WTCC - Wéber Gabi visszatért, és kipróbálja magát a szimulátoros WTCR-ben
Wéber Gabi visszatért, és kipróbálja magát a szimulátoros WTCR-ben
Fotó: fiawtcr.com, Wéber Gábor

Wéber Gabi visszatért, és kipróbálja magát a szimulátoros WTCR-ben

LantiLanti
2020/03/29 20:09
Végéhez közelít a karanténmelegítő eSport WTCR előszezon első fordulójának selejtezője, és ahogy arról korábban beszámoltunk, egyelőre kiválóan mennek a magyar szimulátorosok a Hungaroringen. 

A pillanatnyi eredménylista átnyálazása közben bukkantunk rá, hogy Michelisz Norbi és Nagy Dani mellett egy másik korábbi magyar WTCC-versenyző, Wéber Gabi is ott van a mezőnyben. Ő persze csak hobbiból, bár tudjuk, meddig szokott hobbi maradni egy pilótának, ha bekerül valamilyen versenybe. 

A Zengő Motorsport korábbi versenyzőjével arról beszélgettünk, miért nincsenek ott az élbolyban a valódi autóversenyzők, milyen különbség van a szimulátoros és a valódi élmény között, és miért jobbak a virtuális köridők a valódiaknál. 

Wéber Gabiról szinte mindenki tudja, hogy világbajnoki címig jutott a szimulátorversenyzésben, és nagyjából mindent tud a virtuális műfajról, ám a jelenlegi verseny őt is nagy kihívás elé állítja. Egyrészt, mert annak már közel két évtizede, másrészt pedig mivel amúgy is nagyon keveset szimulátorozott fronthajtással. 

weber-gabi-szimulator.jpg Wéber Gabi szentélye

"Amikor megláttam, hogy lesz ez a szimulátoros bajnokság, egyből jött a gondolat, hogy ebbe be kéne szállni. Az F1-es szimulátort nem használom, mert nem is igazán jó, ez a RaceRoom viszont egy profi program. Csak az a gond, hogy egyáltalán nem szoktam előskerekes autóval szimulátorozni, úgyhogy még nagyon hozzá kell szoknom" - mondta Wéber Gabi az Eurosport Hungary-nek. 

A valódi autóversenyzők egyelőre elmaradnak a szimulátoros specialistáktól, ami körülbelül annyira meglepő, mint hogy Gabriele Tarquini kopasz. 

"Ezek a specialisták egész nap a szimulátort nyüstölik, rengeteget gyakorolnak, és hihetetlen részletességig kiismerik a program működését. A RaceRoom egy nagyon jó, igazi hardcore program, de az elsőkerekes autók azért nem pontosan úgy viselkednek benne, mint a valóságban. A hátsókerekesek, a DTM vagy GT3 reálisabb."
"Az alap mozgás és dinamika valósághű, de van jó pár apró pici részlet, amit a játékban meg lehet csinálni, a valóságban viszont nem, vagy legalábbis nem úgy, hogy attól gyorsabb legyél. Aki naponta hosszú órákat tölt a monitor előtt, az kitapasztalja ezeket a finom részleteket."

Bármennyire is furcsa, de ha egy valódi autóversenyző szeretne még gyorsabb lenni a virtuális pályán, akkor néha le kell győznie magában azokat az ösztönöket, amik valós körülmények között kialakultak benne. 

tassi-szimulator-19-sepang.jpg

"Annyira másként viselkedik a WTCR-autó itt a szimulátorban, hogy gyakorlatilag át kell magad verni. Én nagyrészt ilyen autókkal versenyeztem, de Norbi is, és tudjuk, hogy a valóságban bizonyos helyzetekben teljesen máshogy reagál az autó."
"Itt nem lehet kanyarba befele fékezni, párszor irreálisan túlreagál kormánymozdulatokat, és a gázzal is máshogy kell bánni. Vagy például a kerékvetőn kell fékezni, amit a valóságban sosem csinálsz, mert elszállsz a fenébe. De egy WTCR autót a fékkel is lehet fordítani. Kanyarba befele fékezel, és ezzel segítesz elindítani a hátulját. A programban ez nem működik. Persze ez mindenki számára egyformán adott, és ehhez kell alkalmazkodni, ha jó akarsz lenni. Ami viszont nem egy néhány órás folyamat. Meg lehet ezt tanulni, csak rengeteg időt kell rászánni."

