WTCC - Michelisz Norbi: ezek nagyon profik
Michelisz Norbi: ezek nagyon profik
Fotó: WTCC Media

Michelisz Norbi: ezek nagyon profik

LantiLanti
2014/11/29 12:25

Különleges élményben volt része Michelisz Norbinak a végéhez közeledő héten, a Zengő Motorsport pilótája meghívást kapott a Honda gyári csapatától, és Gabriele Tarquini oldalán nyúzhatta a JAS Motorsport tesztautóját az Alcaniz mellett található Motorland Aragon versenypályán.

A tesztet eredetileg ötnaposra tervezték, ám kettő valahol elmaradt útközben, úgyhogy végül keddtől csütörtökig zajlott a munka Spanyolországban. Az első két nap Tarquinié volt, Norbi pedig csütörtökre kapta meg Hondát. Szerencsére mindenféle műszaki malőr elkerülte, így közel 80 kört tehetett meg az 5.5 kilométeres körön, azaz több mint 400 kilométert vezethetett. Ez majdnem hét teljes WTCC futam távjának felel meg.

A magyar pilóta már péntek délelőtt jelentkezett egy élménybeszámolóval, amit hivatalos oldalán (michelisz.hu) olvashattok, délután pedig a WTCC Blog kérdéseire is válaszolt. Már amire válaszolhatott, mert azt tudni kell, hogy a Honda vezetősége a nagymértékű titoktartás híve, így szivárogtatásról szó sem lehet. Norbi pedig profi, és tartja, amit megígért.

Saját elmondása szerint az első közös teszt legnagyobb élménye az volt, hogy mennyire profi a Honda gyári alakulata. Nem mintha a Zengő Motorsportra ez nem lenne igaz, de a JAS kívülről rengeteg kritikát kapott (főleg itthon), hogy szedett-vedett olasz banda, akiknek csak a lányokon meg a pastán jár az eszük, és biztos emiatt nem megy rendesen az autó.

"Nagyon pozitív élmény volt látni a gyári csapat munkáját. Elképesztően profik, mindenki minden percben tudta, hol a helye, és mi a feladata. Szó sem volt káoszról, vagy rossz értelemben vett olaszos mentalitásról; amikor dolgozni kellett, mindenki végtelenül profin viselkedett. A szerelők olaszul beszéltek, ezért nem sok mindent értettem, de látszott, hogy összeszokott társaság, és nagyon értik a dolgukat. Amikor pihenő volt, persze ment a viccelődés, de a munkát nagyon komolyan vette mindenki" - mesélte Norbi a WTCC Blognak.

A főmérnök szerepét ezúttal is Michele Caporaso töltötte be, aki 2013-ban még Tarquini versenymérnöke volt, idén viszont a tesztcsapatot bízták rá. Norbi közvetlen mérnöke az az olasz szakember volt, aki idén dolgozott a 2009-es világbajnokkal. Ami a szervizcsapatot illeti részben Tarquini részben pedig Monteiro embereiből állt össze. Bári Gergő ezúttal nem utazott Norbival, akinek így 2010 után ismét angolul kellett elmondania megérzéseit és gondolatait az autóval kapcsolatban (az első SEAT-os évben a spanyol Arnau Niubó volt a Zengő Motorsport mérnöke).

"Ez jelentett némi kihívást, annak ellenére is, hogy nem szokott probléma lenni az angolommal. Itt ugyanis nagyon pontosan, részletesen kellett elmondanom a meglátásaimat, és biztosra kellett mennem, hogy a mérnök pontosan azt érti meg, amit mondani akarok. Ez egy nagyon speciális területe a nyelvnek, de szerencsére nem volt gondom. Egy picit nyilván tovább tartott, mintha Gergőnek magyaráztam volna, de ez természetes. Vele már olyan viszonyban vagyunk, hogy akkor is megérti, mire gondolok, ha éppen nem sikerül a legpontosabban kifejeznem magam."

A tesztek végeztével Norbi is bebocsátást nyert az újságírók által leginkább utált eseményre, a 'debrief'-re. Ez gyakorlatilag egy utolsó beszélgetés a JAS kamionjában, ahol alaposan átbeszélik a nap tapasztalatait, az újságírók pedig azért gyűlölik, mert a versenyzők általában erre hivatkozva várakoztatják meg őket a futamok és az edzések után. Persze nem úri muriból, ez is nagyon fontos része a munkának. Na de vissza magához a teszthez.

"Az én feladatom az volt, hogy információkat adjak a különböző alkatrészekről. A tél során a fontos területeken összesen három fejlesztést lehet elvégezni, így most az a feladat, hogy megtaláljuk, mely területen lehet a legnagyobb előrelépést elérni. Végre kipróbáltam a gyári csapat által már az utolsó versenyeken is használt új gátlókat, amik kézzelfogható előrelépést jelentettek. Erről többet sajnos nem mondhatok, mindössze annyit, hogy kiegyensúlyozottabbá vált tőle az autó. Voltak újítások a motorban is, ezekről is visszajelzéseket kellett adnom."

Norbi emellett úgy érzi, ez a teszt arról is szólt, hogy a JAS szerette volna kipróbálni őt. Eddig csak Tarquini és Monteiro tesztelt az autóval, ám az idei remek év után kíváncsiak voltak, Norbi mennyire tud hozzájárulni a fejlesztéshez.

"Igyekeztem úgy vezetni, hogy a pilóta munkájából származó esetleges különbségek minimálisak legyenek; tehát az állandóságra törekedtem. Visszajelzést nem nagyon kaptam, végig kedvesek és profik voltak, de ez valószínűleg akkor sem lett volna másképp, ha elégedetlenek. Nagyon örültem ennek a lehetőségnek, de azt tartanám igazán nagy dolognak, ha legközelebb is visszahívnának, mert az azt mutatná, hogy elégedettek voltak velem" - zárta Norbi

Egyelőre azonban nem tudni, erre sor kerül-e. A WTCC Blog úgy tudja, még egy tesztet tervez a Honda az idei évre, ám hogy pontosan mikor, az egyelőre nem derült ki. Az is biztos, hogy a folytatásban Monteiro is lehetőséget kap, aki ezúttal ugyan ott volt Spanyolországban, de nem ült autóba (a tűzállós képet nem tudom hova tenni).

Norbi zárásként ismét megerősítette, a jövőjével kapcsolatban még mindig nem született döntés, de folynak az egyeztetések, hogy a hármas, azaz Ő, a Honda és a Zengő Motorsport számára leginkább megfelelő struktúra jöjjön létre.

Hozzászólások