WTCC - Michelisz: a Hungaroringen Magunknak akarok nyerni, ezért nagyobb csalódás, ha nem sikerül
Michelisz: a Hungaroringen Magunknak akarok nyerni, ezért nagyobb csalódás, ha nem sikerül
Fotó: fiawtcr.com

Michelisz: a Hungaroringen Magunknak akarok nyerni, ezért nagyobb csalódás, ha nem sikerül

LantiLanti
2019/04/30 15:55

A vasárnap véget ért hungaroringi WTCR hétvégét sok szempontból lehet értékelni. Beszélhetünk arról, hogy Michelisz Norbinak már negyedik éve nem jön össze a győzelem, de nézhetjük úgy is, hogy a nagyon visszafogott reményekhez képest végül lett belőle egy pole és egy főfutamos második hely. 

Szempont ezerféle van, de engem leginkább azé az emberé érdekelt, aki a legközelebb volt az eseményekhez. Ezért beszéltem jó fél órán keresztül Norbival, hogy Ti is pontos képet kapjatok arról, Ő miként élte meg ezt a fordulót. 

Kattints ide, és kövess minket az Instagramon

A beszélgetés valahogy ösztönösen a vasárnapi napra terelődött, és csak utólag tűnt fel, hogy a szombatról egyáltalán nem is kérdeztem. Amit tudni lehet, hogy a visszafogott első időmérő és futam után a BRC Racing csak kisebb mértékben változtatott a Hyundai i30 N TCR beállításain, és maga Norbi is úgy fogalmazott, fogalma sincs, mitől gyorsult az autó ennyit vasárnapra. Ami egy pole-al indult.

Számomra ez az időmérő az egyik legkatartikusabb közvetítési élmény volt. Egyrészt, mert a Q2-es helyzet rendkívül izgalmasan alakult, másrészt, mert előzetesen annyira nem volt benne a levegőben a pole. Tavaly a Hyundai domináns erőnek számított, most viszont messze nem. Te is így élted meg?

b36aa5da1eb0d4bfc3a8d9a8ca6d5030.jpg

"Valóban, az idei időmérő is rendkívüli élmény volt, de számomra nem jelentett annyira katartikus érzést, mint a tavalyi, mert akkor én mentem ki utoljára a gyors körre. Akkor fokozatosan épült a nyomás, és ezzel a vállamon kellett teljesítenem. De ez az idei időmérő is borzalmasan emlékezetes volt" - mesélte Norbi a WTC Blognak. 
"Amikor a Q3-ban átmentem a célvonalon, és láttam a köridőt, azt mondtam magamnak: ez nagyjából egy harmadik-negyedik hely lehet. Utána, ahogy jöttek a többiek, úgy kezdtem el hinni az első sorban. Aztán amikor láttam, hogy Tarquini a középső szektor után még mögöttem van, akkor már éreztem, hogy szoros lesz, mert én ott hibáztam egy kisebbet. Tisztában voltam vele, hogy az utolsó szektorban nagyjából ugyanazt tudjuk, úgyhogy az a 30 másodperc eszelősen izgalmas volt."

Ugorjunk még vissza kicsit a Q2-höz. A második gyors köröd előtt a kilencedik helyen álltál. Ha akkor ott elveszed a gázt, garantált a második sok a fordított rajtrácsos futamra. Kegyetlen nehéz döntés lehetett. Hogyan gondolkozott a csapat ebben a szituban?

"Nem volt egyszerű a helyzet, mert az ember az autóban sokkal kevesebb információval rendelkezik, mint a csapat. A Q2-ben a második gyors köröm előtt a mérnököm bemondta a legjobb időt, és én egyből szóltam, hogy „srácok, én ilyet most biztosan nem tudok.” Azon a véleményen voltam, hogy jobb lenne a nyolcadik-kilencedik-tizedik hely valamelyike, mint a Q3-ban egy harmadik-negyedik-ötödik. Akkor ezt láttam elérhetőnek."
"A csapattól végül azt az utasítást kaptam még a gyors köröm utolsó szektorában is, hogy nyomjam végig, és kerüljünk be a Q3-ba. Utólag is azt gondolom, ez volt a jó döntés." 

82996762daacce9838951aaaf956fe5e.jpg

Álljunk meg itt egy pillanatra. Amikor az időmérős stratégiát kialakítjátok, mennyire súlyos szempont, hogy a Q3-ban lehet pontokat is szerezni?

"Idén már messze nem annyira, mint tavaly. 2018-ban a főfutamon még több pontot osztottak, így jobban megérte akár kockáztatni is a Q3-ért."

Térjünk akkor rá az első futamra. Óriási káosz, kb. mindenki nekiment mindenkinek, Te pedig a végén bejöttél a boxba. Mi történt?

