WTCC - Ki kéne végre mondani, hogy kinek való a WTCR - véli a Hondákat gyártó JAS főnöke
Ki kéne végre mondani, hogy kinek való a WTCR - véli a Hondákat gyártó JAS főnöke
Fotó: fiawtcr.com

Ki kéne végre mondani, hogy kinek való a WTCR - véli a Hondákat gyártó JAS főnöke

LantiLanti
2020/03/20 19:06
Hetekkel ezelőtt, még a koronavírus járvány európai landolása előtt Milánóban jártunk, ahol a Honda egy különleges helyszínen mutatta be a Civic Type-R két legfrissebb változatát, a kezesebb SportLine-t és a vérbeli utcai harcos Limited Editiont, melyből az Európai piacon mindössze 100 darabot értékesítenek. 


A japán gyártó a leleplezés helyszínéül a JAS Motorsport arlunói műhelyét választott, és nem véletlenül. Itt épülnek ugyanis a TCR-versenyautók az utcai Type-R modellekből. Itt találkoztak tehát a legsportosabb utcai Honda modellek a pályáról ismert unokatesókkal. És itt találkoztunk mi is Alessandro Marianival, a JAS Motorsport igazgatójával, akivel ismét egy élmény volt beszélgetni. 

JAS évtizedek óta a Honda fontos partnere a versenypályákon. Építettek már nekik raliautót, TC1-es túraautót, de az ők kezük munkája a GT3-as NSX is. Mariani nagyon szereti a sportos autókat, ám amikor arra kértem, válasszon egyet a két új utcai Type-R modell közül, ő egy harmadikat mondott. 

honda-civic-type-r-uj-modellek-2020.jpg

"Én a kéket választanám, a Type-R GT-t. Hogy miért? Az én koromban már elképzelhetetlen légkondi és zenelejátszó nélkül vezetni, és bár a Type-R Limited Edition egy rendkívül mutatós autó, a sportosság oltárán feláldozták ezt a kettőt" - mondta az utánozhatatlan Mariani-vigyor kíséretében a JAS igazgatója az Eurosport Hungary-nek. 

Pedig abban még nincs benne a Honda újítás, a LogR rendszer, melyet a versenypályán is használt adatrögzítőből fejlesztettek, és profi módon rögzíti a sofőr teljesítményét. Szóval akkor biztos a mutatós kék szín miatt... De nem, Mariani más dizájnon legeltetné a szemét. 

"Ha csak én dönthetnék a versenyautóim festéséről, akkor a piros-fehér színkombinációt választanám. Több fehérrel és kevesebb pirossal. És nem azért, mert a Hondának dolgozunk. Mindig is tetszett a Honda színvilága: egy kis metálszürke, és mellette a piros-fehér."

És ezzel már meg is érkeztünk a versenypályára. Mariani szerint a TCR virágkorát éli, és ebben neki is vagy egy pici szerepe. 

"A TCR-piac jelenleg szerintem kiváló állapotban van. Emlékszem, Marcello Lotti először 2015-ben Makaón beszélt nekem arról, hogy létrehoz egy új kategóriát, amivel fel lehet tölteni a nemzeti bajnokságokat. Remek ötletnek tartottam, sőt sürgettem, hogy gyorsítsa fel a folyamatot, amennyire csak lehet. Illetve azt is javasoltam neki, hogy inkább válassza a BoP-t egy nagyon részletes technikai szabályrendszer kidolgozása helyett. Abból úgyis csak véget nem érő egyeztetések lettek volna."

honda-civic-type-r-tcr-bemutato.jpg

Mariani nem csak beugrasztotta Lottit a csalánosba. Kicsivel később megkapta az engedélyt a Hondától, hogy saját költségen ugyan, de fejlesszen egy TCR-autót a Civic-ből. Ami aztán a JAS történetének legnagyobb projektjévé nőtte ki magát. 

"Abszolút mértékben ez a történetünk legnagyobb projektje. Először megépítettük a Honda Accordot a WTCC-be, de az egy nagyon különleges autó volt, és nem készült belőle sok. Aztán jött a Type-R raliautó az R3-as kategóriában, amiből körülbelül 50 darabot adtunk el."
"A TCR viszont egy teljesen más lehetőséget jelentett számunkra, hiszen rengeteg nemzeti bajnokságban jelent meg, ráadásul a Honda is egy világméretű márka, úgyhogy marketing szempontból számukra is előnyös volt egy ennyire elterjedt géposztály."

A TCR üzleti alapját a nemzeti és regionális bajnokságok teszik ki, a csúcs pedig a WTCR, ahol a gyártók igyekeznek megmutatni, miért az ő terméküket érdemes megvenni. Csakhogy a Túraautó Világkupán belül elég eltérőek a koncepciók, és Mariani szerint nagyon itt lenne az ideje tisztázni a pontos játékszabályokat. 

"A WTCR-el kapcsolatban elég egyértelmű a véleményem, és ezt az összes megbeszélésen el is mondtam. Számomra nem teljesen tiszta a felállás, hiszen azt látom, hogy egyes márkák gyári csapatokat indítanak egy ügyfélalapú bajnokságban, ami szerintem nem fair. Ha 12 mérnököt hozol, hogy egyetlen autóval foglalkozzon, akkor szét fognak robbanni ezek a keretek. Ráadásul ez óriási teljesítmény előnyt is jelent, hiszen a motorsportban a lényeg a részletekben rejlik." 

guerrieri-mariani-sepang-wtcr-2019-unneples.jpg

"Nekem nincs bajom azzal, hogy a márkák támogatják a csapatokat, de kell egy határ. És ez jelenleg nem tisztázott. Ha ez a szándék, akkor mondják ki, hogy a privát csapatok menjenek a TCR Europe-ba vagy a nemzeti bajnokságokba, mert a WTCR csak a gyári csapatoké. De ez így nincs kijelentve."
"A Volkswagen és az Audi is megszüntette a támogatást. Valószínűleg azért, mert ők is inkább ragaszkodtak volna az ügyfélversenyzés alap szellemiségéhez. A Lynk & Co viszont egy gyári csapat. Vicc azt mondani, hogy ügyfélversenyzés, amit ők csinálnak. A Hyundai szintén."
"Őszintén megmondom, nagyon büszke voltam rá, hogy tavaly az utolsó verseny hajrájáig harcban voltunk a bajnoki címért egy tisztán ügyfélalapon összerakott projekttel, miközben az ellenfeleink egészen más eszközökkel rendelkeztek." 
"De az ügyfelek is látják ezt, és nem véletlen, hogy a Honda Civic Type-R TCR egy rendkívül népszerű autó. Szinte mindenhol sikeresek vagyunk, Európától kezdve Malajzián, Ázsián és Japánon keresztül bárhol, ahol az ügyfeleink elindulnak. Azt hiszem, ez a jutalmunk azért, hogy mi korrekt módon állunk hozzá ehhez az egészhez." 

A folytatásban beszélgettünk még a BoP-ről, a GT3-as NSX-ről és az elektromos túraautózásról is. Ezt a hamarosan megjelenő második részben olvashatják. 

Hozzászólások