WTCC - Termas: mestermunka vagy görénység?
Termas: mestermunka vagy görénység?

Termas: mestermunka vagy görénység?

LantiLanti
2016/08/07 23:28

Most egy jókora összefoglalónak kéne következni, amely mindkét termasi versenyre kitér, de a különleges helyzetre való tekintettel ezt elhalasztom holnapra, és ma kizárólag a legnagyobb port kavaró eseménnyel foglalkozom. A fő futam hetedik körében történt incidensről lesz szó, mely során a két gyári Citroen megelőzte az addig vezető Michelisz Norbit.

Kezdjük a legelején. Norbi fantasztikusat rajtolt, és mesterien, MESTERIEN védekezett a hetedik körig. Az egyenesben látszott, mennyire erős a Citroen, a kanyarokban pedig José Maria López mindent megpróbált, de a magyar pilóta egyszerűen minden pillanatban ott volt, ahol lennie kellett. Zseniálisan fűzte össze a kanyarokat, mindig védte a támadó ívet, és egyetlen féktávot sem hibázott el. Mindezt óriási nyomás alatt.

Igazi élmény volt nézni ezt gigászi küzdelmet két rendkívül tehetséges túraautós között, nagyon régen élveztem ennyire WTCC futamot.

Aztán jött az a bizonyos rádióüzenet, az első pont, amivel foglalkozni kell. Thomas Gomis közölte Lópezzel, hogy nem kell aggódnia Yvan Muller miatt. Merthogy a megelőző körökben a francia próbált előnyt kovácsolni az argentin támadásaiból, így López kénytelen volt konzervatívabb játékot folytatni. Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy amíg a kétszeres világbajnoknak márkatársára is figyelnie kell, csak Norbi hozzák helyzetbe.

Az, hogy a Citroen kérte vagy utasította Mullert López békén hagyására, nem mocskos, nem aljas, nem sportszerűtlen, de még csak nem is fura. Ezt minden értelmes csapatnál így csinálták volna!!! A magyar Suzuki Kupától a Le Mans 24 órásig ez mindenhol így működik. Ez volt az egyetlen jó döntés a Citroen számára ebben a helyzetben. Ha egymást támadják, azzal csak odaadják Norbinak a győzelmet. Hogy mi pont ennek örültünk volna? Kétségtelen, de ne legyünk már annyira gyerekesek, hogy ami nem a mi malmunkra hajtja a vizet, az egyből tisztességtelen...

Ezután jött a manőver, amit a közvetítésben volt merszem "mestermunkának" nevezni. Miután hazaértem, további 3-4 alkalommal visszapörgettem az Eurosport Playeren, és a jelenleg rendelkezésre álló kameraképek alapján még inkább annak tartom. Zseniálisan dolgozott össze López és Muller, annyira, hogy ha ezt Norbi és Monteiro játsza meg, akkor most hömpölyögne a tömeg a körúton. Nézzük csak végig lépésről lépésre. Először is mutatom az eseménysor kulcspontjait:

Termas_helyszinek1: Az egyenes végén López külső íven támadja Norbit, aki már a féktáv előtt, korán behúzódik, hogy védje az előzésre alkalmas belső ívet. Az előző hét kör mindegyikében mesterien tette ugyanezt. López nem is tud előzni, így az ötös kanyar után a T6 névre keresztelt törésben vissza is sorol Norbi mögé.

T52: A padlógázas hatos kanyarban López ismét felhúzatja magát Norbi szélárnyékával, így hondás magyar a 7-es kanyarban kénytelen a belső ívet védeni. López nagyon mélyen beengedi mellé az autót, annyira, hogy Muller Citroënjének eleje is befér Norbi mellé. Ez azért fontos momentum, mert innen indulva a 7-es kanyar kijáratán Muller López mellé tudot fordulni a belső íven. Támadás? Sokkal inkább stratégia.

T7

3: És ezután következik a terv lényege: az elnyújtott nyolcas kanyarban ugyanis a két Citroen egymás mellett haladva kezdi becserkészni Norbit, és ezzel megosztják a figyelmét. López a futam után azt nyilatkozta, szerinte sikerült összezavarniuk a magyar pilótát, aki egy pillanatra nem tudta, melyik Citroen ellen védekezzen. Végül a 8-as kanyar után, a 9-es féktávja előtt kifele kezd húzódni, hogy lezárja az utat Muller előtt, de ezzel sajnos pont megnyitja a belső ívet López számára. A két autó egy leheletnyit összeér, de a mozgásukból látszik, hogy egyikük egyensúlyát sem változtatja meg.

