WTCC - WTCC teszteredmények, és ami mögöttük van
WTCC teszteredmények, és ami mögöttük van
Fotó: WTCC Blog

WTCC teszteredmények, és ami mögöttük van

LantiLanti
2015/02/14 13:31

Jó néhány levegőben, és ebből kifolyólag internet nélkül töltött órát követően péntek éjjel egykor sikerült hazaérnem a WTCC barcelonai tesztjéről, és némi rekreáció után már készen is állok arra, hogy elmeséljem, mi minden történt a spanyolországi kollektív edzésen.

Mialatt én repültem, a legtöbb a témával foglalkozó külföldi és magyar oldal már közölte a teszt hivatalos időeredményeit, így azokkal kapcsolatban sok újdonsággal nem szolgálhatok, ellenben itt az idő, hogy megpróbáljuk értelmezi a számokat, összekötve őket a helyszínen látottakkal.

Kezdjük azzal, hogy a vártnál kevesebben voltak ott a teszten, látszólag a Honda vette legkomolyabban az egész dolgot, ami egyébként igaz a komplett idei tesztidőszakra. Japán autóból összesen három volt pályán pénteken, Gabriele Tarquini egy hófehér autóval, Tiago Monteiro egy gyári festésű géppel, Michelisz Norbi pedig egy félkész idei dizájnnal körözött. A magyar pilóta tehát a saját autójával és saját csapatával dolgozott, a munkát Bári Gergő irányította, aki 2015-ben is Norbi vezető mérnöke lesz.

Rajtuk kívül ott volt két Citroën, Sebastien Loebé és Mehdi Bennanié, illetve három Chevrolet, kettő a Campos Racing egy az All-Inkl.com Racing kötelékéből. A spanyoloknál Hugo Valente és John Filippi vezetett, a németeknél pedig Stefan D'Aste. Utóbbi autójában egyébként nem volt időmérő jeladó, így csak a csapattól tudjuk (a TouringCarTimes-on keresztül), nagyjából milyen tempót ment az olasz.

A délelőtti és a délutáni etap eredménysora egyrészt biztató, de a felületes szemlélő számára riasztó is lehet. Reményt keltő, hogy a délelőtti jelentősebb differencia után délután a Honda igencsak feljött Citroënre, Tarquini hátránya mindössze egy tized volt Bennani mögött. Kevésbé örömteli viszont, hogy a kombinált eredmények alapján a Civic még mindig több mint egy másodperccel lassabb a C-Elysée-nél.

Tarquini_honda_barc

Első körben szintén riasztó látvány lehet, hogy Michelisz Norbi az összesített eredmények alapján az utolsó helyen végzett, hátránya pedig több mint két másodperc volt a legjobb időt futó Loebhöz képest. Ennek ellenére Gergővel és a zengős szerelőkkel beszélgetve egyáltalán nem érződött sem feszültség, sem ijedtség, de még csak meglepettség sem. Azért a biztonság kedvéért kikértem Zoli véleményét.

"Egyáltalán nem aggaszt bennünket ez az eredmény, gyakorlatilag nem is néztük a többiek köridőit. Volt egy előre eltervezett feladatlistánk, és azon mentünk végig. Rengeteg az új alkatrész az autóban, főleg ezeket próbálgattuk, hogy ne az első hétvégén kelljen az alapbeállítást keresni. Ráadásul nem az éles erőforrás, hanem a tesztmotor volt a kocsiban, amit az év további tesztjein is használni fogunk" - mondta Zengő Zoli a WTCC Blognak.

Az új alkatrészek tesztelésében pedig gyári csapat jóval Zengőék előtt jár, úgyhogy az lenne a meglepetés, ha egyből ugyanazon a szinten lettek volna.

Zengo_zoli_teszt_barc

Hogy jobban értse mindenki, ezt mit jelent, felidézem Démi Béla (a csapat egyik szerelője) szavait, aki az ebédszünetben mondott ezt-azt a tesztmunkáról:

"Ami most történik, azt úgy kell elképzelni, hogy van egy új alkatrész rengeteg beállítási lehetőséggel. Eltekerjük az egyik "végére", és megnézzük, mit csinál az autó, aztán eltekerjük a másik végére, és azt is leteszteljük. Ezután elkezdünk jönni "befelé" a beállítással, és keressük azt a határt, amin belül még jól viselkedik a kocsi" - mesélte Béla.

Mondanom sem kell, ez rengeteg időt vesz igénybe. Egy átlag teszt úgy néz ki, hogy Norbi kimegy a pályára, megtesz három kört, majd beáll a boxba. Elmondja Gergőnek a tapasztalatokat, letöltik az adatokat a loggerről, állítanak az autón, és visszaküldik. Jön megint két-három kör, majd vissza a boxba egy újabb állításra. És ez így megy órákon keresztül. Arról pedig még nem is beszéltem, hogy csak a futóműben van legalább tíz olyan fontos paraméter, aminek változtatása jelentősen befolyásolja az autó viselkedését, és azt a tíz dolgot (kerékdőlés, kerékösszetartás, ki-be rugózás, stabilizátor, hasmagasság stb.) temérdek féle módon lehet behangolni. Ja, és ott van még az aero, a motor, a gumik és a többi.

