WTCC - Nem fejlesztik a BMW-t
Nem fejlesztik a BMW-t

Nem fejlesztik a BMW-t

LantiLanti
2013/08/29 22:19

Ng_engstler_coronel_bmw

A Motorsport-Total megkeresésére a BMW hivatalosan is megerősítette, hogy sem új autót, sem fejlesztő csomagot nem épít a WTCC-be, azaz ha rajtuk áll, a 320 TC modell legjobb esetben is csak a jelenlegi formájában állhat rajthoz a 2014-es szezonban.

A teljes egészében még nem véglegesített tervek szerint jövőre az új (várhatóan 50 LE-vel erősebb) autók mellett a mostani specifikációjú S2000-es gépekkel is lehet majd nevezni a WTCC-ben. Ezek a 2011-es Jay-Ten Trophyhoz hasonló külön értékelésben vesznek majd részt (akkor az új, 1.6 turbós gépek mellett a régi 2.0 litereseket sorolták a B kategóriába).

"Számunkra ez (az új autó vagy a fejlesztőcsomag építése) nem szerepel a lehetőségek között, és nem is gondolkozunk rajta" - idézi az MST a BMW Motorsport sajtófelelősét.

Bár Portó óta halvány utalások történtek arra, hogy a privát csapatok összefogva megpróbálnának összehozni egy fejlesztő csomagot, ám egyelőre sok biztató hírt nem hallani ezzel kapcsolatban, mindenki csak azt hajtogatja, hogy tárgyalnak, de nem lesz könnyű.

A BMW évek óta fokozódó érdektelenséggel figyeli a túraautó sportot. 2011-ben még vállalták, hogy építenek egy szériaalapú 1.6 turbós motort, de az már az első évben sem számított valami nagy durranásnak. Idén még összedobtak egy motorfejlesztést, de ebből a versenyzők nem sokat érzékeltek, a 320 TC-k menthetetlenül a középmezőnybe csúsztak vissza. Két futamgyőzelmüket kizárólag a fordított rajtsorrendnek és a szerencsének köszönhették.

A bajor gyár érdektelensége egyáltalán nem meglepő, sőt, nagyon is érthető. Erőforrásaikat a DTM-re koncentrálják, gyári csapat indítására tehát nincs lehetőségük. 2010 vége óta a BMW-k az úgynevezett Customer Racing Program, azaz privát rendszerben futnak a WTCC-ben, ami azt jelenti, hogy gyár továbbra is ellátta alkatrészekkel a partnereket, de új gépeket már nem épített, és a fejlesztéseket is minimális szinten tartotta. Ez tisztességes bevételi forrást jelent, ha kellő számú privát autóval rendelkeznek.

Amíg a 2.0 literes motorral lehetett versenyezni, ez rendben is volt, hiszen a világbajnokság mellett Nagy-Britanniában, Németországban, a skandináv országokban és a Távol-Keleten is sokan mentek a 320si-vel. Az 1.6 turbós motor bevezetése már jelentősen szűkítette a partnerek körét, az új szabályok életbe lépése pedig azt jelenti, hogy a BMW kizárólag a WTCC-ben szereplő csapatoknak tudna eladni az új autóból. Ez legjobb esetben is 7-8 új 320 TC-t jelentene, ekkora tételnél pedig nem kifizetődő a Cutomer Program.

"A privát partnerprogram más területeire szeretnénk koncentrálni" - tette hozzá a BMW közleménye.

Ez a terület pedig a GT3, ahol a bajorok igen eredményesek a Z4-gyel. A GT3 olyan a 'nagytúraautók' között, mint annak idején a SuperTouring volt a 'kistúrában': relatíve (a régi GT1, GT2-höz képest) olcsó szabályrendszer, és Le Manst leszámítva szinte mindenhol lehet vele versenyezni.

Annak idején a SuperTouring (egyik) nagy sikere is abban rejlett, hogy egy gyártó épített egy autót, és azzal Angliában, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban, de a végén már Afrikában és Amerikában is versenyezhetett.

Értem én Allan Gow és a Túraautó Bizottság álláspontját, hogy a VB-nek ki kell emelkednie a többi bajnokság közül, de vajon tényleg sikeres lehet egy ilyen rendszer a mostani nehéz gazdasági környezetben? Vajon hány gyártó fog egyetlen bajnokság kedvéért méregdrága versenyautókat építeni kis darabszámban?

A gyári csapatok majd mennek, amíg a gyártó érdeke úgy kívánja (lásd Chevrolet), de mi lesz a privát istállókkal? Hányan tudják majd pár év múlva kifizetni a Hondát, a Citroent vagy a Ladát, ha a lassan tíz éve szolgáló SEAT-okkal és BMW-kel már nem lehet majd tovább versenyezni?

Fotó: WTCC Media

Írta: Lanti

Hozzászólások