T94: A kilences kanyarban ezután már csak fel kell tenni az I-re a pontot. López befékez belső ívre, és az emelkedőre felmenő sikánban megelőzi Norbit. Ennél szebben két csapattárs nehezebben tudott volna összedolgozni ebben a szituban. Tisztán játszottak, megosztották Norbi figyelmét, és jól kihasználták, hogy az autójuk is erősebb. Mestermunka volt!

T9_2

Ráadás: az egyetlen kérdéses szitu a 9-es kanyar utáni rész. Miután López belül megelőzi Norbit, az autója a fizika törvényszerűségei szerint kifele sodródik, és kérdés, hogy a 10-es kanyarban belül hagy-e elég helyett Norbinak, aki a kameraváltás után láthatóan kénytelen elhagyni az aszfaltot. A cikk írásakor rendelkezésre álló felvételekből ez sajnos nem állapítható meg, de a lényegen semmit sem változtat: Muller és López összejátszása nem volt sem görénység, sem szabálytalan, de még csak sportszerűtlen sem. Két minden hájjal megkent túraautós remekbe szabott húzását láttuk.

T9_3Ezzel pedig el is jutottunk a történet befejezéséhez, amikor pár másodperccel a López-féle előzés után Muller és Norbi is kicsúszott a sóderágyba. A kameraállás ezúttal is elég szerencsétlen, de sokadszori újranézés után is az az érzésem, hogy Muller autója megcsúszott, miközben a Hondával szemben védekezett (ezt bizonyítja, hogy ő is leesett az aszfaltról), Norbi pedig azért ment ki a sóderba, hogy elkerülje az ütközést. De aki az én szememnek nem hisz (én sem mindig szoktam :D ) az talán hisz a WTCC-t is megjárt Harry Vaulkhard-énak, merthogy a brit Eurosport kommentátora is így látta.

Összefoglalva tehát:

  • A Citroen csapattaktikája, Yvan Muller visszafogása egyáltalán nem sportszerűtlen, minden épeszű csapat ezt csinálta volna, és ezt is szokta csinálni ilyen helyzetben.
  • Norbi két oldalról való támadásában sem volt semmi kivetnivaló, remekül osztották meg a magyar pilóta figyelmét, aki végül nyitva hagyta Lópeznek a belső ívet.
  • A jelenleg rendelkezésre álló felvételekből (beleértve Norbi fedélzetijét) nem derül ki, hogy a kilences kanyar kijáratánál López hagyott-e elég helyet Norbinak, vagy sem.
  • Yvan Muller autója valószínűleg megcsúszott, miközben Norbi ellen védekezett, aki az ütközés elől menekült a sóderágyba, és lett emiatt végül csak nyolcadik.

Ezzel együtt még mindig lehetnek olyanok, akik azt mondják, én csak egy mezei kommentátor vagyok, nekem nem hisznek. Sajnos a termasi közvetítés során egyik szakértőnk sem tudott a segítségemre lenni adásban, ezért hazafelé felhívtam Walter Csabit, EB futamgyőztes és Nürburgring 24 órás kategóriagyőztes GT versenyzőnket, aki sok éles csatát megélt már, és hasonlóan látta az esetet.

"Vida Jani barátommal együtt néztük a versenyt, és nagyon szurkoltunk Michelisz Norbinak. Az első hét körben nagyszerűen védekezett, kiváló munkát végzett, öröm volt nézni, de sajnos érezhető volt, hogy a Citroënek gyorsabbak, és szinte lehetetlen lesz ezt a nyomást 14 körön keresztül kibírni. Már az első hét kör is csoda volt. A Citroënek pont az a stratégiát alkalmazták, ami ilyenkor a legjobb, arra törekedtek, hogy megosszák Norbi figyelmét, ami sajnos sikerült is nekik. A manőverben nem volt semmi szabálytalan, okosan csinálták. El kell fogadni, hogy vannak olyan helyzetek, amikre nincs jó megoldás. Ez semmit sem von le Norbi érdemeiből, aki kitűnően versenyzett" - mondta Walter Csabi a WTCC Blognak.

A többi eseményre is kiterjedő beszámoló holnap érkezik.

Hozzászólások