WTCC - Enzo Ferrari azt akarta, hogy Gabriele Tarquini legyen a Ferrari tesztpilótája
Enzo Ferrari azt akarta, hogy Gabriele Tarquini legyen a Ferrari tesztpilótája
Fotó: Europress/AFP

Enzo Ferrari azt akarta, hogy Gabriele Tarquini legyen a Ferrari tesztpilótája

LantiLanti
2020/05/22 14:21
Michelisz Norbi csapattársa, a 2009-ben világbajnok, 2018-ban pedig világkupa-győztes Gabriele Tarquini mögött elképesztően színes pályafutás áll. Az 58 évesen még mindig versenyképes olasz karrierje elején még a nagy Enzo Ferrari figyelmét is felkeltette.

Tarquini meglehetősen későn kezdett el nemzetközi szinten versenyezni; sokáig csak odahaza gokartozott. Édesapjának benzinkútja volt, mellette egy kis gokartpályával, ahol Gabriele annak idején megszerette a sebességet.

1984-ben egy versenyzőiskolának köszönhetően az olasz Formula 3-ban indulhatott, majd a következő szezonban felkerült az akkor induló F3000-es nemzetközi bajnokságba, olyan nevek mellé, mint Emanuele Pirro, Ivan Capelli, vagy John Dumfries. Mai fogalmakra lefordítva ez olyan, mintha valaki két év alatt gokartból a Formula 2-be ugrana fel.

Ott is rázósan kezdődtek a dolgok, a silverstone-i idénynyitón ki kellett hagynia az első szabadedzést, mert az autó (March 85B - Cosworth) darabokban érkezett meg a csapathoz, és addigra nem sikerült összerakni. Tarquini viszont hamar megvetette a lábát, és a harmadik versenyen, Estorilban már dobogóra állt. 

A bajnokságban végül hatodik lett (élete második autós évében, egy közel 500 LE-s autóval), és addigra olyan népszerűségre tett szert az olasz sajtóban, hogy Le Mans-ban is elindulhatott egy C-csoportos Porsche 956-tal. Ott a helyszínen ült először a kocsiban, de így is majdnem szenzáció lett belőle: Oscar Larraurival és Massimo Sigalával a második helyen álltak, amikor a difi megadta magát. Két órával a vége előtt... 

Mégsem ez volt a legemlékezetesebb pillanat Tarquini karrierjének második évében. Az estorili dobogó után már akkora volt a felhajtás körülötte, hogy a Ferrari legendás alapítója, Enzo Ferrari bekérette őt magához. 

Enzo-ferrari-87.jpg Fotó: Europress/AFP

"El tudják képzelni, ez milyen érzés volt egy fiatal srácnak, aki három hónapja kezdett el (nemzetközi szinten) versenyezni? Marco Piccinini (a Ferrari motorsport-igazgatója és az F1-es csapat vezetője) odajött hozzám Vallelungában, és megkérdezte, van-e kedvem találkozni Enzo Ferrarival Fioranóban" - mesélte Tarquini.
"Totálisan meglepődtem, azt hittem, csak viccel. De nem, Enzo Ferrari valóban meghívott, és elmehettem hozzá Fioranóba. Ez a találkozás teljesen megváltoztatta a hozzáállásomat a motorsporthoz, és nagy lendületet adott a folytatáshoz. Előtte csak egy srác voltam, aki szeretett versenyezni, de onnantól valódi versenyzővé akartam válni."

Tarquini elmondta, a Ferrari legendás alapítójának irodája pontosan úgy nézett ki, mint ahogy a filmben ábrázolták. 

"Ott volt az a régi telefon, és mellette maga a főnök. Akkor már nagyon idős volt, 85 éves, és pár évvel később el is távozott közülünk, de még akkor is rendkívül élesen vágott az esze."
"Ültem ott vele szemben, és rettenetesen zavarban voltam. Reszketett kezem-lábam. Azzal kezdte a beszélgetést, hogy megmondta a szüleim nevét, és beszélt kicsit arról a kis faluról, ahol születtem. Meg a pályafutásom elejéről, amikor még gokartoztam."
"Teljesen ledöbbentem. Enzo Ferrari rászánta az időt, hogy utánaolvasson ilyen dolgoknak velem kapcsolatban? Akkoriban még nem úgy volt, mint most, hogy csak beütötted a nevem, és az internetről mindent azonnal megtudtál. Mégis tudott rólam sok dolgot. Nem is mertem álmodni erről."

F1-ferrari-86.jpg Fotó: Mexsport / David Leah

Később beszélt is erről Franco Gozzival, Enzo Ferrari egykori bizalmasával, aki Ferrari PR-tevékenységéért felet, és ő elmondta neki, hogy a Commendatore mindig ezt csinálta, ha egy számára fontos megbeszélés várt rá. Gozzit bízta meg azzal, hogy gyűjtsön információt a vendégéről, és így tegyen rá mély benyomást. Nála ez volt a tárgyalás normál menete. 

A Ferrari ura nem szokott pusztán azért behívatni valakit, hogy egy jó csevegjen vele. Tarquinival is komoly tervei voltak. 

"A Formula 1-es csapatok akkoriban kezdtek el tesztpilótákat alkalmazni, és ha jól emlékeszem, abban az időben a Ferrari tesztversenyzője Johnny Dumfries volt. (Enzo Ferrari) beszélt nekem arról, mekkora nyomás volt rajta a sajtó részéről, hogy a Ferrarinak legyen olasz versenyzője, de hogy ő eddig ezt nagyon nem akarta."
"Most viszont a küszöbön áll a változás, és szeretné, ha lenne egy olasz pilóta a Ferrarinál. És én azért vagyok ott, mert szeretne segíteni néhány fiatal olasz pilótát. Konkrétan arról beszéltünk, hogy később én lehetnék a Ferrari tesztpilótája."

Pár évvel később azonban Enzo Ferrari meghalt, Tarquini pedig sosem lett Ferrari-pilóta. A Formula 1-be ugyan bekerült, de rendre olyan autókat kellett vezetnie, amelyekkel még az elő-kvalifikációt sem nagyon lehetett túlélni. 89-ben még így is sikerült pontot szereznie Mexikóban az AGS színeiben, majd néhány évvel később egészen más irányt vett a pályafutása, 1994-ben kezdett el túraautókkal versenyezni, és ebben a műfajban már az abszolút csúcs volt a végállomás. 

Hozzászólások