WTCC - Vélemények a kvalis balhéról
Vélemények a kvalis balhéról

Vélemények a kvalis balhéról

LantiLanti
2013/05/21 11:39

Chilton_aut_qp

A WTCC rövid történetének egy legfurább időmérő edzését láthattuk a hétvégén Salzburban, amit a sorozat eddigi legdurvább büntetésáradata követett. A Q2 végén a 12 versenyző egyszerre jött ki az utolsó gyors körre, és együtt vonatoztak... a célig. Azt ugyanis senki sem vállalta magára, hogy ő adjon szélárnyékot a többieknek, ezért aztán mindenki szorgosan követte Tom Chiltont, aki pedig arra várt, hogy valaki megelőzze.

A kígyó egyes hírek szerint néha 30 km/h-s tempóval haladt az ideális íven, ami egyrészt veszélyes, másrészt nevetségessé tette az egész bajnokságot. A nézők azért mentek ki a helyszínre és azért választották a TV műsorból a WTCC időmérőt, mert gyors autókat akartak látni, nem azért, hogy itt is a belvárosi dugót nézzék, csak ezúttal kívülről.

Pontosan ilyen megfontolásból az FIA úgy döntött, példát statuál, és rendesen megbünteti a résztvevőket. Ám ezzel ahelyett, hogy rendet raktak volna, inkább ismét nevetségessé tették a sorozatot. A felügyelők a közönség és a szakma számára teljesen érthetetlen szisztéma alapján, látszólag össze-vissza osztogatták a büntetéseket.

Vegyünk néhány példát. A Q1-ben (már ott is ment a játék) Darryl O'Youngot feltartotta egy ilyen vonat, ám a felügyelőktől 5 helyes rajtbüntetést plusz 1000 eurós bírságot kapott. Michel Nykjaer hasonló helyzetbe került a Q2-ben, de az ő esetét nem is vizsgálták.

Aztán itt egy másik páros. Milyen okból kapott Rob Huff 10 helyes visszasorolást és 1000 eurós büntetést, miközben Hugo Valentére 3000 eurót de csak öt helyes büntetést szabtak ki?

Persze tisztában vagyunk vele, hogy a felügyelők több adatot ismernek, mint a nyilvánosság, de ez az eset legalább annyit ártott a WTCC megítélésének, mint az időmérős tötyörgés. Főleg, hogy az érintett 14 versenyző órákon keresztül szobrozott a felügyelők szobája előtt, azaz mindenki láthatta, mekkora balhé van.

Pilotak_aut

Az Autosport magazin megkérdezett néhány résztvevőt az esetről és a következményekről.

Tiago Monteiro - 12 helyes rajtbüntetés és 3000 euró.

"Nem az történt, hogy 12-en leültünk, és megbeszéltük előre, hogy elrontjuk a show-t. Mindenki taktikázni próbált, és rosszul sült el. Azzal egyetértek, hogy ez nem tett jót a sportágnak, de most először történt meg, és szerintem inkább arról kellett volna beszélgetni, miként lehet megakadályozni a megismétlődését. Mert a szimpla büntetés biztosan nem éri el ezt a célt" - mondta a portugál.

Yvan Muller - 12 helyes rajtbüntetés és 3000 euró.

"Inkább nem mondok semmit a büntetésekről. De senki ne felejtse el, hogy mi vagyunk azok, akik a show-t csinálják, mi kockáztatunk lenn a pályán. Valóban nagyon lassan haladtunk, de nem sokkal lassabban, mint a gördülőrajt előtt. Ott 70 km/h a tempó, most pedig 50-60 környékén mentünk, ami egyáltalán nem veszélyes. Okosabb lett volna a büntetés helyett arra keresni a megoldást, hogy ez ne ismétlődjön meg" - fogalmazott a háromszoros világbajnok.

Tom Coronel - 15 helyes rajtbüntetés és 4000 euró.

"Furcsa volt a döntés. A stratégiámhoz szükség lett volna szélárnyékra. Én eddig is így versenyeztem, de az új, hogy ezért most már büntetés is jár. Példát akartak statuálni, ez egyértelmű. De nem volt sárga lap, nem volt figyelmeztetés. Keményen büntettek - szerintem túl keményen" - tette hozzá a holland.

Rob Huff - 10 helyes rajtbüntetés és 1000 euró.

"Furcsállom az egészet, de sokkal inkább az eltérő büntetéseket, mintsem az indoklást. Ha egyvalaki megindult volna a mezőnyből, akkor látványos befejezést láttunk volna, és senkinek nem lett volna egyetlen rossz szava sem" - véli a címvédő.

Marc Basseng - a Q1 végén gyors körön volt, de a forgalom miatt lemaradt a top12-ről.

"Nagyon jó körön voltam, kiszámoltuk, a hatodik helyre is feljöhettem volna, de belefutottam egy sor versenyzőbe. Nem értettem a dolgot, az időmérő nem arról szól, hogy olyan gyorsan megyünk, ahogy csak tudunk? Másnak is meg kell adni ezt az esélyt. Elfogadhatatlan, hogy valaki jó kört futhatna, de néhány lassan közlekedő versenyző feltartja."

"Örülök, hogy az FIA keményem megbüntette őket, mert szerintem ez ártott a bajnokságnak. Csapatvezetőként is helyesnek tartom, pedig az egyik versenyzőnket, Rob Huffot is megbüntették. Az lenne a dolgunk, hogy a sport értékeihez méltó show-t csináljunk" - magyarázta a német.

Fotó: WTCC Media

Hozzászólások