WTCC - Oké, van egy Michelisz Norbink, de kik lépnek majd a nyomába?
Oké, van egy Michelisz Norbink, de kik lépnek majd a nyomába?
Fotó: fiawtcr.com

Oké, van egy Michelisz Norbink, de kik lépnek majd a nyomába?

LantiLanti
2020/02/27 15:27

Michelisz Norbi varázslatos világkupa győzelme után minden korábbinál jobban a figyelem középpontjába került a magyar autósport. Ma már sokkal könnyebb elhinni, hogy Magyarországról indulva is lehet valakiből eredményes pilóta. Persze nem csak úgy magától, véletlenül...

A magyar sport nem egy gyors reagálású hadtest, általában elég nehézkesen veszi át az új trendeket, azt viszont egyre többen átlátják, hogy a jelen nem tart örökké, és ha hosszabb távon akarunk sikeresek lenni, muszáj olyan nem feltétlenül (azonnal) látványos dolgokkal foglalkozni, mint az utánpótlás nevelés. 

Volt a magyar autósportban egy olyan "műhely", ahonnan az utóbbi időben elég jó arányban jutottak messzire a fiatalok. A Csuti Laci által létrehozott RCM Motorsport, valamint a később életre hívott RCM Kupa remek ugródeszka volt sok tehetség számára. Volt...

Csuti Laciék azóta eléggé eltűntek a magyar gyorsasági szakágból. Az Eurosport egy ideje "alkotói szabadságon" lévő szakkommentátora a versenyzéssel nem hagyott fel teljesen, inkább átment a ralikrosszba, ahol két fiával, Kristóffal és Mátéval együtt hétvégén mehet. 

Bár jelenleg nem vesz benne részt aktívan, az utánpótlás nevelés kérdése továbbra is foglalkoztatja, így arra kértük, mondja el, annak idején ők milyen elvek mentén foglalkoztak a fiatalokkal, és hogyan látja a mostani helyzetet. 

"Az egész csapatot azért indítottuk el, hogy mi magunk versenyezzünk. Aztán fokozatosan tanultunk és nőttünk fel a feladathoz. Az építőiparból érkezve – meg amúgy is ilyen a személyiségünk – nekünk alap volt, hogy mindent az utolsó milliméterig precízen kell csinálni. Amikor ezt mások látták, tetszett nekik, és egyre többen akartak nálunk menni" - mondta Csuti Laci az Eurosport Hungary-nek. 

10258019_857875710895102_8819189127158689978_o.jpg Fotó: SpeedLight / Murányi Gábor

"Korábban is voltak nálunk fiatalok, Ficza Feri például 2010-ben az RCM Motorsporttal nyerte meg a Suzuki Kupát, de az igazi utánpótlásnevelés az RCM Kupás időszakban indult el. Ekkor keresett meg bennünket több apuka, hogy segítsünk nekik, tanítsuk meg gyereküket jól versenyezni." 
"Erre is felépítettünk egy struktúrát. Azt mondtuk, hogy az eredményességhez nem elég jól vezetni, hanem meg kell tanulni angolul, tudni kell megjelenni, nyilatkozni. Ezért is raktunk össze egy komoly médiacsapatot, és tettük oda a mikrofont minden futam után az arcukba. Voltak vicces jelenetek ebből, akadt, aki két összefüggő mondatot nem tudott elmondani, de így lehet fejlődni."
"Gyerekekről van szó, úgyhogy hagytunk nekik szabadságot, de közben bizonyos téren szigorú keretek között tartottuk őket. Elvártuk, hogy rendet tartsanak, elvártuk tőlük a precizitást és az alázatot. Nem mondom, némelyikükkel volt sok vitám, öltük egymást rendesen, főleg én őket, de ebből nem engedtünk. Voltak is olyanok, akik menet közben kihullottak, mert nem fogadták el, amit mondtunk vagy elvártunk."

Az RCM Kupa első fődíja egy Dubai 24 órás indulás volt, ami az akkori bajnok, Tim Gábor számára nyilván nagy élmény volt, de Laci úgy látja, nem tudott belőle sokat profitálni hosszabb távon. Ezért döntöttek úgy, hogy a második évben a bajnokot inkább kiküldik egy egyhónapos angol nyelvtárborba.

10661781_933837273298945_4708389120960661697_o.jpg Fotó: SpeedLight / Murányi Gábor

"Emellett szorosan együttműködtünk Matics Zsoltival és általa felépített Fit4Race programmal. Már az egyetem óta ismerem őt, és egy szuper intelligens srácnak tartom, akinek volt egy nagyszerű ötlete, és azt meg is valósította. Méghozzá olyan szinten, ahogy ezt mi sosem tudtuk volna. Jó érzés volt, hogy ezt a területet gondolkodás nélkül rábízhattuk."
"És az eredmények azt mutatják, megérte. A nálunk felnőtt vagy induló srácok közül, ha jól számolom, öten eljutottak a WTCC-be vagy a WTCR-be. Tassi Attila, Nagy Dani, Nagy Norbi, Ficza Feri és Niels Langeveld. Nem mondom, hogy ez mindegyiküknél csak a mi érdemünk, mint például Niels esetében, de hatalmas szerepünk volt benne."
"Nagy Norbinak nem derogált nagyobb autóból visszaülni hozzánk, és azt mondta, rendkívül hasznos volt számára, sokat tanult a precíz vezetésről. Tassi Atika és Nagy Dani pedig szinte a nulláról indulva nálunk nőtt fel, és jutott el aztán a nemzetközi szintre. Mostanában divat sokat beszélni az utánpótlás nevelésről és a tehetséggondozásról, de ha körbe nézek, a magyar autósportban ilyen eredményekkel nem sokan rendelkeznek, és ez nagyon büszkévé tesz bennünket." 

