Magyar - Csuti Laci visszatér!
Csuti Laci visszatér!

Csuti Laci visszatér!

LantiLanti
2013/03/13 11:45

Csuti_arc

A magyar autósportban Csuti Laci nevét hallva ma már szinte mindenkinek a WTCC közvetítések jutnak az eszébe, pedig igazából csak másfél éve, hogy beült az Eurosport kommentátor fülkéjébe. Amikor 2011-ben elkezdtem közvetíteni a Túraautó Világbajnokság versenyeit, hamar rájöttem, hogy ehhez kell valaki, aki ért is hozzá. :) Viszont mindenképpen olyan „szakit” akartam, aki laza, van humora, és jól tudja ötvözni a szakmát a szórakozással.

Csutival egy Hungaroringi 12 órás alkalmával találkoztam először, és már akkor látszott rajta, hogy pozitív értelemben véve „nem százas”. A többit pedig már nem nehéz kitalálni.

Ám az a Hungaroringi 12 órás verseny (a BMW 120d-vel) volt Laci egyik utolsó futama aktív pilótaként, az elmúlt években inkább csapata, az RCM Motorsport irányításával foglalkozott. Elindultak a Túraautó Európa-bajnokságon, és háromszor megnyerték itthon a Suzuki kupát. Mellesleg mostanában magasan az RCM a legnagyobb létszámú istálló a hazai márkakupában. De mintha a változás szelét hallanám fújni…

Azt csiripelik a madarak, hogy újra autóba ülsz. Igaz ez?

„Jól értesült madaraid vannak, valóban így van, idén visszatérek a versenypályára a Suzuki Swift kupában. Az elmúlt néhány évben rengeteget dolgoztunk az RCM Motorsportnál, és mostanra elértünk egy olyan szintet, hogy úgy érzem, megengedhetem magamnak, hogy ne kelljen mindenhol ott lennem. Összeszokott csapattá váltunk, olajozottan megy a munka. A versenyzés pedig mindig is hiányzott, és többször felmerült már bennem, hogy jó lenne visszatérni.”

„A visszatérés mellett szólt még, hogy érkezett egy szponzor, amelynek színeit az autómon is viselni fogom. De erről most még nem árulhatok el többet.”

Csuti_versenyzokkel

Kezdjük a közepénél. Milyen céljaid vannak?

Azért nem tudok pontosan válaszolni erre, mert most még nehéz megmondani, mennyire lesz erős a mezőny. Amikor én utoljára mentem, akkor nagyon erős volt, de mostanában is feltűntek tehetséges srácok. Annyi biztos, hogy leégni nem szeretnék, és nagyon csalódott lennék, ha kimaradnék az első ötből.

Készülsz?

Sokan meglepődnének, hogy mennyire keményen. Mindig is komolyan vettem a hobbijaimat, úgyhogy nem csak szórakozni megyek majd ki a pályára. Október óta minden nap kétszer edzem, még szenteste is futottam. Ledobtam kilenc kilót, és most jönnek majd a konditermi órák. Aztán hamarosan kezdődik a tesztidőszak, és megígérhetem, ha valaki egy kilométert fog tesztelni, akkor én hármat! A szimulátort viszont hanyagoltam.

Miért, nem hiszel benne?

De, nagyon is hiszek, és láttam a saját csapatomban, hogy milyen sokat fejlődtek azok, akik nyomták a szimulátort. Egyszerűen csak nincs türelmem hozzá, ülni a szobában, a monitor előtt… Inkább kinn a pályán! Március 15-e után beindítjuk a gépezetet, és tesztelünk, amennyit csak lehet. A már említett támogatónak köszönhetően úgy tűnik, nem lesz gond, és tényleg tudok majd eleget tesztelni, ami rám is fér. :)

Suzuki_mezony

Felnőtt emberként a tizenévesek között… Képes leszel komolyan venni a versenyeket.

Na, itt azért lehetnek gondok. Az időmérő még rendben van, egy körön oda tudok figyelni rendesen, de ha a futamokon jól fog menni a dolog, akkor félek, hogy elkomolytalankodom… Nem tudom, miért van így, régebben is mindig ezt csináltam. Mentem valaki előtt, és közben addig nézegettem a tükörben, hogy hol vannak a többek, amíg kicsúsztam. Meg elkezdek rádiózgatni, stb. Biztos zavarba jövök, hogy olyan sok az autó, meg ott a piros lámpa, aztán hirtelen elalszik… :) Majd elmegyek egy pszichológushoz.

A visszatérésed egyik következménye, hogy idén Kova Robi lesz a főnök a csapatban. Hogy viseled majd, ha más dirigál?

Már nagyon várom! Végre valaki megmondja nekem, hogy mit csináljak. Eddig mindig hozzám jöttek, hogy mi legyen… Mostantól legalább nem tőlem várják majd a megoldást. Egyébként Robi ideális főnök, mert Ő aztán sosem elégedett, úgyhogy hajtani fogja a pilótákat így engem is.

Ha már a csapatodnál tartunk. Mióta csináljátok az RCM Motorsportot, és egyáltalán miért kezdted el?

Nekem már rengeteg hobbim volt, és most is van elég sok, de még egyik sem fogott meg annyira, mint az autósport. Nem tudnám megfogalmazni, hogy mi ragadott meg benne, de 17-18 éves koromban rabul ejtett, és azóta ez az életem. A pályák hangulata, a motorok hangja, az illatok, a versenyzés… Imádok például a pályán, a kamionban aludni. Mindíg azt választom szálloda helyett.

