WTCC - Rögös út a totális sikerig
Rögös út a totális sikerig
Fotó: Citroen Racing

Rögös út a totális sikerig

LantiLanti
2014/11/06 12:14

A WTCC rajongók a marrakeshi idénynyitón, vagy legkorábban a valenciai teszt után írt beszámolók elolvasását követően szembesültek azzal, milyen brutális fölénybe került a holtszezon során a Citroen. A franciák jó fél évvel dolgozhattak többet a TC1-es autójukon, mint a riválisok, és visszapillantva a szezon eddigi versenyeire, mintha a kisujjukból rázták volna ki a sikereket.

Egymást érték a kettős és hármas győzelmek, a Paul Ricardon Pechito López az utolsó rajtkockából indulva is nyerni tudott, Sanghajban bebiztosították a gyártók világbajnoki elsőségét, Suzukában pedig az argentin az egyéni címet is megszerezte. Mintha egy precízen, tökéletesen megtervezett merényletet hajtottak volna végre a WTCC mezőnye ellen.

Vitathatatlan tény, a franciák mindenkinél többet dolgozhattak az autón, mindenkinél (sokkal) több pénzből gazdálkodtak, és mindenkinél többet teszteltek. Ám hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról, hogy mégiscsak a nulláról indultak, zéró pályás tapasztalattal, ráadásul egy teljesen ismeretlen szabályrendszer szerint kellett autót építeniük, a semmiből. Nem volt ez annyira könnyű menet, és erről Xavier Mestelan-Pinon, a Citroen Racing technikai igazgatója részletesen is mesél a legfrissebb Autosport magazinban.

Az első fontos kérdés az időzítés volt. A franciák nagyon hamar rájöttek arra, mindennél fontosabb, hogy Marrakeshre kész autójuk legyen, mert az utána következő elképesztően zsúfolt hónapokban lehetetlen lesz kijavítani az esetleges hibákat.

Citroen_shang_box

"Tudtam, hogy Marrakesh után képtelenség lesz tesztelni. Minden héten vagy második héten versenyünk volt. A Belgium és Argentína közti szünetig gyakorlatilag lehetetlen volt tesztelni, ezért inkább elkezdünk dolgozni az új DS3 WRC raliautónkon" - mondta Mestelan-Pinon az Autosportnak.

Ahogy arról már korábban beszámoltunk az Project M43 névre keresztelt WTCC-s program legelején egy DS3 WRC raliautót építettek át pályára (négy kerék hajtásról fronthajtásra alakították), és azzal kezdték el gyűjteni az adatokat. Később elkészült az első C-Elysée is, ám a prototípust még rengetegszer átépítették.

"A DS3-as tesztautóval az összes lehetséges hibát elkövettük. Az első tesztre Beaulieu-ben, a Citroen saját pályáján került sor, ahol rengeteg problémával kellett szembesülnünk. Mondok egy példát. Ha változtatod az autó hasmagasságát, az befolyással van a kerékdőlésre; ezt mindenki tudja. Raliban, ha öt milliméterrel megemeled a hasmagasságot, attól változik ugyan a dőlés, de elhanyagolható a hatása. Pályán viszont ennyi is nagyon sokat számít. Hülye hibának tűnik, de rengeteg probléma származhat belőle."

Még érdekesebb részlet lehet, hogy a Citroen a nem kevesebb mint három komplett első futóműt tervezett a beaulieu-i teszt és Marrakesh között. Hármat!!

"Az első változtatásra megbízhatósági okokból volt szükség; folyamatosan törtek a lengőkarok. Amikor műfajt váltasz, mint mi a raliból a pályaversenyzésre, pontosan ismerned kell a kerekekre, a gátlókra és a felfüggesztésre ható erőket. A raliban ezt már jól tudtuk, de a pályán minden apróságot teszteken kellett kipróbálni. A második változtatás már a teljesítmény növekedését szolgálta; hogy jobban működjenek az aero elemek."

Muller_arc

A Citroen Racing technikai igazgatója szerint részben segítette őket, hogy teljesen új szabályrendszer lépet életbe a WTCC-ben, de legalább annyira meg is nehezítette az újonc márka dolgát.

"Még Yvan Muller sem tudott igazán sokat segíteni. Hiszen ha pl. azt mondta: 'oké, gyorsabb az autó, de nem tudok olyan jól átmenni a rázóköveken mint korábban', akkor felmerült a kérdés, hogy 'rendben, de ez egy teljesen új autó, sima fenéklemezzel.' Vajon ez így a normális vagy sem? Yvan és a többiek számára is nehéz feladat volt."

Az általános vélekedés szerint a Citroen rendelkezik a legerősebb motorral a jelenlegi WTCC mezőnyben (a DS3 ralimotorját fejlesztették tovább), ám Mestelan-Pinon szerint nem ez volt a márka dominanciájának első számú oka.

"A Citroen Racing nagyon régóta épít már turbómotorokat. Szerintem azonban az új TC1-es autókon az aerodinamika a legfontosabb tényező, fontosabb, mint a futómű. Ez régebben pont fordítva volt. Szerintem aero szempontból nagyon jók vagyunk, és kiválóak a pilótáink is. Ezt se feledjük el."

Mindezek ellenére a franciák tisztában vannak azzal, a C-Elysée még messze nem tökéletes autó, így a téli szünet során több fejlesztést is terveznek rajta.

Citroen_shang_futomu

"Bár egy domináns éven vagyunk túl, ez elsősorban annak köszönhető, hogy a többieknél korábban kezdtünk el dolgozni az autón. Tisztában vagyunk vele, hogy vannak olyan dolgok, amiket rosszul terveztünk meg. Mi is követtünk el hibákat, de talán kevesebbet, mint az ellenfeleink. Hogy miket, az a mi titkunk marad."

Annyit viszont elárult, az autó aero elemeivel elégedettek, így elsősorban a futómű terén várhatók változtatások a tél során.

"Szükség lesz a fejlesztésekre, mert a Chevrolet (RML) és a Honda is biztosan javítani fog az autóin. A Honda sokat tesztelt az utóbbi időben, úgyhogy biztosan fejlődni fognak."

A kósza hírek szerint viszont jelentősen kevesebb pénzből gazdálkodik majd a Citroen, mint idén, ami érthető is, hiszen egy már kész autót kell csak tovább fejleszteni. Ezt áttételesen Mestelan-Pinon is megerősítette.

"Új autót tervezünk a WRC-be, ami óriási munka. Marad a DS3, de teljesen új kocsit homologizáltatunk. Amikor a raliautónkon dolgozunk, nem tudunk egyszerre a WTCC-s technikával is foglalkozni, és ez fordítva is igaz" - zárta Mestelan-Pinon.

Végezetül a francia sportvezető megerősítette, egy vagy két privát autót is szeretnének rajthoz állítani 2015-ben.

 

Hozzászólások