Sok versenyző dolgát nehezítheti, hogy az eSport WTCR-ben mindenki azonos beállításokkal megy. Akinek ez pont testhez álló, az könnyebben ráérez az autóra, akinek nem, annak szenvedősebb. De ehhez kell alkalmazkodni, és bár a dolognak semmi tétje, azért Wéber Gabit is elkapja ilyenkor a versenyláz. 

"Persze, ez egy játék, de azért te is látod, hogy mindenki ott van, beleteszi az energiát, és nyúzza az időket. Ha egy 51-es kört mennék annak már tudnék örülni, de az eleje... Beszéltük is Michelisz Norbival, hogy nagyon el fognak kalapálni minket, és szerintünk nem is lesz valódi versenyző a top20-ban."
"De ez így normális. Emlékszem a szimulátoros időkből, ha egész nap ezt csinálja az ember, akkor nagyon benne van. Tud minden apróságot, az összes beállítást, hogy hol kell finoman belecsalni a gázzal, a fékkel, és akkor is megy egy 95%-kor kör, ha közben nem figyelsz oda. Csak ezt összerakni rengeteg-rengeteg idő."
"Sokat beszélgetünk barátokkal, és néztük ezt az 1:50-es időt, amit az angol gyerek futott (amikor beszélgettünk, még Jack Keithley vezetett). Az a vicces, hogy láttam magát a kört, és ha megpróbálom ugyanabban a szögben, ugyanazzal a tempóval átküldeni a sikánon, akkor 20-ból 19-szer elveszi a körömet. Rengeteg idő lenne csak azt kitapasztalni, hogy melyik kanyarban meddig lehet elmenni ezzel."

raceroom_sikan_lc.jpg

Pont ezért fontos leszögezni: egy ilyen szimulátor arra alkalmas, hogy alapszinten megtanuljunk egy pályát, de a legapróbb finomságok terén már félrevezető lehet a való élethez képest. Ezek az apró eltérések, illetve a végtelen gyakorlási lehetőség adja azt, hogy míg Norbi valódi hungaroringi pályacsúcsa 1:52.176, addig a friss világkupa győztes a játékban már 51.714-nél jár, a listavezető pedig jelenleg a M1RA-s Nagy Dávid, 1:50.920-szal. 

"Ebben egyrészt benne vannak a fent említett apróbb pontatlanságok a valósághoz képest, másrészt az is, hogy a szimulátoron a végtelenségig ki lehet gyakorolni egy pályát. Annyit mehetsz rajta, amennyit egy valódi versenyautóval az életben soha. Ráadásul mindig tökéletes gumin, tökéletes tapadású pályán. Centire ki tudod gyakorolni a féktávjaidat, a fordulási pontokat, és mindig ugyanúgy tökéletesen tapad is az autó" - véli Gabi.
"A sikánon a játékban úgy át tudsz menni, ahogy a való életben soha. Szerintem csak abban a két kanyarban van legalább fél másodperc."

Gabi bevallja, eléggé elkapta most az érzés, de egyéb feladatai miatt napi egy-két óránál többet egyszerűen nem tud a gép előtt tölteni, így pedig borzasztóan nehéz átszokni.

"Aki szokott szimulátorozni, az tudja, fél óra ebből semmi. Kb. annyi idő alatt melegszel be, és veszed fel a ritmust. Aztán keresed, hol lehetne gyorsulni még, megnézel pár onboard felvételt, aztán elkezded látni a részidőkből, hogy melyik szakaszon van még benne, elkezded kigyakorolni, és a végén még az egészet össze is kell rakni egy körbe."

Érdekes kérdés még, hogy milyen autóval érdemes indulni? Gabi jól ismeri a RaceRoom fejlesztőcsapatát, akiktől tudja, bár van karakterisztikai különbség, maximum három tized a különbség az autók között. Mégis érdemes megfigyelni, hogy a jelenlegi top20-ból 15-en Audi RS3 LMS-el mennek. 

A volt WTCC-pilóta szerint a futamok során is meglesz majd a különbség a profi szimulátorosok és a valódi autóversenyzők között, mert 4-5 tized különbséget nem lehet eltüntetni. Ami pedig őt illeti: a dolgot játéknak fogja fel, de abban azért bízik, hogy mire véget ér a selejtező, nem ő lesz a sereghajtó a valódi autóversenyzők között. 

u.i.: amikor ezeket a sorokat írom, Wéber Gabi már megelőzte Niels Langeveldet. 

Hozzászólások