WTCC - Miért vár pokoli időszak a benzines autósportra?
Miért vár pokoli időszak a benzines autósportra?
Fotó: fiawtcr.com

Miért vár pokoli időszak a benzines autósportra?

LantiLanti
2020/01/01 15:57

Az óév utolsó napján bejárta a nemzetközi túraautós sajtót Francois Riberio nyilatkozata, amelyben a Túraautó Világkupa promótere kijelenti, pokolian nehéz évek állnak a benzines motorsport előtt. 

Az apropó a Volkswagen kiszállása, ami Ribeiro szerint egyértelmű üzenet, és rossz hír a jelenlegi autósport rajongóinak.

"Ez egy egyértelmű üzenet volt az igazgatótanács részéről, ami nehéz helyzetbe hozza majd a Volkswagen Motorsportot. Nem lesz könnyű azokkal az ügyfelekkel, akiknek R5-ös vagy TCR autót adtak el. Biztos vagyok benne, hogy a bejelentés után izzottak a telefonok rendesen" - mondta Ribeiro a Motorsport.com-nak.
"De ez van, ezzel kell együtt élni. Ha szeretik a benzines motorsportot, és tudom, hogy sokan szeretjük, akkor fel kell készülni, hogy a következő évek durvák, brutálisak lesznek."

Ribeiro elismerte, kegyetlenül rosszul érintette, mikor befutott hozzá a hír, de a piaci helyzetet ismerve érthetőnek tartja a VW Csoport döntését. 

4766c1937c7007be22c0c0af25d70f2a.jpg

"Hogy nehéz volt-e értesülni a Volkswagen döntéséről. A rohadt életbe, hogy ne lett volna nehéz (fuck me, yes, it was). De ne felejtsék el, a Volkswagen érintett a "dieselgate" ügyben. Szomorú, de közben meg kell érteni, mekkora nyomás van most az autógyártókon."
"Jövőre az Európai Bizottság büntetései jelentősen megemelkednek. Még egy kisebb gyártónak is több százmillió eurókat kell befizetni, pusztán azért, hogy továbbra is eladhasson autókat Európában. A Volkswagen úgy látja a saját jövőjét, hogy 3-4 év múlva már egyáltalán nem fog benzines autót gyártani."

Nem szeretnénk mélyre ásni az autóipar jelenlegi helyzetében, mert vannak, akik kifejezetten ezzel foglalkoznak, ám a Ribeiro által említett új uniós szabályozásról muszáj írnom pár sort, mert alapvetően befolyásolhatja a motorsport jövőjét. 

A mai nappal, azaz 2020 január 1-vel lépett hatályba az Európai Bizottság új direktívája, ami tovább szigorítja az autógyártók káros anyag kibocsátásra vonatkozó előírásait és a büntetési tételeket. 

Az EB flotta szinten mér, és határoz meg maximális értékeket. Ez azt jelenti, hogy a leginkább környezetszennyező és a legtisztább modellek együttes, átlagos CO2 kibocsátását szabályozzák. A bűvös szám mától a 95 gramm/km, leegyszerűsítve ezt az átlagot kell hoznia bármelyik gyártónak, amely a jövőben autót akar eladni az Unióban. 

1a1a6570967c99ead83d76d905eb4109 (1).jpg

A baj az, hogy a 2018-as adatok alapján összesen két olyan márka van, amely ennek megfelel: a Tesla és a Smart. A nagyok közül a Toyota áll a legközelebb, köszönhetően a sok hibrid autónak, ám ők is közel 5 grammal elmaradnak. 

A WTCR-ben jelenleg érdekelt gyártók közül a SEAT állt a legjobban egy éve, náluk a flotta átlagos CO2 kibocsátása 116.9 g/km volt. Ami a többieket illet: Volkswagen 118,8, Hyundai: 123,3, Honda: 127,0, Audi: 127,6. 

Az új határértékkel új büntetési tételek is érvénybe léptek szerdán. Minden gramm túllépés után autóként 95 eurót kell csengetni, ami egy VW méretű gyártónál igen feltűnő összeget eredményezhet.

Az autógyártók piacvezető tanácsadója, a JATO számítása szerint, ha most alkalmaznák az új szabályokat, a Volkswagennek minden eladott autó után 2.525 euró büntetés kellene befizetnie. Ez a jelenlegi volumennel számolva 9,2 milliárd többletköltséget eredményezne. A német konszern 2018-ban 12.15 milliárd eurós adózás utáni nyereséggel zárt, tehát a büntetés elvinné a nyereség kétharmadát. 

A PSA-nál a büntetési tétel ugyan most alacsonyabb lenne, ám teljes összeg majdnem a tavalyi nyereség dupláját emésztené fel. 

Szintén a JATO számításai szerint, ha a korábbi adatok alapján most lépne életben a büntetési rendszer, a komplett autóipar számára 33,6 milliárd euróra rúgna a büntetés mértéke.

Amikor tehát egy autógyártó kapcsán a benzines projektekről esik szó, a jövőben ezt a tényezőt masszívan figyelembe kell venni. És ezért lesz egyre nehezebb, sőt, idővel lehetetlen meggyőzni a gyárak igazgatótanácsát, hogy miért lenne előnyös számukra, ha a benzines autósportba fektetnének pénzt.

Hozzászólások