Szóval egy ideig csak barátokkal csináltuk, aztán 2006-ban megalapítottuk az RCM Motorsportot. Akkor Magyarország legjobb csapatát akartam létrehozni, most ugyanez a cél, csak európai szinten szeretnék a legjobbak közé kerülni.

RCM_doboz

Neked mit jelent a jó csapat?

Ez érdekes, mert amikor elkezdtük, egyáltalán nem az volt a legfontosabb célom, hogy bajnokok legyünk. Inkább azt akartam, hogy legyen egy szép és profi istállónk. Jobban érdekelt, hogy hogyan néz ki a sátor, a kamion, milyen a dizájn, hogyan festenek az autóink. Imádok a részletekre figyelni. Mai napig élvezet mondjuk kiválasztani egy emelőt, ami illik a dizájnhoz. Hogy mennyit bír, az kevésbé izgat, mint az, hogy piros-e vagy fekete… Úgyhogy van baj. :) Emellett persze az eredmény is számít, de nekem nagyon fontos, hogy profin nézzünk ki, és mögötte ott legyen a precizitás. A csapat többi tagja pedig műszaki szempontból ilyen maximalista, úgyhogy jó kiegészítjük egymást.

Ezzel csak az a baj, hogy a dizájnban határ a csillagos ég…

Vagy inkább a pénztárca. Én örömmel felépítenék minden hétvégén egy olyan bázist, mint ami a Red Bull hurcibál, de a költségvetés nekem is határt szab. A részletek viszont fontosak. Például nem bírom, ha nem egyforma színűek a hosszabbítók… :)

Hogy bírja ezt a maximalizmust a csapatod?

Jól megvagyunk, mert ők is ilyenek. Én azt gondolom, hogy a saját területén mindegyikük egy zseni, és nálunk csak azok maradnak meg, akik precízek és maximalisták. Azért amikor két hétre össze vagyunk zárva, néha akadnak nézeteltérések, de szerencsére intelligens emberekkel szeretek dolgozni, úgyhogy általában hamar elrendezzük a balhékat, és mindig nevetés a vége a vitáknak.

Bajnok_RCM

Jelenleg elég szűkösek itthon a lehetőségek, a Suzuki kupa megnyerésével gyakorlatilag elértétek, amit lehetett. Mik a távolabbi célok?

Az elmúlt évek során a WTCC-s közvetítéseknek, illetve az ETCC-n történő versenyzésnek köszönhetően közelebbről is megismerhettem a nemzetközi túraautó mezőnyt. Nyitott szemmel jártam, és azt tapasztaltam, hogy szerintem mi is beférnénk oda. Úgyhogy ez a következő cél. A WTCC nagy falat, ráadásul Zengő Zoli barátom csapata lefedi azt a szegmenst. Korábban szó volt arról, hogy két SEAT-tal indulnánk az Eb-n, ám az most nem úgy alakult. De szóba jöhetnek külföldi márkakupák is. Van 2-3 ötletünk, amin dolgozunk, és még idén eldől, hogy merre tovább.

Itthon pedig marad a Suzuki?

Abszolút, idén is támadunk a Swift kupában. A csapat nagyrész marad az eddigi, egy-két emberrel folynak még az egyeztetések. Illetve nemrég érkezett hozzánk egy 12 éves srác, aki gokartozott, de most az autóversenyzést is kipróbálná. Abban maradtunk, hogy megy nálunk egy-két tesztet, és utána megbeszéljük, hogyan tovább. Idén tehát terveink szerint 7-8 autós lesz az RCM Motorsport.

Ha már a Suzuki Swift kupánál tartunk, sokan kíváncsiak rá, hogy mennyiből lehet kihozni egy szezont.

Ez függ attól, hogy mennyit tesztelsz, hányszor töröd össze az autót stb. Az sem mindegy, hogy a saját kocsiddal mész-e, vagy bérled valakitől. Kevés teszttel és törés nélkül nagyságrendileg 5 millió forintból ki kell hogy jöjjön.

Említetted, hogy egy 12 éves srác családja megkeresett benneteket. Mi a helyzet a Csuti-gyerkőcökkel. Két életrevaló fiad van, őket megcsapta már a benzinszag?

Kezdi… Az idősebbik fiammal pont most a télen határoztuk el, hogy ha jó idő lesz, lemegyünk gokartozni. Azóta persze a kisebbik is csak azt akarja. Meglátjuk, tetszik-e nekik, van-e hozzá érzékük. Már én is nagyon várom, szeretném osztani az észt a pálya széléről, ahogy sok apuka szokta… :)

Renault_RCM

A versenyzés mellett más autós dolgokkal is foglalkoztok.

Igen, az RCM-mel szervezünk formaautós élményvezetést, ami hihetetlenül népszerű. Van egy 1.6-os 140 lóerős Formula-Renault-ünk, azt lehet vezetni az Euroringen. Imádják az emberek, olyan, mint egy mini forma-1-es kocsi. Van Suzukis tesztvezetésünk is, amikor felvezetéssel lehet kipróbálni a Swifteket.

BFR Driver Academy néven szervezünk versenyzőiskolát is, ahol Suzukival és Renault-val oktatjuk azokat, akiket érdekel ez a világ. Ezt Walter Csabival, Walterné Dancsó Adrival és a Főnix Motorsporttal közösen csináljuk. Egyébként ezért is fontos, hogy jól menjek idén a Suzuki kupában. Nehogy már valaki azt mondja, hogy csak magyarázni tudok.

Fotó: SpeedLight Photo Agency, RCM Motorsport

Hozzászólások