WTCC - Vélemény: nehéz lesz!
Vélemény: nehéz lesz!

Vélemény: nehéz lesz!

LantiLanti
2014/03/22 11:13

Honda_ketto_valencia

Hazaérve a valenciai háromnapos WTCC tesztről először megpróbálom összefoglalni a benyomásaimat. Nem fogok kertelni, amilyen gyönyörű volt az idő és a környék Spanyolországban, legalább annyira volt aggasztó, amit az eredményjelző monitoron láttunk.

Valencia egy nagyon speciális pálya, elsősorban motorversenyek rendezésére építették, és olyan mint egy hatalmas aréna. Körbe mindenhol lelátók, és szinte bárhonnan rálátni az összes kanyarra, egyenesre. Az idő gyönyörű volt, csak csütörtök este, jóval sötétedés után esett picit az eső, de másnap ismét száraz volt a pálya.

Összesen négy TC1-es autót hoztak el a csapatok, a Hondánál ott volt a prototípus (Gabriele Tarquini ezzel kezdi el a szezont) illetve az első versenyautó, amelyet Tiago Monteiro vezetett. Két Chevrolet Cruze is körözött, az egyiket a Campos Racing (Hugo Valente) a másikat pedig a ROAL Motorsport (Tom Chilton) próbálgatta. Egyetlen autóval érkezett a Citroën is, és mind megtudtuk, ez az első tényleges versenyautójuk, az eddig látott kettő ugyanis tesztgép volt.

A két Chevrolet és a Citroën csak csütörtökön kezdte el a munkát, úgyhogy nem maradtunk le semmiről. A Cruze-okkal ráadásul gondok támadtak rögtön az elején, Valente pár bemelegítő kör után elhagyta a hátsó szárnyat, így a csütörtöki nap a Camposnál és ROAL-nál is az áthidaló megoldás elkészítésével telt.

Chevrolet_hatsoszarny_valencia

A Citroënnél csütörtökön a kínai Ma Qing Hua, pénteken pedig Sebastien Loeb ment az autóval.

Az alaphelyzet felvázolása után pedig elmondom, miért aggasztó a helyzet, és miért távoztunk mi magyarok sötét fellegekkel a szemünk fölött Valenciából.

A csütörtöki napot a Honda nyerte, Tarquini futotta a legjobb időt de szinte alig volt előnye Ma-val szemben. Lehet, hogy a kínai ügyes srác, ám ilyen rövid idő után biztosan nincs ennyire közel Gabihoz. Ráadásul a Honda az egész szerdai napot végigtesztelte, így jó 100 kör előnyük volt a Citroennel szemben. Ennél azért nagyobb előnyt vártunk.

Idok

Csütörtökön Monteiro volt a harmadik, de ő hosszú etapokat ment, ami alibit jelenthet a lemaradásra. A fotón látható köridőkhöz annyit még hozzá kell tenni, hogy csütörtökön a rendszer csak ez utolsó fél órában mérte a Citroën időit, tehát nem ez volt a kínai legjobb köre. Michelisz Norbi stoppere szerint még ennél is közelebb voltak a franciák.

Meglepő volt még az alig néhány napja elkészült Chevrolet-k tempója is. Hátsó szárnnyal való kínlódás ide vagy oda, Valente alig több mint egy másodpercet kapott a már agyontesztelt Honda prototípustól (Tarquini) és csak hat tizedet Monteirotól.

Citroen_box

Pénteken aztán megjött Loeb és a kiábrándító pofon. A francia beült a C-Elysée-be, és leiskolázott mindenkit. A végleges köridőket sajnos nem tudom, mert a délutáni etap kezdete előtt kellett eljönnünk, de addig masszív hideg zuhany volt, amit láttunk.

