WTCC - TC3: erre miért volt szükség?
TC3: erre miért volt szükség?
Fotó: TC3, BES, WTCC Media

TC3: erre miért volt szükség?

LantiLanti
2014/11/05 15:29

Aki szorgalmas olvasója a WTCC Blognak, az valószínűleg már rájött, e sorok írója nem hisz feltétlenül Marcello Lotti új túraautó bajnoksága, a TC3 International Series fényes jövőjében. És ennek semmi köze sincs ahhoz, hogy egyesek szerint a TC3 idővel riválisa lehet a WTCC-nek. Egyrészt, mert a sorok írója általánosságban az "autó alapú" túraautó sorozatok rajongója, másrészt mivel véleménye szerint addig még sok víz lefolyik a Dunán.

Egyetértek azokkal, akik szerint szükség van egy olcsó, nemzetközi szinten is elterjedt túraautós szabályrendszer kialakítására, mivel a TC1 bevezetése óta a világbajnokság kezd elérhetetlenné válni a legtöbb átlagos privát csapat számára. Ám amíg lesz olyan márka, amely gyári csapatot szeretne (és egyelőre úgy tűnik, egy ideig még lesz), addig a TC3 sosem fog a WTCC fölé kerekedni. Magyarázatként ajánlom mindenki figyelmébe a GT3-at, amelyről elméletileg a TC3-at mintázták.

A GT3-ra alapuló bajnokságokban megtaláljuk a legtöbb nagy sportkocsi gyártó autóit, Porschéket, Ferrarikat, Aston Martinokat, Audikat, Nissanokat és még sorolhatnám tovább, ám eközben valamennyi márka rendelkezik klasszikus gyári programmal valamelyik világbajnokságban. Amíg ezt a világot éljük, a customer racing (privát ügyfél alapú projektek) és a gyári programok nem egymással fognak viaskodni, hanem egymás mellett fognak élni, és nincs ok azt feltételezni, hogy a túraautózásban ez másképp lenne.

Nagy jövő állhat a túraautós customer racing előtt is, de csak akkor, ha megtalálja helyét az autósport palettáján. A GT sportban Stephane Ratel vezetésével ez sikerült, érdemes megnézni egy Blancpain Endurance Series futamot, a maga 40-50 indulójával, úgy hogy a rajtrácson csupa 4-500 ezer eurós autók állnak. A GT3 felépítette a maga struktúráját, melynek alapját a nemzeti GT bajnokságok adják (Brit GT, ADAC GT Masters, GT Tour, Spanyol GT, stb), derekát a kisebb nemzetközi sorozatok (GT Open, GT Sprint), csúcsát pedig a két Blancpain bajnokság, az Endurance Series és a Sprint Series jelenti.

BES_rajt

Egyáltalán nem véletlen, hogy Marcello Lotti osztatlan sikert aratott, amikor júliusban bejelentette, TC3 néven létrehoz egy új struktúrát, amelynek lényege, hogy megpróbálják átültetni a GT3 modelljét a túraautózásba is. A csapatoknak ez elérhető árú és olcsón szervizelhető autókat jelenthet, amelyekkel egyszerre akár több bajnokságban is versenyezhetnek, a csatlakozó gyártóknak pedig széles körű piacot, és stabil ügyfélkört hozhat. Nem kell hozzá más, csak egy jó szabályrendszer, egy erős TV-s háttér, és egy működő teljesítmény kiegyenlítő szisztéma, amely meggátolja a fejlesztési verseny elszabadulását.

A bejelentés óta eltelt lassan négy hónap, ám egyelőre úgy tűnik, a TC3 kezd letérni az eredetileg kijelölt útról. A nemrég nyilvánosságra hozott versenynaptár legalábbis erről árulkodik. A 12 fordulóból mindössze öt lesz Európában, az egyik ráadásul Szocsiban. Emellett bejárják a fél világot, elmennek Argentínába, Chilébe, Thaiföldre, Kínába, Szingapúrba és Malajziába is. De minek?

Ismerve a nemzetközi túraautós életet, a TC3-ba nevező csapatok 80-90%-a biztosan európai lesz, akiknek óriási kiadást jelentenek majd ezek az utazások. Ráadásul ezeknek a privát alakulatoknak pont semmi hasznuk nem lesz abból, hogy Kínába vagy Argentínában versenyeznek majd, hiszen a szponzoraik jelentős része is európai lesz. Max. az olyanoknak jöhet ez jól, mint Engstlerék vagy Orioláék, ahol erős az ázsiai érdek a Liqui Moly és Cali Macau miatt.

Egy átlag brit, olasz, német spanyol vagy francia független csapat viszont tesz arra, hogy mi van Chilében vagy Szocsiban, nekik az a fontos, hogy minél olcsóbban, minél többet versenyezhessenek. Egy ilyen naptárral hogyan valósítható meg a költséghatékonyság? Ha egyszer a GT3 a példakép, a naptár összeállításánál miért nem néztek rá a Blancpain sorozatok programjára? Monza, Nogaro, Brands Hatch, Silverstone, Paul Ricard, Zandvoort, Spa, Slovakiaring, Algarve, Nürburgring, Zolder, Baku. Így fest egy tisztességes ügyfél alapú bajnokság naptára (Blancpain Endurance és Sprint közös naptár).

WTCC_general_TC2

Több, a nemzetközi túraautós viszonyokat jól ismerő barátommal is beszélgettem a TC3-ról, és akárhogy is néztük, számolgattuk, a végére mindig az jött ki, hogy ezzel a naptárral a TC3 International Series jövőre körülbelül annyiba kerül majd egy csapatnak, mint egy WTCC-s szezon a TC2-es érában. Ez lenne a költséghatékony bajnokság?

Egyre erősebb bennem a gyanú, hogy bizonyos eltérő belső érdekek miatt ez az egyébként remek kezdeményezés kezd célt téveszteni. November elején, amikor csapatok már javában állítják össze a 2015-ös programjukat, a TC3 egyelőre egy bődületesen drága versenynaptárt, és egyetlen ténylegesen létező versenyautót (León Cup Racer) tud felmutatni. Senki nem tudja, pontosan hogyan egyensúlyozzák majd ki a legkülönbözőbb felvetett típusokat (pl. Mercedes CLA 45 AMG kontra Opel Astra OPC Cup), de nincs részletes technikai és sportszabálykönyv sem. Helyette van nagy hírverés, csillogás a Forma-1-es betétfutamokkal, meg ehhez hasonló...

De hogy mindenki lássa, nem a levegőbe beszélek: az elmúlt hetek során több olyan magyar csapattal is találkoztam, amely a júliusi bejelentés után komolyan fontolgatta a TC3-as indulást, ám a nemrég nyilvánosságra került naptár után már csak lemondóan legyintettek: ez megint a kőgazdatok játszótere lesz. Miközben tényleg lenne kereslet a GT3 túraautós megfelelőjére... Így viszont attól tartok, orosz milliárdosok, arab sejkek és ázsiai újgazdagok adják majd a TC3 IS mezőnyének derekát.

Erre miért volt szükség?

Hozzászólások