WTCC - Michelisz Norbi főnöke szerint vigyázni kell a jelenlegi WTCR-koncepcióra
Michelisz Norbi főnöke szerint vigyázni kell a jelenlegi WTCR-koncepcióra

Michelisz Norbi főnöke szerint vigyázni kell a jelenlegi WTCR-koncepcióra

Lanti ·
2019/01/19 11:14

2018 órási változást hozott a WTCC életében, ugyanis a bajnokság 2005-ös megalapítása óta először tavaly nem lehettek tisztán gyári csapatok a sorozatban. Ezért is lett világkupa a világbajnokságból, és WTCR a WTCC-ből. 

A TCR-kategória ugyanis szigorúan ügyfélalapon működik, melynek lényege, hogy nem az autógyártók, hanem privát csapatok versenyeztetik a terméket. 

Persze a customer racingnek is rengeteg formája van; a klasszikus amatőr (a pilóták állják a saját versenyzésük költségeit) leosztástól a Pro-Am-en át a gyári támogatott (de nem full gyári) csapatokig terjed a skála.

Ma már jól látható, hogy a Túraautó Világkupát egyértelműen a harmadikra tervezték. A nemzetközi naptár és magas nevezési díj minden kétséget kizáróan mutatja, ez nem a kispénzű privát csapatok világa. 

Akárcsak a GT3-ban, a túraautózásban is úgy tűnik, új alapokra helyeződik az autógyárak szerepe. A TC1-es szabályrendszer bukása egyvalamit megmutatott: jelenleg nagyon kevés gyártó tartja vonzónak az ötletet, hogy tisztán gyár túraautó programot indítson.

Ennek a helyét inkább a WTCR-ben is megfigyelhető hibrid megoldás váltja fel, ahol a gyártók a privát partnercsapatokkal közösen vállalják az anyagi és egyéb terheket. Úgy tűnik, a 2010-es évek vége felé ez a koncepció mozgatja csak meg az autógyárakat - a WTCR-ben tavaly 7 különböző márka volt jelen. 

03718003_GRL_13115.jpg

Andrea Adamo, a Hyundai Motorsport nemrég kinevezett igazgatója szerint ez a rendszer jól működik, és nem szabad belekeverni a teljesen gyári koncepciót. 

"Az ügyfélalapú versenyzés valóban egy megfizethető módja annak, hogy egy márka bemutassa a saját termékét, és javítsa a megítélését. Főleg, ha egy ilyen széles körben, nemzetközileg is elterjedt kategóriáról van szó" - mondta Adamo a WTC Blognak. 
"Számomra az a fontos, hogy ha ügyfél alapúnak nevezzük ezt a bajnokságot, akkor szigorúan maradjunk is a customer racing keretein belül. Én személy szerint nagyon bízom benne, hogy a WTCR-ben minden úgy marad, ahogy most látjuk." 

03718003_TF_242.jpg Adamo köszönti Michelisz Norbit a hungaroringi pole után

"Ha elkezdenék belekeverni a direkt gyártó jelenlétet a WTCR-be, az csak hatalmas zűrzavart hozna, és tönkretenne egy olyan rendszert, ami most kiválóan működik."
"Valóban jól látszik, hogy egyre több gyártó érdeklődik a dolog iránt, mivel ez egy átláthatóbb rendszer. Nincs szükség arra, hogy valaki tönkre tegye ezt a koncepciót azzal, hogy teljes gyári jelenlétet akar behozni az ügyfél versenyzésbe."

Tegyük hozzá, ebben a hibrid rendszerben is van sokféle árnyalat. Ott van például a Romeo Ferraris, amely az Alfa Romeo komolyabb támogatása nélkül, teljesen saját pénzből viszi a bulit.

A Honda jelenléte leginkább arra terjed ki, hogy igazolt, fizetett gyári pilótákat, és egy-két szakembert küld a vele kapcsolatban lévő privát csapatokhoz. 

Az Audi Sport ellenben 2018-ban névadó szponzorként is megjelent a WRT csapatnál (Audi Sport Leopard Lukoil Team), miközben a Comtoyou-nál vegyesen voltak befizetős (Aurelien Panis, Denis Dupont) és gyári (Fred Vervisch) pilóták. 

Track_Cyan_Test_Mantorp_181022_2148.jpg Fotó: Lynk & Co Cyan Racing

2019-ben pedig - érzésem szerint - egy újabb szint is megjelenik majd a WTCR-ben a Lynk & Co előadásában. A kínai márka ugyan papíron minden customer racing kritériumot teljesít (hivatalosan a Geely Motorsport gyártja, és a Cyan Racing versenyezteti majd az autókat), valójában azonban elég egyértelműnek, tűnik, hogy az egész projektet a gyártó, azaz a Geely finanszírozza, és az autó sem Hangzhouban, hanem Göteborgban készül. 

Adamo tehát nem a levegőbe beszél: miközben a WTCR jól felfogott érdeke, hogy próbálja minél jobban bevonni a gyártókat, azért arra is figyelni kell, hogy - Hofi Gézát idézve - az éj leple alatt nehogy "visszagyüjjön a kiraaáály". 

Hozzászólások