Magyar - A motorerő mindent kompenzál

A motorerő mindent kompenzál

LantiLanti
2012/06/20 18:49

Ahogy ígértük, jönnek a részletek Michelisz Norbi superstarsos tesztjéről. Norbi Bári Gergővel és Zengő Zolival utazott ki Olaszországba, ahol kicsit jobban megismerkedtek Gianni Giudici csapatfőnökkel, az istállóval, illetve magával az M3-as BMW-vel. A Zengő Motorsport pilótáját hazaérkezése után kérdeztük.

Először is, milyen céllal jött létre ez a teszt?

„A csapat, a Scuderia Giudici azért hívott meg bennünket, hogy kicsit jobb megismerjük egymást illetve az autót. Ezt a BMW-t nemrégiben építették újjá, és ilyenkor mielőtt versenybe küldik szokás tartani egy bejárató tesztet, ahogy az angolok mondják shakedownt. Ráadásul a csapat a hétvégén Spa-ban versenyez (a Blancpain Endurance Seriesben), a szerelők nagy része ott lesz, úgyhogy mindenképpen szerették volna még azelőtt nyélbe ütni ezt a tesztet.”

Hol mentetek, és hány kört tehettél meg az autóval?

„Egy viszonylag kis olasz pályán, Franciacortában volt a teszt, ami méretben nagyjából az Euroringhez hasonlítható. Összesen 15 kört mehettem az autóval.

Ez mondjuk elég kevés ahhoz, hogy rendesen összeismerkedjetek.

„Ez így van. Jó érzés, hogy vezethettem az kocsit a hungaroringi fellépés előtt, de ennél azért több idő kellett volna ahhoz, hogy igazából kitapasztaljam. Ahogy mondtam, ez egy bejárató teszt volt, ahol kipróbáltuk, hogy minden rendben működik-e a BMW-n.”

Milyen beállításokkal és milyen gumival mentél.

„Az autó alapbeállításait a Hungaroringre lőttük be, úgy a futóművet, mint váltó áttételezést. Utóbbival volt is gondom néha, mert a pálya egyik-másik részen sehogy sem voltak jók a fokozatok, a legmagasabb fokozatot pedig nem is kellett használnom. A Superstarsban Hankook gumikat használnak, én most próbáltam ki először őket. Sok információm nem lesz róluk, mert használt gumikon mentem. De a DTM-ben is ezzel a márkával futnak, úgyhogy nem lehetnek olyan rosszak.”

Akkor térjünk rá az eredményekre. Hogy ment?

„Furcsa, mert én benn az autóban nem éreztem annyira jónak a köreimet, viszont mikor kiszálltam, a csapat nagyon elégedett volt. Használt gumikon, hungaroringi beállításokkal állítólag csak hat tizedre voltam Fabrizio Giovanarditól, aki korábban egy superstarsos Porsche Panamerát tesztelt itt. Ez azért tényleg bíztató.”

Mik az első tapasztalatok, milyen vezetni ezt a közel 500 LE-s BMW M3-at?

„Nagyon tetszett, egyből éreztem, hogy mennyivel erősebb a motor. Bár ebben nincsen turbó, a gázzal azért legalább olyan óvatosan kell bánni, mint 320TC-ben, mivel ugyanolyan keskeny gumik vannak az autó, mint a WTCC-ben. Ha olyankor lépsz a gázra, amikor még nincs egyenesben az autó, nagyon könnyen eltolja a hátulját.”

A superstarsos autó nehezebb, mint a WTCC-s. Érezted a különbséget, vagy a motorerő mindent kompenzál?

„Ha jól tudom versenyzővel, mindennel együtt 130 kg-val nehezebb az M3, mint a 320TC, viszont a motor tényleg nagyon erős, ezt azonnal az első körben tapasztaltam. Minimálisan érezni, hogy nehezebb a kocsi, de nem jelentős, a lóerők szinte teljesen kompenzálják a különbséget. A futómű viszont inkább az utcai változathoz közelít.”

Milyen benyomásokat szereztél a csapatról?

„Igazából elég kevés időt dolgoztam csak velük, de nagyon profiknak tűnnek. A csapatfőnök, Gianni Giudici már 66 éves, de még mindig rendszeresen versenyez, tavaly és tavalyelőtt is megnyerte például a GT4-es kategóriát a GT Sprint bajnokságban. Indult már a Le Mans 24 óráson, és a kilencvenes években versenyzett a DTM-ben, szóval nem akárkiről van szó.”

A teszt után változtak valamelyest a remények a július 1-ei hétvégére?

„Nagyon sokat nem. Természetesen annak örülnék a legjobban, ha sikerülne ismét nyernem, de nem akarom áltani magam, ez most sokkal nehezebb lesz, mint a WTCC-ben, hiszen alig ismerem az autót. A Top10 biztos, de jó lenne előrébb végezni. Nézegettem Superstars futamokat, és úgy láttam, hogy a kanyargós pályák fekszenek a BMW-nek. Ráadásul a pályaismeret előnye ismét nálam lesz, úgyhogy remélem, összejön egy újabb szép eredmény. Hogy ez pontosan mit jelenthet, azt az edzések után tisztábban fogjuk látni.”

Norbi, köszönjük, hogy időt szántál ránk, természetesen ott leszünk a Ringen és ezerrel szurkolunk majd.

Hozzászólások