"Az első futamon az elejétől kezdve küzdöttem a motor túlmelegedésével. Ezt úgy szabályozzuk, hogy az autó elejének bizonyos felületét leragasztjuk, és ezzel most egy kicsit rosszul kalkuláltunk. Már a második körben elértem a kritikus piros tartományt, és onnantól vissza kellett vennem; hamarabb fel kellett váltanom."
"Emiatt nem sok esélyem volt rá, hogy előrébb kerüljek a sűrűjében, és egy idő után úgy döntöttünk, inkább bejövök, és a srácok ránéznek az autóra. A parc fermé alatt a laptopot sem lehet rádugni, úgyhogy az ötödik kritikus jelzés után kiálltam. Kicsit a kormányom is ferdén állt, tehát a futóművet is le kellett ellenőrizni. Úgy gondoltuk, az a néhány esetlegesen megszerezhető pont nem ér annyit, hogy kockáztassuk a harmadik versenyt." 
"Ha mind a kétszer az első 10-en kívülről kellett volna rajtolnom, akkor nyomtam volna, mint a sakál, de így óvatosabb akartam lenni." 

f7a00aca492f2bea79c79379a38124fd.jpg

Ezzel el is jutottunk a hétvége kulcspillanatához, a harmadik verseny rajtjához. Kívülről nekem úgy tűnt, egyszerre mozdult meg a Te autód és Guerrierié, mégis melléd ért az egyes kanyarig. Hogyan?

"Az első 5-10 méterem tényleg nagyon hasonló volt, mint Guerrierié, de sajnos kiforogtak a kerekeim, és emiatt lendülethátrányba kerültem. Próbáltam minél később fékezni, hogy mögötte más ne tudjon bejönni mellém, de a kettes kanyar előtt befulladt egy pillanatra a motorom. Túl közel voltam Guerrieri autójához, és valószínűleg beszívta a forró kipufogógázt."
"Tavaly mindkét rajt után pontosan tudtam, mit kellett volna másképp csinálnom, de idén más volt a helyzet. Ez nüanszokon múlt. A második futam startjánál én értem pont ugyanígy Guerrieri mellé, a harmadikon neki sikerült. A Hondának egyébként is van egy pici előnye az egyenesben, és ha az indulás után melléd tud érni, a gyorsulási szakaszban már jobb. Ráadásul az oldalszélárnyék is segít neki kicsit."

Végül úgy alakult, hogy tavalyhoz hasonlóan megint a csapattársadat, Gabriele Tarquinit üldözted a győzelemért. Volt megint nyomásgyakorlás a rádión?

"Egész őszintén megmondom, most túl jó volt Tarquini tempója. Míg tavaly néha volt olyan érzésem, hogy meg tudnám előzni, most nem. Számítottam erre, mert már az időmérőn is látszott, nagyon hasonló tempóra vagyunk képesek."

Szakmázzunk még egy kicsit. A hétvégén sok versenyző panaszkodott az új gumikra. A vádak: szar, kiszámíthatatlan, szar. Te hogy érzed?

"Én is ugyanezt tudom elmondani, kiszámíthatatlan az új gumi. Nagyon szűk a terhelhetőségi tartománya. És ezt például Tarquini nagyon érzi, nekem pedig még fejlődnöm kell benne. Visszanézve talán többet kellett volna ezen dolgozni a teszteken, bár elég későn vált elérhetővé az új gumi."

Két forduló alatt két győzelem, ráadásul a Hungaroringen pole plusz kettős siker a főfutamon. Ráadásul a Hyundai i30 N TCR tarolt a TCR Europe-ban is. Így azért nehéz lesz amellett érvelni, hogy a márka jelentős könnyítésben részesüljön. Te hogyan látod a BoP kérdést?

"A BoP-vel kapcsolatban egy dolgot tudok: ha minden korlátozást levennének, biztos vagyok benne, hogy a mi autónk lenne a leggyorsabb. A BoP sikerességét sokféleképpen le lehet mérni; az egyik szempont, hogy szoros a mezőny. Jelenleg erre hivatkoznak, ha felmerül a változtatás kérdése. De van egy másik szempont is, hogy mi a valódi erősorrend? Mert lehet úgy is szoros egy mezőny, hogy a legerősebb autó az élboly végén van, és akkor az szerintem nem egy jó BoP."

d0aac784dce19f7a5a84edb5a796b389.jpg

Elég régóta közvetítem már a versenyeidet, és egy dolog feltűnt. Egy-egy elveszített futamgyőzelem után mintha az átlagosnál is gyorsabban át tudnád értékelni a helyzetet. Legtöbbször, mire kilépsz a dobogóra, már az látszik az arcodon, hogy tudsz örülni a második helynek. Most először más láttam Rajtad, azt a teljes csalódottságot, hogy ez nem egy második hely, hanem egy elveszített győzelem.

"Teljesen így volt, de hogy miért, azt nem tudnám megmondani. Talán, ha tavaly sikerült volna nyernem, most is könnyebben dolgozom fel. A Hungaroringen egyébként is más érzés, mikor nem jön össze a győzelem. Végtelenül megható, amikor a szurkolók még este kilenckor is ott várnak rám kitartóan, hogy váltsunk pár szót, vagy készítsünk egy közös fotót. Ez rengeteget jelent nekem, és ilyenkor úgy érzem, magUNKnak akarok nyerni. Ha nem sikerül, még nagyobb a csalódás."

Idén is kint volt Veled a család, és a nagyobbik lányod, Mira már két éves. Mit gondolsz, mennyire éli át, hogy mit is csinálsz?

"Szerintem most kezdi el érteni. Lehet, hogy csak apaként beleképzelem, de mintha láttam volna a szemében egy szikrányi büszkeséget a hétvégén." 
Hozzászólások