WTCC - Miért nem meszelték el a szabályokat tényleg megszegő versenyzőket?
Miért nem meszelték el a szabályokat tényleg megszegő versenyzőket?
Fotó: fiawtcr.com

Miért nem meszelték el a szabályokat tényleg megszegő versenyzőket?

LantiLanti
2019/09/30 14:13

Múlt héten röviden már beszámoltunk róla, hogy döntés született a vila reali WTCR hétvégén történt kizárások ügyében. Két Audi RS3 LMS (Fred Vervisché és Jean-Karl Vernay-é) összesen három alkalommal lépte át a megengedett maximális turbónyomás értéket, ám az FIA párizsi bírósága végül végül mégis visszavonta a kizárásukat

Ha a döntést csak felületesen nézzük, az sok félreértés forrása lehet, és mivel a dolog Michelisz Norbit is érinti (a kizárás visszavonása miatt Vernay visszavett tőle egy pontot), érdemes alaposan a végére járni. 

Az első és legfontosabb dolog, hogy az bíróság NEM MENTETTE FEL a Comtoyou Racinget és a WRT-t, csupán megváltoztatta, enyhítette a büntetést. 

A 14 oldalas részletes összefoglalóból kiderül, hogy a két csapat valamennyi bizonyítékát elvetették. Többek között azzal védekeztek, hogy az FIA nem elég pontosan méri az adatokat, hogy hiba volt (hiányzott egy zárójel) az egyik egyenletből, és hogy az Audi RS3 LMS egy utcai elektronikát használ, ami bizonyos körülmények között nem tudja ilyen pontossággal szabályozni a turbónyomást. 

A bíróság megállította, hogy a két csapat bármikor hozzájuthatott, akár élőben is az FIA által mért adatokhoz, így tisztában kellett lennie a problémával. Elismerte az egyenletben lévő hibát, és ezért elmarasztalta az FIA-t, viszont azt is kiemelte, hogy ezt a hibát könnyen észre lehetett venni, és amennyiben a zárójel nélküli egyenletet használták volna a csapatok, sokkal komolyabb eltéréseket mértek volna. 

Azt is megállapították, hogy az FIA eszközei képesek 1000hz frekvencián mérni az adatokat, ám a TCR szabálykönyve 100Hz-et ír elő, így a szövetség szakemberei csak ezt használhatják. Ám ennek nincs hatása a mérésekre, bár a bíróság megjegyezte, hogy amennyiben rendelkezésre állnak pontosabb mérési eszközök, időszerű lenne hozzá igazítani a szabálykönyvet is. 

c50b6e94b1ec3af023ed736f9bf8dd6a.jpg

Mindezeket figyelembe véve megállapították, hogy az FIA rendelkezik elég alapos bizonyítékkal arról, hogy az említett két autó átlépte a megengedett maximális turbónyomást. Ám itt jön a lényeg.

A bíróság ugyanis kijelentette, hogy a hétvége során mindkét autó átment a technikai ellenőrzésen, azaz a homlogizációs dokumentációnak megfelelt. Ez pedig azt jelenti, hogy a turbónyomás átlépés ellenére sem szegte meg a Technikai Szabályzatot. Márpedig erre az állításra alapozták a kizárást.

A jelentés szerint a turbónyomás táblázat a WTCR Sportszabályzatának a része (egyik melléklete), magyarul a két Audi ennek a dokumentumnak nem felet meg, és ez teljesen más elbírálást jelent, mintha a Technikai Szabályzatból lógnának ki. Az bíróság több enyhítő körülményt is talált.

- Minkét csapat esetében ez volt az első ilyen szabálysértés. 

- Az FIA nem tudta bizonyítani, hogy a két Audi bármilyen előnyt szerzett volna a pillanatnyi turbónyomás túllépéssel. 

- Bár a csapatok saját felelőssége, hogy az ECU-t megfelelően használják, bizonyos extrém körülmények - például a nagy meleg - vezethetnek ilyen eltérésekhez. 

- Az FIA a 2018-as Világkupa szezon során rugalmasabban kezelte az ilyen jelenségeket. 

Ezekre alapozva a bíróság végül törölte a vila reali kizárásokat, és helyette esetenként 15.000 euró büntetést szabott ki a csapatokra (a Comtoyourra tehát 15.000-et, a WRT-re 30.000-et). Ennek befizetését azonban felfüggesztették, amennyiben a következő két évben nem lesz hasonló szabálytalanság a részükről. 

Az FIA azóta változtatott a vonatkozó táblázaton, kis mértékben megemelték a maximális turbónyomást több márka esetében, illetve módosítottak a hőmérséklet kompenzáción is: az eddigi 5 mbar / °C helyett 9-re emelték az értéket.

Hozzászólások