WTCC - Norbi az új szabályok hatásairól
Norbi az új szabályok hatásairól

Norbi az új szabályok hatásairól

LantiLanti
2014/01/21 16:43

Michelisz_Svk_autoban

A 2014-ben bemutatkozó új technikai szabályokat már minden WTCC rajongó kívülről fújja. Erősebb motor, nagyobb és szélesebb kerekek, méretesebb aerodinamikai elemek és alacsonyabb össztömeg. De vajon milyen hatással lehet mindez az autók vezethetőségére?

Ezt a kérdést leginkább egy autóversenyző tudja megválaszolni. Mialatt arra vár, hogy a JAS Motorsport műhelyében elkészüljön saját TC1-es Hondája, Michelisz Norbi bevállalt egy kis hatástanulmány készítést.

Kezdjük talán a legfontosabb változással. 2014-ben is 1.6 turbós motorok hajtják majd a WTCC-s autókat, ám a nagyobb átmérőjű szűkítő miatt kb. 50-60 lóerővel erősebbek lesznek, mint eddig.

"Az űrtartalom nem változik, de az új motorok erősebbek lesznek, 380-390 lóerő közé saccolják őket. Ez vezetéstechnikai szempontból nem igényel majd másfajta hozzáállást a nagyobb fék és gumiméret miatt" - írta Norbi a 'michelisz.hu' oldalon.

A megnövekedett erőhöz tehát felhizlalt abroncsok is járnak, amiket továbbra is a Yokohama gyárt. A végleges keverék már elkészült, ám csak akkor adják ki a csapatoknak, ha minden gyártó befejezte az új autó építését. Ezzel elejét veszik, hogy bárki (leginkább a Citroen) túl nagy előnyre tegyen szert. Japán (Yokohama) a japánt (Honda) csak nem hozza nehéz helyzetbe... Egyébként helyes döntés volt.

"A gumik kerülete és szélessége is növekszik. A növekedés mértéke átmérőre kb. 5, szélességre pedig 1 centiméter lesz. Ennek a kanyarsebességben lesz nagy szerepe, illetve a féktárcsához hasonlóan szintén képes kompenzálni az erősebb motorteljesítményt."

Plett_zengo_honda_kicsi

Jelentősen befolyásolja majd az autók viselkedését az aerodinamikai elemek elszaporodása és megnövekedése. Elől-hátul láthatók lesznek a változások, és a pilóták is megérzik majd, hogy nagyobb szerep jut az aerodinamikai tapadásnak.

"Az autó nagyobb méretei mellett a leszorítóerő növekedése lesz az, ami komolyabb hatással lesz a vezetéstechnikára is. Az eddig nyilvánosságra került képekről is látszik, hogy nagyobb lesz a hátsó szárnyunk, és sokkal több első légterelő elemünk kerül fel, mint tavaly volt, aminek köszönhetően jobb tapadás várható a kanyarokban is. Ehhez bizony hozzá kell majd szoknom. Vezettem már formaautót is, és az volt a legnagyobb nehézség, hogy a leszorítóerő miatt a stabilitás az autó sebességének növekedésével javult" - folytatta Norbi.

Végül a súlycsökkentés, amely szintén hatással lesz az autók vezethetőségére.

"Az autó súlya 50 kilóval csökken, idén már csak 1100 kiló lesz. Ez alapvetően jó hír, mert ezáltal az autó agilis és reaktív lesz, könnyebben reagál a pilóta mozdulataira."

Legújabb bejegyzésében Norbi azon is eltöprengett, hogyan befolyásolja majd a WTCC-s versenyeket a TC1-es és a TC2-es (tavaly használt) technikák közös szereplése. A magyar pilóta szerint leginkább az időmérőn okozhatnak gondot a lassabb TC2-es technikák, a körönkénti 4-6 másodperc lemaradás ahhoz kevés lesz, hogy a futamokon utolérjék őket az új gépek.

Fotó: WTCC Media, Plett

Hozzászólások