WTCC - Michelisz Norbi főnöke szerint nem rossz a BoP, csak finomítani kell rajta
Michelisz Norbi főnöke szerint nem rossz a BoP, csak finomítani kell rajta
Fotó: Hyundai Motorsport

Michelisz Norbi főnöke szerint nem rossz a BoP, csak finomítani kell rajta

LantiLanti
2020/01/29 14:59
Hyundai i30 N TCR-rel az elmúlt két évben két egyéni bajnoki címig jutó BRC Racing csapatvezetőjének minden oka megvan az elégedettségre. Különösen most, hiszen tavaly minden idők egyik legerősebb túraautós mezőnyében sikerült mindenkit legyőzniük.

Gabriele Rizzo nemrég egy hosszú interjúban elemezte ki a 2019-es szezont, amiből kiszemezgettük az érdekesebb részleteket. Például, hogy Michelisz Norbi főnöke szerint a csapaton belüli harmónia volt az egyik legnagyobb erősségük.

Tavaly megduplázódott a BRC létszáma, Gabriele Tarquini és Michelisz Norbi mellé érkezett Nicky Catsburg valamint Augusto Farfus. A csapat megszervezése sem volt egyszerű feladat a télen, de elérni, hogy négy ilyen klasszis hajlandó legyen egy irányba tolni a szekeret...

"Bevallom őszintén a télen voltak bennem aggodalmak, hiszen az ember sosem lehet benne biztos, pontosan mi történik majd. De az egyik legnagyobb erősségünk végül a profi hozzáállás volt. Átláthatóság, és egyértelmű szabályok. Bármilyen helyzetben is találtuk magunkat, már tudtuk, milyen döntést fogunk hozni, és ez a résztvevők professzionális mentalitásának köszönhető" - mondta Rizzo a Motorsport.com-nak. 
"Több mint 15 év alatt még egyszer sem láttam olyat, hogy négy ennyire profi és versenyképes csapatárs konfliktus nélkül dolgozzon együtt. Holott mindenki tudja, hogy a csapattársad az első számú ellenfeled. Sepangban a harmadik verseny után Tarquini azt mondta, most boldogabb, mint az előző évben, amikor ő nyert. Szerintem azért kicsit túlzott, de a szívéből szólt."

03719005__GOO6226A.jpg

Az egyéni bajnok Michelisz Norbi lett, a csapat elsőséget viszont megint ellopták a BRC elől. Tavaly az Yvan Muller Racing, most a Cyan Racing Lynk & Co. Rizzót viszont ez olyan nagyon nem zavarja, hiszen mint mondja, sosem titkolták, hogy számukra az egyéni bajnokság volt a fontosabb. 

A Lynk & Co-val amúgy elég feszültre sikerült az évad vége, és Rizzóék néha a BoP-vel kapcsolatban is kritikus hangot ütöttek meg. Pedig...

"Kezdjük azzal, hogy elfogadjuk a TCR-kategóriát annak minden részletével. Egy valami világos, bár Michelisz Norbi megérdemelten lett bajnok, mi egyetlen hétvégét sem tudtunk teljes mértékben dominálni. Ez annak köszönhető, hogy a BoP kiegyenlítette az erőviszonyokat."
"Voltak azonban olyan autók, konkrétan a Lynk & Co, amely egyik-másik versenyen speciális helyzetbe került. Gondolok itt Zandvoortra és Ningbóra. Ez probléma, és remélem a jövőben egyértelműbben és tisztábban alakítják majd a technikai paramétereket. Az gondolom, az FIA, az Eurosport és a WSC kiváló munkát végzett ezen a téren, de lehet még fejlődni a jövőben."

03719011__G002966.jpg

"Ez egyáltalán nem egyszerű folyamat. A teljesítmény kiegyenlítés meghatározásakor ki kell szűrni az egyéb befolyásoló tényezőket, vagy például a pilóta és a csapat hozzáadott teljesítményét. Viszont a technikai egyensúly megtalálása alapvető fontosságú."

A közvélemény egy része és sok kisebb független csapattól is érkezett kritika, hogy bár a TCR hivatalosan ügyfélalapú kategória, a Túraautó Világkupán mégis nagy szerepet kapnak a gyártók.

"Természetesen vannak csapatok a mezőnyben, amelyek inkább szponzori támogatásból élnek, és jobban hasonlítanak egy privát alakulathoz. Viszont meg kell érteni, hogy a WTCR a csúcs, és ezt a magas szintet nem lehet fenntartani a gyártók támogatása nélkül. Beszédes lesz a 2020-as mezőny alakulása, hiszen tudjuk, hogy pár márka távozni fog."

Bár a BRC is komoly támogatást kap a Hyundai Motorsporttól, a keretek feszegetésében a Lynk & Co jár az élen.

03719008_LF25930.jpg

"Tulajdonképpen ők építették és versenyeztették is az autót, ami csak a WTCR-ben indult tavaly. Betű szerint nem szegték meg a szabályokat, de sok csapat érzi úgy, hogy átléptek bizonyos határokat. Mi felhívtuk a figyelmet, hogy a jövőben ebből probléma lehet, mert más gyártók úgy érezhetik, hátrányos helyzetbe kényszerülnek."

A Volkswagen például már be is jelentette, teljesen leállítja a benzines TCR-projektet (valójában minden benzines motorsport programot), de az Audi sem épít új autót 2020-ra. Rizzo azonban nem pesszimista, kiemeli, hogy a Cupra viszont frissített a gépen, és hozzáteszi, azért csak várjuk meg, mit csinál az Audi 2021-ben. 

"A promóter, Francois Riberio tavaly leszabályozhatta, hogy márkánként csak négy autó lehessen, és mégis összejött a 26 fős mezőny. De nem vagyok meggyőződve, hogy ez 2020-ban is garantálni fogja a megfelelő létszámot. De abban biztos vagyok, hogy a színvonal magas lesz. Mi is szeretnénk ott lenni, ám ezzel meg kell várni a Hyundai hivatalos döntését." 

Rizzo ezen kívül elmondta, az elektromos TCR-projektben nem vesznek részt, és szerinte a villanyautók az első pár évben biztosan közvetlen gyári szerepvállalással futnak majd. A TCR Europe-ban két autót szeretnének indítani, de a WTCR lesz a legfontosabb. 

Hozzászólások