WTCC - Mit hozhatnak az új aero elemek?
Mit hozhatnak az új aero elemek?

Mit hozhatnak az új aero elemek?

LantiLanti
2014/04/09 17:05

Honda_14_festes_2

A 2014-ben bemutatkozó TC1-es technikai szabályok egyik fontos eredménye az autók aerodinamika teljesítményének jelentős növekedése. Az előrelógó splitter (10 centivel hosszabb, mint eddig), a nagyobb kerékjárati ívek és az óriási hátsó szárny az eddiginél sokkal jelentősebb leszorítóerőt termel majd, ami több szempontból is befolyásolja az autók teljesítményét.

Egyrészt jelentősen nő a kanyarsebesség, főleg a tempósabb kanyarokban. Másrészt viszont valamivel nehezebb lesz majd követni az elől haladó autót, hiszen az általa keltett zavaros légáramlatok nagyobb mértékben csökkentik majd az hátul jövőn ébredő leszorítóerőt.

Egyelőre még senki sem tudja pontosan megmondani, milyen hatással is lesz a WTCC-s versenyekre ez a változás. A szezon előtt viszont több pilóta is elmondta véleményét és első tapasztalatait a témában.

"Jelentősen nőtt a hátsó szárnyprofil felülete tavalyhoz képest, és ennek nagy hatása van az autó viselkedésére. Egy éve 3-4 fokot kellett állítani a légterelőn, hogy egyáltalán érezzünk valami változást, idén viszont sokkal többet hoz egy pici módosítás is" - mondta Gabriele Tarquini az Eurosportnak.

"Egész máshogy kell majd megtalálni az autó egyensúlyát. A lényeg, hogy minél jobban meg kell terhelni az első tengelyt, amit aztán a hátsó szárnnyal ki lehet egyensúlyozni."

Chevrolet_kerekjarat

Yvan Muller is drasztikusnak érzi az aerodinamikai tapadás fontosságának növekedését, és a négyszeres világbajnok szerint ez összetettebbé teszi majd a mérnökök feladatát.

"Az aero-elemek szempontjából sokkal bonyolultabb lett a helyzet, ez egy új és és összetett tényezőt hoz be. A régi autóknál sokkal kisebb jelentősége volt az aerodinamikai tapadásnak, ám ez most változik, és nem lesz könnyű megbirkózni ezzel a feladattal" - tette hozzá Muller.

A kasztnik jelentős fejlődése miatt a különböző karakterisztikájú pályákon más és más márkák kerülhetnek majd előnyös helyzetbe, azaz pályáról-pályára változhatnak az erőviszonyok.

"Aerodinamikai szempontból eddig szinte alig módosítottunk az autókon pályáról-pályára, idén azonban arra számítok, hogy az egyes márkák teljesítménye nagyban változhat majd az adott helyszíntől függően."

"Bizonyos autók számára egyes pályák kedvezőbbek lehetnek, míg más típusok szenvedhetnek egy adott helyszínen. Ez egy teljesen új tényező lesz, amit figyelembe kell venni; helyesen kell belőni a mechanikai és az aerodinamikai beállításokat" - véli Tarquini.

A Castrol Honda korábbi világbajnok versenyzője már megélt egy korszakot, amikor aero szempontból fejlettebbek voltak a túraautók, ám szerinte a TC1-es gépek még a SuperTouring érát is meghaladják ilyen szempontból.

Abban a legtöbben egyetértenek, hogy az aerodinamika fejlődése sok új ismeretlent szúr majd be az egyenletbe, ám, hogy összességében milyen hatással lesz a versenyekre, azt csak az első néhány forduló után lehet megmondani.

Fotó: Honda Racing, WTCC Media

[ad#2]

Hozzászólások