A kilencszeres ralivilágbajnok látszólag játszi könnyedséggel adott másfél másodpercet (!!!!) Tarquininak, és majdnem kettőt Monteironak. Miközben úgy értesültünk, hogy a Honda igenis tempót próbált menni, mindkét Civic jelentősen javított az előző naphoz képest. Tarquini hat, Monteiro hét tizeddel jobb körrel állt pénteken féltávnál...

A Chevrolet pedig szinte ledolgozta a hátrányt, a délelőtti etap végén Chiton lemaradása két tized volt Monteirohoz viszonyítva.

De a számoknál is beszédesebb volt a hondás vezetők arca. Egyik alkalommal benéztem a garázsban leválasztott kis tárgyalóba, de egyből mentem is tovább, és arra gondoltam, szerencsés vagyok, hogy nem kell odabenn lennem. Tarquini, Mariani, Adamo, Bruno és D'Esposito igen komor tekintettel nézett egymásra, de még a mindig jókedvű Daisuke Horiuchi is sokkal feszültebbnek tűnt a megszokottnál.

Bruno_adamo_valencia

Egyelőre csak ők tudják, hogyan lett a franciaországi két tizedből másfél másodperc. De lehet, hogy ők sem... Ha nem vertek át bennünket (és miért tették volna), akkor nem kamu időket futottak, itt most ennyit tudott a Civic.

Nem jó jel még a hondások szempontjából, hogy a három citroenes közül a legtapasztalatlanabb ült az autóban. Mi lett volna, ha Muller vagy Lopez van ott Valenciában???

Sajnos csak a csütörtöki nap végén tudtam beszélni a hondás vezetőkkel, és akkor csak azt mondták, őket nem érdekli a Citroën teljesítménye, azzal vannak elfoglalva, hogy a minél többet hozzanak ki a saját autójukból. Jó lett volna pénteken is beszélni velük, bár azt hiszem, hasonló választ kaptam volna.

Valencia_eredmeny_2nap

A puszta tényeket nézve tehát valami olyasmit írhatok csak, mint amit Churchill mondott első miniszterelnöki beszédében: "nem ígérhetek mást, csak erőfeszítést, verítéket és könnyeket" (vért azért reméljük nem). A birtokunkban lévő információk alapján tényleg nehéz olyan magyarázatot találni, ami megkönnyebbülést nyújthatna.

Én mégis úgy jöttem el Valenciából, hogy egy parányi reményszikra még maradt bennem. Logikus indokot nem tudok adni rá, de mégis úgy érzem, egy Honda szintű gyártó és JAS méretű csapat egyszerűen nem nyúlhat ennyire mellé. Titkon remélem, hogy valami csoda folytán három hét múlva Marrakeshben nem lesz 1.5 másodperc a Citroën előnye. Bár igazam lenne...

Michelisz_valencia_beszelget

Még néhány szót Norbiról. Látszólag őt is megviselte a Citroen váratlanul nagy előnye, ritkán láttam ennyi aggodalmat a tekintetében. Ha beszélgettünk, szinte mindig arra terelődött a szó, hogy mi történhetett, és vajon mi várható Marokkóban.

De még ilyen körülmények között is tette amit tudott. Egyeztetett a hondásokkal, és ha ők éppen elfoglaltak voltak, ült fenn a lelátón, nézte az autók mozgását, és mérte köridőket. Amit az adott körülmények között meg lehetett tenni, azt ő megtette, mint egy igazi profi. A többi most még nem rajta múlik.

Úgyhogy kössétek fel a gatyát, mert nem lesz könnyű az évkezdet. Ne engedjétek el a reményt, de ne is helyezzetek túl nagy elvárást senkire. Ha már Churchillt idéztem, ilyen lesz a zengősök hozzáállása, ebben biztosak lehettek: "Harcolunk a tengerpartokon, a kikötőkben, a mezőkön és a városok utcáin és harcolunk a dombok között és a hegyekben. Soha sem adjuk meg magunkat..."

Fotó: WTCC Blog

[ad#1]

[ad#2]

Hozzászólások