Nemzetközi - Pekingben járt a Skoda!!
Pekingben járt a Skoda!!
Fotó: Skoda, WRC Media, ERC Media

Pekingben járt a Skoda!!

LantiLanti
2014/10/16 18:37

Meglepő, szenzációs és igen örömteli híreket hallottam ma egy kedves barátomtól, aki ott volt a pekingi WTCC hétvégén, és nyitott füllel valamint szemmel járt a paddockban. Először a szemére volt szüksége, hogy kiszúrjon néhány Skoda Motorsportos figurát, majd a fülére, hogy meghallja a hozzájuk tartozó híreket.

Ez tehát nem pletyka, a Skoda két képviselője valóban elutazott Pekingbe, alaposan szemügyre vette a WTCC minden egyes négyzetcentiméterét, és a források szerint hosszas tárgyalásokat folytatott az FIA helyszínen tartózkodó technikai delegátusával. Csak szép csöndben jelezném, annak idején a Citroen is így kezdte, most pedig a dupla világbajnoki cím kapujában van.

A két esemény között azért történt egy s más a franciák háza táján, ám az kétségtelen tény, a Skoda szakembereinek jelenléte arról árulkodik, a cseh márka komolyan fontolgatja a WTCC-be történő beszállást. Vagy valaki más a Volkswagen konszernen belül.

A hírek szerint ugyanis még nem eldöntött, hogy a német mamutcég leányvállalatai közül melyik kap szerepet a Túraautó Világbajnokságon, ám az nagyon valószínű, hogy az egyik igen. Állítólag hamarosan egy magas szintű egyeztetésre kerül sor a cégcsoporton belül, amely során eldől, a Volkswagen, Skoda, SEAT trióból melyikre esik a választás. A vezetőség várhatóan marketingszempontok alapján dönt majd a kiválasztásnál.

A Volkswagen csoport számára logikus lépés lenne a WTCC, hiszen rendelkeznek egy rendkívül fejlett raliautóval, a Citroen idei remeklése pedig többek között arra enged következtetni, hogy egy sikeres WRC program erős alapot jelenthet a Túraautó Világbajnoksághoz is. A két sorozat egyaránt az 1.6 turbós FIA Global Engine-re alapul, az aszfaltos versenyeken használt futóműt pedig gyorsan át lehet alakítani pályára. A VW Group ugyan nem tartozik az anyagi gondokkal küzdő márkák közé, de ezzel a háttérrel pénzügyi szempontból is kedvező lenne belevágni a WTCC-be.

Volkswagen_wrc

Arról nem is beszélve, hogy jelenlegi állapotában a WRC messze nem hozza vissza azt marketing értéket, amire 5-10 évvel ezelőtt a gyártók számíthattak, a WTCC erős televíziós csomagja viszont igen csábító a legtöbb márka számára.

A nagy kérdés tehát, hogy amennyiben tényleg érkezik a VAG, melyik márka kaphat lehetőséget. Az ember alapból a SEAT-ot vágná rá, hiszen a spanyol gyártó a kétezres évek közepén világbajnoki címig jutott a TDi Leónnal, ráadásul az új kupás autójuk a hírek szerint a TC1-es szabályok szem előtt tartásával készült. Szintén a SEAT mellett szól, hogy motorsport részlegének komoly tapasztalat van pályaversenyeken, ráadásul az utóbbi időben a márka szekere is megindulni látszik; nemrég állítólag 600 új alkalmazottat vettek fel a martorelli központba.

Ellenük szól viszont, hogy jelenleg gőzerővel dolgoznak a SEAT León Eurocup-on, ráadásul az új kupás autó jövőre már az ETCC-ben és a TC3 International Series-ben (ha lesz) is szerepet kaphat, azaz a SEAT Sportnak lesz dolga bőven. Egy a spanyol márka motorsport részlegét ismerő barátom szerint 2015-ben még biztosan nem lesz napirenden a SEAT-nál a WTCC, és jelenleg kevés jel utal arra, hogy készülnének bármire is. Persze Jaime Puig az álcázás mestere...

Szintén nem lehet kizárni, hogy végül az anyamárkára, a Volkswagenre esik a választás. Mellettük szól, hogy globálisan értékesített típusokkal rendelkezik, viszont rontja az esélyeiket, hogy a Polo WRC-vel már jelen vannak a Rali Világbajnokságon, és látszólag hosszú időre terveznek. Nem mondom, hogy elképzelhetetlen, de eddig kevés példa volt arra, hogy egy márka párhuzamos programot futtasson a WRC-ben és a WTCC-ben.

A harmadik lehetőség pedig a Skoda. Mindenekelőtt az ő esélyeiket növeli, hogy ő szakembereiket látták Pekingben, és ez valószínűleg nem véletlen. A Skoda számára mindig is fontos volt a motorsport, ám valódi erős gyári programmal elég régóta nem rendelkeznek. 1999 és 2005 között mentek a Rali Világbajnokságon (komolyabb eredmények nélkül), azóta pedig a kisebbik nemzetközi ralisorozatban, a szintén az Eurosport Events által szervezett IRC/ERC-ben szerepelnek.

LAPPI_Skoda

Utóbbiban már mindent megnyertek, amit lehetett, 2010-ben Juho Hanninennel, 2011-ben és 2012-ben pedig Andreas Mikkelsennel lettek bajnokok, és mindhárom évben övék lett a gyártók elsősége is. Ezt követően az IRC-ből Rali Európa-bajnokság lett, a Skoda viszont verhetetlen maradt, tavaly Jan Kopecky, idén Esapekka Lappi volt legyőzhetetlen a Fabiával.

A cseh márka időközben elkészítette a Fabia R5-ös változatát (a rali másodvonal új szabályrendszere, amely az S2000 helyét veszi át), és ebben már egy 1.6 turbós motor található.

A három márka közül jelenleg a Skoda a legkevésbé aktív a nemzetközi autósportos életben, így marketing szempontból is lenne értelme belekóstolniuk a pályaversenyzésben. És mondom még egyszer, szerintem nem véletlen, hogy pont az ő két szakemberüket látták Pekingben.

Száz szónak is egy a vége, ha a hírek igazak, hamarosan összeülnek a Volkswagen csoport nagyurai, és megszülethet a döntés. Annyi viszont már most biztos, nem ők érkeznek a következő szezon közepén, hanem egy másik, hamarosan megnevezendő márka.

Hozzászólások