WTCC - Szabó Zsolti: volt, hogy szinte féltem a versenyautómtól
Szabó Zsolti: volt, hogy szinte féltem a versenyautómtól
Fotó: Europress/AFP

Szabó Zsolti: volt, hogy szinte féltem a versenyautómtól

LantiLanti
2020/06/02 09:49
Szabó Zsolti nem az autósportos tehetségkeltető szabványoknak megfelelően jutott el a túraautózás főiskolájába, a Zengő Motorsport korábbi és a M1RA jelenlegi pilótája a szimulátorból egyenesen a 350 LE-s TCR autóba ült át.

Sok szempontból lehetne elemezni vagy akár kritizálni ezt a döntést, ám vannak az életben olyan helyzetek - nem is annyira ritkán - amikor egy lehetőség nem a tökéletes pillanatban érkezik. Ha elfogadod, nem lesz könnyű, de ha nem, talán sosem tér majd vissza.

Ilyen volt Zsolti számára Zengő Zoli megkeresése, miközben éppen a vasútállomásra bandukolt, hogy részt vegyen egy suzukis teszten. Helyette nem sokkal később egész máshol (a Paul Ricardon) és egész más autóval (Cupra TCR) gurult pályára.

Egy ilyen hívásra egyszerűen nem lehetett nemet mondani, ám az átugrott lépcsőfokok később még okoztak nehézséget a fiatal tehetség pályafutásában.

Szabó Zsolti: kevésen múlt, hogy ne vegyem fel a telefont Zengő Zolinak | Eurosport

Fotó: M1RA, Zengő Motorsport Szabó Zsolti útja az autóversenyzés világába az egyik legelképesztőbb történet, amit az utóbbi években hallottam, mégis kevesen tudnak róla. Pedig a WTCC-t, a WTCR-t és a TCR Europe-ot is megjárt magyar pilóta Michelisz Norbihoz hasonló módon tűnt fel.

"Ez egy olyan lehetőség volt, ami, ha az ember elengedi, lehet, hogy sosem tér vissza. Zengő Zoli nélkül nem sok esélyem lett volna, én neki köszönhetem, hogy most ennyi tapasztalatom van. Ha ő nincs, simán lehet, hogy az egész egy év után megszakad ott az RCM Kupában."
"Természetesen hiányzott a Suzukizás, és ezt különösen az első ETCC-s szezonom elején éreztem. Bár így is pole pozíciót érő időt tudtam menni a második futamomon, de azt hiszem, sokkal jobban sikerültek volna a versenyeim, ha van egy kis tapasztalatom. Leginkább az izgulás miatt."

Kis emlékeztetőül: Zsolti 2015-ben mutatkozott be a TCR International-ben és a Seat Eurocup-on, majd egy év kihagyás után a Zengő Motorsport benevezte a teljes ETCC évadra. Ahol dobogóra áll a Hungaroringen, majd futamot nyert Vila Realban, a szezon végén pedig a TC1-es Honda Civic-kel is kipróbálhatta magát a WTCC-ben, és a második makaói futamon pontot szerzett.

2018-ban aztán teljes évet mehetett a Túraautó Világbajnokságon, ám itt kezdett el visszaütni a rutintalanság.

"A 2017-es szezonom szerintem nem sikerült rosszul, a következő évben viszont szerettem volna ezt felülmúlni, ám nem tudtam megbirkózni a teherrel. Senki nem helyezett rám nagy nyomást saját magamon kívül, mégis 2018-ban szinte belebetegedtem abba, hogy nem sikerülnek a dolgok." 

Szabo-zsolti-wtcc-honda.jpg Fotó: Zengő Motorsport (Nagy Gábor Tamás)

"Szerintem, ha lettek volna RCM Kupás tapasztalatok mögötte, és már átélem korábban, hogy van, amikor egy jó szezon után a következő nem sikerül annyira fényesre, akkor könnyebben feldolgozom ezt az egészet."
"Így viszont annyira megviselt lelkileg az eredménytelenség, hogy a végén már kezdtem úgy érezni, nem is akarok beülni az autóba. Konkréten féltem a versenyautómtól."

Zsolti hozzáteszi, ebben az időszakban értette meg igazán, hogy vezetési képesség csak a siker egy kis részét jelenti, és rengeteg múlik azon, ki mennyire erős mentálisan.

"Viszonylag sok ember tud egész gyorsan autót vezetni, de ezek a lelki apróságok, és az, hogy ki miként tud fejlődni évről évre, legalább annyira meghatározó. Ezen a szinten mindenkinek rendben vannak az adottságai. Nem hiszem, hogy Tassi Ati, Nagy Dani, Nagy Norbi vagy köztem ilyen szempontból olyan hatalmas különbség lenne. Az viszont rengeteget számít, hogy fejben ki mennyire tud ott lenni minden pillanatban. És ez az, amiben segít a rutin."

A magyar pilóta kezében ma már benne van több mint 60 nemzetközi futam, így abban bízik, idén újra sikeres éve lehet a M1RA színeiben az augusztus 23-án induló TCR Európa-kupa szezonban. 

Hozzászólások