WTCC - Mit üzenhet az időmérő után meghozott BoP módosítást?
Mit üzenhet az időmérő után meghozott BoP módosítást?
Fotó: fiawtcr.com

Mit üzenhet az időmérő után meghozott BoP módosítást?

LantiLanti
2019/05/22 18:07

Nem lepne meg, ha a holland parlamentben valaki beterjesztene egy javaslatot, hogy a jövőben a "b", az "o" és a "p" betűk egymást után való leírása egy nap közmunkával büntetendő, miután ismét Zandvoortban robban a teljesítmény kiegyenlítő bomba.

A hollandiai verseny előtt a WSC könnyítést szavazott meg a Lynk & Co számára, miután Szlovákiában a kékek az átlagidőket figyelembe véve 1.6 másodpercre voltak a legjobb Hyundai-tól. 97.5-ről 100%-ra csavarhatták fel a motorjukat, de közben tíz kilóval több súlyt is kaptak az autóba.

Kattints ide, és kövess minket az Instagramon

Az új BoP-vel aztán a Cyan Racing pilótái szétcincálták a mezőnyt a szombati időmérőn; a leggyengébb Lynk & Co is fél másodpercet adott a többieknek. Üvöltözés, anyázás és zsinatolás következett, majd a Marcello Lottiék határoztak: még az első futam előtt vissza mindent ugyanoda, ahol a Szlovákiaringen volt. 

A történeti hűség kedvéért meg kell jegyezni, hogy a Lynk & Co így is kettős győzelmet aratott az első és a harmadik versenyen, illetve kibérelte az első három helyet a második kvalin. 

Hogyan jutottunk idáig? Mi vitte rá a WSC-t, hogy változtasson a BoP-n? Valaki tudatosan megvezette őket? Vagy tévedtek? Jó döntés volt-e az időmérő után egyből változtatni?

Nem fogok tudni minden kérdésre válaszolni, de némelyikre megpróbálok. 

f4d8dc6ebabd7db8c45aa159c09f48a0.jpg

Induljunk ki abból, amit feketén fehéren tudunk. A Lynk & Co két egész jó hétvégével nyitott a WTCR-ben. Marrakeshben két tized körül volt az átlagos hátrányuk, ami a Hungaroringen egy tizedre olvadt. Ám Andy Priaulx már Magyarországon jelezte, a Szlovákiaring szenvedős lesz a csapat számára, mivel az autó hátrányban van az egyenesekben. 

Ez végül be is jött, Szlovákiában 1.6-es lemaradást ölelt magához a kínai márka. Valahol érthető, hogy egyesek egyből csalafintaságot sejtettek a háttérben. Rengeteg olvasói üzenetet kaptunk mi is, hogy a Lynk & Co tudatosan visszafogta a teljesítményét a Felvidéken, hogy ezzel előnyt nyerjen magának. Azt mondjuk érdekesnek találom, hogy a Volkswagen Golfok hátránya is kerek 1 másodperccet romlott Szlovákiában a Hungaroringhez képest, ami viszont senkit sem zavart.

De legyen, induljunk ki abból a feltételezésből, hogy a Lynk & Co tudatosan lassított a Szlovákiaringen. Mi célból? Az egyik lehetőség, hogy a teljesen kiszámítható, mindenki által ismert egyenlet alapján működő súlykompenzációt befolyásolják. 

Elég ránézünk a számokra, hogy lássuk, ennek van kevesebb értelme. Hiába az 1.6 másodperc hátrány Szlovákiában, a Lynk & Co-k mindössze 10 kilóval lettek könnyebbek Zandvoortban, mivel a megelőző két erős hétvége felhúzza a háromfordulós összátlagot. És mivel Hollandiában is jók voltak, a Nordschleifén már visszakerülnek ugyanoda, ahol Szlováki előtt voltak. 

Persze a gyengébb szereplés a következő három forduló eredményét is befolyásolja, de mivel nem tudjuk, mire lehettek volna képesek Szlovákiában, nehéz meghatározni, ebből mekkora előnyük származik. 

Egy esetleges tudatos lassítás másik célja sokkal szubjektívebb lehet. A BoP, amelyről a Marcello Lotti vezette WSC dönt. Természetesen ők is használnak adatokat, ám az eljárás egyáltalán nem átlátható, és utólag sem szokták konkrét számokkal megindokolni, miért éppen úgy döntöttek.

2e0288123b906ba1924603b1f0dec169.jpg

Szlovákia után a Lynk & Co valóban kapott engedményt, ahogy azt fentebb említettem is, ám elég volt hozzá egy időmérő, hogy kiderüljön, tévedés történt, mert a kínaiak Zandvoortban sokkal erősebbek, mint Szlovákiában voltak. 

És bármennyire is fájdalmas, égő, vagy kellemetlen volt, úgy gondolom, Lottiék a lehető legjobb döntést hozták azzal, hogy menet közben változtattak, és nem ragaszkodtak a korábbi rossz döntéshez.

Ha egyszerűen tévedtek, akkor azt minél hamarabb helyre kell hozni, még akkor is, ha ez nem vet jó fényt a kategóriára, a WSC-re vagy magára Marcello Lottira. 

Ha pedig tényleg megvezették őket, és a Lynk & Co tudatosan fogta vissza magát Szlovákiában, akkor ez a döntést egy határozott, egyértelmű üzenet mindenki számára: lehet szórakozni a BoP-vel, de készek vagyunk akár egy hétvégén belül is változtatni, hogy elvegyük a jogosulatlanul megszerzett előnyt. 

Amíg a WSC így áll hozzá a dologhoz, addig számomra másodlagos, hogy Szlovákia egyszerűen csak nagyon nem feküdt Mulleréknek, vagy tudatosan próbálták megvezetni a WSC-t. A lényeg, hogy a rendszer reagáljon ezekre a kilengésekre, és a lehetőségekhez képest próbálja meg egyensúlyban tartani a mezőnyt. 

084e931a6c882f8cf64a0272a9a08e10.jpg

Amúgy más kategóriákban egyáltalán nem ritkaság, hogy egy hétvégén belül is változik a BoP. Sőt, az Endurance Világbajnokságon, ahol évről-évre jön egy-két új autó, szinten minden szezonban vagy egy ilyen szitu. Egyszerűen azt, mert nem egyszerű egy ismeretlen technika teljesítményét előre belőni minden pályára. 

Persze megértem, hogy a magyar autósport rajongó közönség az F1-en nőtt fel, és egyelőre nem tud mit kezdeni a teljesítmény kiegyenlítés fogalmával, de a világ más részein a többség már átlátja a dolgot, úgyhogy van rá reményem, hogy itt is lesz változás idővel. 

Mert bármennyire is nehéz megérteni és elfogadni, ahol eltérő utcai autók jelentik az alapot, ott ezt csak így lehet. 

Hozzászólások