WTCC - Michelisz: a kevesebb néha több
Michelisz: a kevesebb néha több
Fotó: WTCC Media

Michelisz: a kevesebb néha több

LantiLanti
2014/11/27 12:46

Érdekes szezonelemző írással jelentkezett Michelisz Norbi saját weboldalán, amely talán minden eddiginél őszintébbre sikerült. Nem mintha a Zengő Motorsport pilótája korábban mismásolt, vagy kifogásokat keresett volna, ám legutóbbi írásában nagyon nyíltan beszél arról, mi mindenen ment át a 2014-es szezon során.

Aki nem tudná, Norbi annak ellenére is új autóba ült idén, hogy maradt a Hondánál, a WTCC-ben ugyanis alapvetően megváltoztak a műszaki szabályok, az kocsikk erősebbek, aerodinamikai szempontból hatékonyabbak és így aztán jelentősen gyorsabbak lettek az eddigiekhez képest. A magyar pilóta ismét csak az utolsó pillanatban kapta meg saját Hondáját, így a Bári Gergő vezette csapatnak sem túl sok lehetősége gyakorolni.

Pedig szükség lett volna némi ismerkedésre, hiszen az eddig használt technikákhoz képest a TC1 komoly változást hozott, az új WTCC-s autók műszakilag jóval bonyolultabbak és érzékenyebbek lettek az eddig használt TC2T-s gépekhez képest.

"A TC1-es autók sokkal finomabb vezetési stílust igényelnek a korábbi csomagnál, így a hiányzó tesztkilométerek megsokszorozták a lemaradásunkat. Ráadásul Gergőnek még nehezebb dolga volt, mivel műszaki szempontból is sokkal bonyolultabb konstrukcióval dolgoztunk, információból pedig kevés volt. Rá is ment az idény fele, mire utolértük magunkat" - fogalmazott Norbi a michelisz.hu-n.

Az évad első felében egyedül a szlovákiaringi hétvége sikerült igazán jól, ám azt is elsősorban a pálya kedvező karakterisztikájának és saját helyismeretének tudja be Magyarország egyik legnépszerűbb sportolója.

"Ez a kiugró eredmény valószínűleg ugyanezen okokból kifolyólag a Hungaroringen is meglett volna, ha az elhajló lengőkar nem áll az utunkba. Az a technikai hiba a mai napig bosszant, akkor és ott igazságtalannak éreztem az egész világot. Azt éreztem – még ha ez nem is volt így –, hogy ilyen sok ember feleslegesen jött ki a Ringre, mert nem tudtunk eredményt produkálni. Az volt maga a kudarc, ami után ha megkérdeztek volna, mi lehet ebből az év végére, csak az első tízbe kerülést határoztam volna meg célnak."

Michelisz_termas

Az év második fele viszont óriási javulást hozott, ahogy Norbi fogalmazott "utolérték magukat". Bár versenyt nyerni nem sikerült, a zengős pilóta élete legkiegyensúlyozottabb időszakát teljesítette a WTCC-ben, és végül a gyári Hondákat megelőzve negyedik lett az összetettben. A fordulat Argentínában következett be.

"Ott kaptam meg a megfelelő impulzust a jó pillanatban. Valószínűleg ha ott nem állok dobogóra, hanem rosszabbul sikerül a hétvége, akkor a fennmaradó futamok is kedvezőtlenül alakultak volna. A kiutazás körüli tortúra lett végül a szerencsém, mert az, hogy későn értünk ki, csökkentette az elvárásokat, segített nekem abban, hogy lazábban álljak hozzá a dolgokhoz. És láttam, hogy ha ez a fajta nyugodtság segíti a teljesítményemet, akkor máskor sem kell túlgondolnom a szituációkat."

Ez a fajta higgadt, nyugodt, jó értelemben véve laza mentalitás lett az idei év legnagyobb "találmánya" Michelisz Norbi számára. Ahogy ő fogalmaz, sosem tanult még annyit saját magáról, mint a mostani évadban.

"Sokat tanultam arról, hogyan kell hozzáállni egy olyan szezonhoz, amelyikben nem a szánk íze szerint alakulnak dolgok. Rájöttem, hogy nem kell mindig a 100 százalékot hajszolni, néha kifizetődőbb a 97 vagy 98 százalék. A szezon elején nem tudtam feldolgozni, hogy csak ennyire vagyunk képesek, hogy a dobogó csak szerencsével jöhet össze, erőből nem. Emiatt görcsösen vezettem, ki akartam préselni a technikából azt, ami nem volt benne, túllőttem az autó határain. Aztán megértettem, hogy a kevesebb néha több, és ez is lehetett volna a mottónk az idény második felében" - zárta Norbi.

Ezt korábban már több WTCC-s klasszis, többek között a négyszeres világbajnok Yvan Muller is megfogalmazta, és persze Michelisz Norbi is tudta valahol. De egész más az, amikor ez a fajta gondolkodás az ember mentalitásának részévé, gyakorlatilag ösztönössé válik. Ennek köszönhető, hogy a legnagyobbak valahogy mindig a bot kellemesebb végén vannak, amikor kipattan a káosz, és mindig jó helyre keverednek, amikor valaki ront előttük. Ez a mentalitás kell ahhoz, hogy valaki ne csak futamokat nyerjen, de a bajnoki címért is harcba szállhasson.

Hozzászólások