierőszakolt új szabályok viszont készületlenül, övön aluli ütésként érték a független csapatokat.

Kihullott a Wiechers és a Bamboo, Engstlerék pedig az alacsony létszám miatt gyakorlatilag értéktelen Yokohama kupában senyvednek. De a bent maradók helyzete sem sokkal jobb. A ROAL, az All-Inkl.com és a Campos ugyan hozzájutott az új autókhoz, ám szinte valamennyi csapatnál hangoztatják, hosszú távon nehéz lesz előteremteni ennyi pénzt.

Sok a kétség a jövővel kapcsolatban is. A TC1-es autók árát érdemben az csökkenthetné, ha jelentősen több készülhetne belőlük, ám mivel a géposztályt kizárólag a WTCC-nek szánták, óriási darabszámra nincs kilátás. Ráadásul a három gyártó közül egyelőre csak a Honda ad autót privát csapatoknak, és nem hiszem, hogy a japánok növelni tudnák a partnerek számát. A Lada jövőre új autót szeretne, úgyhogy szinte kizárt más csapatok bevonása, a dolog tehát a Citroenen múlik.

A magas költségek mellett a gyári csapatok fölénye is távolíthatja a független istállókat a WTCC-től. Az Eurosport Events a TC1 bevezetése óta leginkább azt hangoztatja, a WTCC a gyártók bajnoksága, és elsősorban a márkák érdekeit tartja szem előtt. A háttérbe szoruló privát alakulatoknak így nehéz lesz nemet mondani, ha a Lotti által tervezett TC3 International Series tényleg megvalósítja azt, amit a sajtóanyagban leírt.

Kizárólag gyártókra alapozni egy bajnokságot nagyon kockázatos dolog. Vajon mi lesz a WTCC-vel, ha ismét elhangzik a jól ismert mondat valamelyik márka oldaláról: "minden célunkat elértük ebben a sorozatban, ideje továbbállni" - zárja Neil.

Összefoglalva: a Lotti-féle bajnokság (ha tényleg létrejön) rivális lehet a WTCC számára, és főleg a privát csapatokat vonhatja el a VB-től. Ez elsősorban akkor jelenthet problémát, ha nem érkeznek új gyártók, és esetleg a mostaniak közül is visszalép valaki.

Ám ettől függetlenül továbbra is a WTCC lesz az első számú nemzetközi túraautós sorozat, hiszen élvezi az FIA támogatását, ráadásul egy rendkívül erős, és dinamikusan fejlődő televíziós csomag áll mögötte, ami legalább annyira fontos, mint egy jó szabályrendszer. Úgyhogy egyelőre nyugalomra inteném azokat, akik a WTCC hanyatlását vagy halálhírét keltenék egy ígéretes sajtóanyag miatt...

Hozzászólások