WTCC - Szabó Zsolti: kevésen múlt, hogy ne vegyem fel a telefont Zengő Zolinak
Szabó Zsolti: kevésen múlt, hogy ne vegyem fel a telefont Zengő Zolinak
Fotó: M1RA, Zengő Motorsport

Szabó Zsolti: kevésen múlt, hogy ne vegyem fel a telefont Zengő Zolinak

LantiLanti
2020/05/11 12:55
Szabó Zsolti útja az autóversenyzés világába az egyik legelképesztőbb történet, amit az utóbbi években hallottam, mégis kevesen tudnak róla. Pedig a WTCC-t, a WTCR-t és a TCR Europe-ot is megjárt magyar pilóta Michelisz Norbihoz hasonló módon tűnt fel.

A 24 éves versenyző a többi fiatalhoz hasonlóan a virtuális világban keresett enyhítést az autósport iránti vágyra. Próbálkozott, ahol csak tudott, hogy felhívja magára a figyelmet; célba vette például az egyik legnagyobb nemzetközi szimulátoros tehetségkutatót, ám végül egy egészen váratlan módon került be a motorsport világába. 

"2015-ben elég sokat készültem egy Magyarországon is jól ismert nemzetközi tehetségkutató programra, a Nissan GT Academy-re, amit itthon is közvetítettek. Emlékszem, mindig néztem az összefoglalókat az Eurosporton, és abból próbáltam kicsit felkészülni. Láttam, hogy használtak crazy kartot, úgyhogy vettem magamnak egyet, és próbáltam minél jobban felkészülni, hogy ha egyszer bejutok a válogató táborba, akkor ott minél versenyképesebb legyek" - mesélte Zsolti az Eurosport Hungarynek. 
"De ahhoz, hogy oda bekerülj, nagyon jónak kell lenni a szimulátoron. Pont akkor kezdtem az egyetemet, és kivettem két passzív félévet, mert úgy döntöttem, most mindent beleadok, amit csak lehet. Akkoriban napi 6-8 órát töltöttem a Gran Turismóval." 

Zsolti előtt viszont végül nem a GT Academy-ban, hanem annál sokkal közelebb, Magyarországon nyílt meg a nagy lehetőség.

"Pont előtte hirdették meg Bári Dávidék a saját tehetségkutatójukat, és azt végül sikerült megnyernem. Ott volt az első valódi élményem versenyautóval. Ez is egy online tehetségkutató bajnoksággal indult, az Assetto Corsán kellett menni. Nem volt előre meghatározott létszám, de akiben láttak fantáziát, azt később behívták." 
"A következő lépés egy képességteszt volt, amit Matics Zsolti tartott, aki a Fit4Race programmal ma is rengeteg versenyző felkészítését segíti. Ő pontozott bennünket, illetve volt még egy szimulátoros kör ott a helyszínen. Azután a társaság egy részét hazaküldték, a többiek viszont másnap is visszajöhettek."
"Akik bent maradtak, azok a következő nap már vezethették a Suzukikat, és közben fokozatosan szűkítették a mezőnyt. Egymás után mondogatták az embereknek, hogy köszönjük, te most már ne ülj be. Hárman maradtunk a legvégére: Báldi Gergő, Boldizs Bence és én."
"Közölték, hogy most jön egy kvalifikáció, amelyen egy kör dönt. Aki a leggyorsabb, az nyeri a tehetségkutatót. Ott sikerült összeraknom egy nagyon jó időt, és én lettem az első. A folytatásban Báldi Gergővel mentünk volna az RCM Cup-ban, de aztán én végül a Zengő Motorsporthoz kerültem."

Szabo-zsolti-tcr-series.jpg

Nem nehéz elképzelni, mit jelenthetett egy fiatal magyar szimulátorosnak a Zengő Motorsport 2015-ben. A csapat WTCC-s projektje akkoriban járt a csúcson, az előző szezonban Michelisz Norbi a gyári Hondákat megelőzve negyedik lett a három Citroën mögött. Az autósportba vágyó pilóták valószínűleg jobban örültek volna Zengő Zoli hívásának, mint Sandra Bullockénak. És Szabó Zsolti telefonja megcsörrent. 

"A tehetségkutató megnyerése után egy MNASZ-tesztre voltam hivatalos a Hungaroringen. Bepakoltam a bőröndömet, és már indultam a vonatállomásra. Az volt a terv, hogy egyet alszom Budapesten, és másnap megyek életem legelső kollektív tesztjére."
"Gyalogoltam kifele az állomásra, amikor megcsörrent a telefonom, és egy számomra teljesen idegen szám hívott. Még arra is emlékszem, hogy egy húszas szám volt. Néztem a telefonom, és azon gondolkodtam, felvegyem-e vagy sem? Siettem a vonathoz, és éppen életem egyik legfontosabb napja előtt álltam. Nem tudom, mi történik, ha akkor kinyomom, de végül felvettem."
"Beleszólt egy hang, és azt mondta, ő a Zengő Zoli, és zavarhat-e? Megszólalni is alig tudtam, teljesen lefagytam. Eszembe jutott, hogy ezt az embert évek óta láttam a TV-ben láttam, kicsit olyan bálványszerű volt számomra, és most azt kérdezi, zavarhat-e. Csak makogni tudtam."

Zoli hamar bevetette a nagyágyút, egy rövid bemutatkozás után már maga Michelisz Norbi hívta az állomás felé egyre kábultabban botorkáló Zsoltit. 

Michelisz_szabo_zsolti.jpg

"5-10 percen belül két olyan emberrel beszélhettem, akiket addig csak messziről csodáltam. Semmi extrát nem kérdezett, szerintem csak az volt a lényeg, hogy megismerjen kicsit, és lecsekkolja, nem vagyok bolond."

Majd jött az újabb döbbenet, amely után az eredeti cél, a másnapi MNASZ-teszt már csak egy halvány körvonal maradt. 

"Letettük a telefont, és nemsokára újra Zengő Zoli hívott. Közölte, hogy a következő héten a Paul Ricardon lenne egy verseny a SEAT León Európa-kupában, és ott kéne mennem. Azt is mondta, előtte megpróbál elintézni egy egyórás tesztet az Euroringen, hogy legalább üljek előtte az autóban. De sok idő nincs, mert onnan megy is az autó Franciaországba."
"Ezt így elmondta, majd megkérdezte, hogy van-e kedvem? Szerintem az elhangzottak egy részét fel sem fogtam. Azt válaszoltam kb., hogy „Úr Isten, hát persze, menjünk, csináljuk!” De azt sem tudtam, igazából mire vállalkozom." 
"Közben megjött a vonat, felszálltam, és feljöttem Budapestre, de másnap már nem a Hungaroringre mentem, hanem a Paul Ricard volt a végcél."
"Az volt életem első versenyhétvégéje. Máig emlékszem, mikor először jöttem ki a boxutcából, és elszáguldottak mellem 200-zal a pályán. Belém vágott, hogy ez most már tényleg nem játék, ha én itt most balra húzom a kormányt, abból óriási balhé lesz. Az egy érdekes pillanat volt."
Hozzászólások