Zengo_honda_fentrol_barc

Ennek tudatában el lehet képzelni, mekkora listát írna Bári Gergő, ha minden variációt ki akarna próbálni, és arra hány nap teszt kéne. Továbbmenve, azt sem nehéz átlátni, hogy ennyi feladattal a nyakukban a csapat legkisebb gondja is nagyobb annál, mint hogy a többiek teljesítményéhez hasonlítsa magát.

Főleg, hogy még a helyszínen tartózkodva is lehetetlen összevetni az autók teljesítményét. Fogalmad sincs, ki min dolgozik. Éppen a gátló keménységének ideális mértékét teszteli, vagy pont egy új motorhangolást elemezget? Használt vagy új gumin van kinn? Arról nem is beszélve, hogy a csapatok ilyenkor szinte sosem törekednek arra, hogy a pilóta rendesen összerakjon egy kört, őket csak az érdekli, hogy mondjon véleményt a legutóbbi változtatásról.

Pont ezekre alapozva merek bátran kérni mindenkit: ne essen kétségbe a barcelonai teszteredmények miatt! Akkor essen kétségbe, ha az argentínai kvalin is ekkora lesz a különbség. De nem lesz ekkora.

Persze távol álljon tőlem, hogy felesleges lelkesedést keltsek. Barcelona egyértelműen megmutatta, hogy a Citroën továbbra is előnyben van. Az autó hangja, mozgása, a csapat viselkedése egyértelműen tükrözi, hogy továbbra is a C-Elysée a mezőny legjobb kocsija. Pénteken egész nap Sebastien Loeb dolgozott az autóval, de Yvan Muller is Barcelonában maradt, és végig ott volt a pályán. Ma Qing Huával nem találkoztam, Pechito López viszont a csütörtöki sajtóeseményen még megjelent, ám utána olyan gyorsan eltűnt, hogy nem sikerült interjút készítenem vele.

Először láttam élőben a Sebastien Loeb Racinget, és nagyon jó benyomást tettek rám. Összeszedett, profi csapatnak tűntek, és ezt Bennani eredményei is alátámasztják. Mondjuk az egyből szemet szúrt, hogy a francia csapat szinte a gyári alakulat részeként dolgozott, közös boxban voltak, és látszólag mindent egyeztettek a nagytesóval.

Bennani_teszt_barc

A Chevrolet-k egyelőre teljes egészében a 2014-es konfigurációval futottak, információim szerint a csapatok örülhetnek, ha az idénynyitóra megkapják az RML fejlesztéseit, ám lesznek olyan alkatrészek is, amelyek csak Termas után futnak be. Hugo Valente délután elég sokat ült a boxutca falon, mivel rengeteg probléma adódott az autójával, ám az edzés vége felé ismét kocsiba ült. John Filippi és Stefano D'Aste viszont látszólag komolyabb gond nélkül végezte az előírt munkát. Sajnos a repülőnk indulása miatt nem tudtuk megvárni a teszt végét, így nem volt lehetőségem megkérdezni a pilótákat a tapasztalatokról.

A végére pedig egy örömteli hír Zengő Zolitól, merthogy még nincs vége a szezon előtti teszteknek.

"Barcelonából Olaszországba visszük át az autót, ahol kedden még tartunk egy utolsó tesztnapot. Itt kerül be az kocsiba az éles versenymotor, majd innen visszük át Frankfurtba, ahonnan repülővel szállítják Argentínába."

Merthogy - milyen örömteli ezt leírni - nyakunkon a szezonkezdet, kevesebb mint 20 nap múlva indul a 2015-ös évad!

A 2015-ös barcelonai kollektív WTCC teszt végeredménye:

Délelőtt: 1. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) 1:49.972s

2. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC) 1:50.847s

3. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC) 1:51.319s

4. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC) 1:51.323s

5. John Filippi (Chevrolet RML Cruze TC1) 1:51.723s

6. Stefano D'Aste (Chevrolet RML Cruze TC1) 1:51.788*

7. Michelisz Norbert (Honda Civic WTCC) 1:52.045s

8. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1) 1:53.745s

Délután: 1. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC) 1:50.948s

2. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC) 1:51.063s

3. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1) 1:51.216s

4. John Filippi (Chevrolet RML Cruze TC1) 1:51.641s

5. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC) 1:52.075s

6. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) 1:52.790s

7. Michelisz Norbert (Honda Civic WTCC) 1:52.846s

Összesített: 1. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) 1:49.972s

2. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC) 1:50.847s

3. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC) 1:51.063s

4. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1) 1:51.216s

5. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC) 1:51.319s

6. John Filippi (Chevrolet RML Cruze TC1) 1:51.723s

7. Stefano D'Aste (Chevrolet RML Cruze TC1) 1:51.788*

8. Michelisz Norbert (Honda Civic WTCC) 1:52.045s

* - D'Aste transzponder nélkül ment, legjobb idejét a csapat árulta el a TouringCarTimes-nak.

A TCT táblázata arról, hogy mikor futotta a legjobb körét:

TCT_teszt_tablazat

Hozzászólások