10550177_933837166632289_7319683964372070861_o.jpg Fotó: SpeedLight / Murányi Gábor

A sikereket nem kell magyarázni, az viszont már érdekesebb kérdés, hogy ha ennyire sokan jutottak messzire az RCM-nél megforduló versenyzők közül, akkor miért nem foglalkoznak Laciék még mindig a fiatalok képzésével?

"Azóta is sok megkeresést kapunk szülőktől, hogy foglalkozzunk a gyerekükkel, hajlandóak ezt meg is fizetni, de erre most nem vállalkozunk. Ennek az egyik oka, hogy jelenleg minden energiámat a két fiam versenyeztetésére fordítom, a másik pedig, hogy a sikerek ellenére akkor egy kicsit kiégtünk, mert nem éreztük sem a támogatást, sem megbecsülést. Nem a szülők, hanem sokkal inkább az egész rendszer részéről." 
"Annak idején, amikor eladtuk az RCM Kupát, felajánlottam a sportági vezetésnek, hogy szívesen segítek az utánpótlásnevelés kialakításában, akár csak pár ötlettel vagy néhány tanáccsal. Azt a választ kaptam, hogy maradjak inkább apuka." 
"Azt is szívesen látnám, hogy valaki más megpróbálkozik vele, és nem azért, hogy aztán röhögjek a markomba, amikor nem megy. De ott van a két gyerekem, és én is örülnék, ha lenne egy rendszer, ami felkarolja a tehetségeket. Azt mindenki rendszeresen mondja, hogy az utánpótlásban van a jövő, de nem vagyon látok senkit, aki úgy „pótolná az utánt” mint annak idején mi."

10682354_960685300614142_4278257861811334683_o.jpg Fotó: SpeedLight / Murányi Gábor

A jövő generációk nevelése szempontjából az autósport speciális terület, hiszen ahogy lépkednek előre a fiatalok, exponenciálisan nőnek a költségek. Csuti Laci elmondta, nagyobbik fia egy évet versenyzett a ralikrossz junior kupában annyi pénzből, amennyit ő csak gumikra elköltött az RCM Kupában. És akkor még nem beszéltünk a nagyobb kategóriákról.

Elképesztő mennyiségű pénz és munka, mire valaki eljut oda, hogy egyáltalán szóba kerülhessen a nemzetközi karrier. Laci szerint ezért rendkívül fontos, hogy a szülők és a csapatok milyen jövőképet tárnak a gyerekek elé.

"Az autósport sosem tartozott az olcsó sportok közé, ezért aki arról álmodik, hogy a gyereke egyszer versenyző lesz, annak tudnia kell, ez milyen anyagi feltételekkel lehetséges. Különben néhány év után csak a nagy csalódás marad. A gyereknek is, hogy nem vihette végig, amit elkezdett, de a szülőben is, hogy nem tudott mindent megadni a gyerekének."

Szerinte nagyon fontos, hogy fiatalok tudják, minden egyes versenyben megtett kilométer kiváltság, és hogy tisztában legyenek vele, milyen anyagi terheket jelent a versenyeztetésük. 

"Azt mondom, jó dolog és érdemes is kipróbálni az autósportot, de csak az dédelgessen álmokat, hogy a gyereke autóversenyző lesz, aki mögé is tudja tenni az anyagi hátteret. Felesleges az utcáról belépő álomszponzorban, meg valami rendkívüli támogatásban reménykedni. Nem mondom, hogy nincs olyan, amikor valahogy minden összekattan, de elég ritka." 

1909512_933837936632212_7772891193901705243_o.jpg Fotó: SpeedLight / Murányi Gábor

Az RCM Kupában ők is kerültek olyan helyzetbe, hogy a tehetség nem párosult a szükséges anyagi háttérrel. 

"Mi is csináltunk tehetségkutatót, és olyan srácok jöttek el, hogy leesett az állunk. Nagyon ügyesek és tehetségesek voltak. Az egyikük, Pintér Roland kiválóan ment az RCM Kupában, csak lestünk, hogy milyen jó a keze, de egy ponton túl nem tudtunk neki tovább segíteni, mert a mi anyagi lehetőségeink is végesek." 

Autóversenyzői karrierről tehát jó álmodni, hiszen Michelisz Norbi esete mutatja, Magyarországról is messzire lehet jutni. De legyen B-opció, és ami legalább ennyire fontos: mielőtt szép álmokat fogalmaz meg valaki magának és a gyerekének, legyen tisztában a költségekkel is. 

Csuti Laci tehát jelenleg két fiát tanítja versenyzésre, de mind mondja, nem engedte el az utánpótlás nevelést. Jelenleg kivár, hiszen nagyon sokan beszélnek a tehetséggondozás fontosságáról, és kíváncsian várja, mi sül ki belőle.

Hozzászólások